Сезонът на брането на боровинки току-що започна в Грузия, а пазарът вече показва признаци на отслабване. През изминалата седмица цените са спаднали от 9,5 евро на 7 евро за килограм, а повечето пазарни анализатори очакват тенденцията на понижение да продължи с увеличаването на обемите, пише EastFruit.

Въпреки този спад, цените в Грузия остават относително високи в сравнение с конкурентите – особено Сърбия, която през последните седмици се превърна в ключов доставчик за Европейския съюз. Сръбските боровинки в момента са по-конкурентни по цена, с високо качество и по-бърза логистика към пазарите на ЕС. Грузия обаче се възползва от диверсифицирана експортна география, като руският пазар играе ключова роля в усвояването на ранните обеми и подпомагането на ценообразуването.

През последните няколко години грузинските износители значително разшириха присъствието си в Русия, която сега действа като стабилизиращ пазар за плодовете от началото на сезона. Въпреки това, много износители все още предпочитат да продават на Европейския съюз, когато цените са сравними, поради по-голямата прозрачност на пазара, правната предвидимост и по-ниския риск от неплащане в ЕС. За разлика от това, руският пазар остава нестабилен, с по-високи логистични рискове, непоследователни митнически процедури и липса на правни гаранции.

Междувременно на пазара на ЕС купувачите вече се отклоняват от испанските сини боровинки, където проблемите с качеството стават все по-чести в края на сезона. Това е повишило интереса към сръбските плодове, а Грузия ще трябва да остане чувствителна към цените, за да поддържа конкурентоспособността си в блока.

Тъй като Грузия увеличава реколтата си през следващите седмици, нарастващото предлагане неизбежно ще окаже натиск върху цените, особено ако износът за ЕС остане слаб. Някои местни платформи за търговия на едро вече съобщават за признаци на свръхпредлагане, което може да доведе до по-рязка корекция на цените, освен ако не се отворят бързо нови канали за износ.

В тази среда грузинските износители трябва да останат гъвкави и да реагират бързо, като следят отблизо пазарните тенденции и адаптират логистичните и ценовите си стратегии съответно. Както показаха миналите сезони, способността да се преминава гъвкаво от един пазар към друг и да се поддържа постоянното качество на продукта ще бъде ключът към успеха в силно конкурентната и динамична търговия с боровинки.