В края на септември Agence BIO, Френската агенция за развитие и насърчаване на биологичното земеделие представи актуализирана информация към средата на годината за пазара на биологични продукти и тенденциите в производството (с изключение на заведенията за хранене извън дома). Това се случи по време на търговското изложение La Terre est Notre Métier в Ретиер.
Докато биологичните продукти все още се борят да си върнат позициите в супермаркетите и хипермаркетите, при директните продажби и магазините за биологични продукти се наблюдава ново увеличение на търсенето.
Стабилизира ли се пазарът?
Въпреки че продажбите на биологични продукти в супермаркетите намаляват, се наблюдава подновен ръст при директните продажби и специализираните магазини за биологични продукти. Делът на биологичните продукти в продажбите в супермаркетите спада от 4,7% в началото на 2023 г. до 4,4% през второто тримесечие на 2024 г., което води до намаляване на стойността. Въпреки това биологичните продукти с частни марки продължават да се представят добре в тези магазини.
За разлика от тях късите канали за дистрибуция и специализираните магазини за биологични продукти отбелязват ръст в стойностно изражение, което частично компенсира спада в продажбите в супермаркетите:
+8,4% ръст в специализираните канали за биологични продукти,
+3% увеличение на директните продажби,
-5% спад на продажбите в супермаркетите в стойностно изражение.
Френските биологични животновъди са сред най-силно засегнатите от намалените обеми на биологичното потребление, въпреки съществената роля на животните и естествените торове в биологичното наторяване на културите, при което се избягват азотните алтернативи.
Към 30 юни 2024 г. балансът на биологичното земеделие остава положителен, с 1167 нови биологични производители. Секторът продължава да привлича нови участници:
+14% увеличение на новите производители в сравнение със същия период на 2023 г.
+30% увеличение на производителите, които напускат сектора, в сравнение със същия период.
Проведеното в Ретиер, в сърцето на Бретан, търговско изложение La Terre est Notre Métier подчерта посланието на Agence BIO, че изборът на потребление е двигател на прехода в селското стопанство.
Във Франция биологичните храни съставляват 6 % от разходите за храна на домакинствата и 6 % от разходите за обществено хранене, като законът EGALim изисква минимум 20 % биологично съдържание. Подкрепата за потреблението на биологични храни повишава жизнеспособността на 61 000 биологични ферми във Франция и гарантира запазването им като национално богатство.
Коментари