Сезонните кампании са благоприятната среда за нарастване на опасността от инциденти с агротехника на полето и на пътя

Колко чести в глобален план са нещастните случаи в земеделието, което поради характера си е свързано с рискове и аварии? Световната статистика сочи, че произшествията с агромашини представляват 25% от фаталните трудови злополуки в селското стопанство. Налице е сериозна причина фермерите да се борят и решават въпроса как да се управляват множеството различни опасности и рискове, с които се сблъскват ежедневно. Отговор търсят и мнозина изследователи и институции в сектора. Експертите в механизацията на земеделските дейности са на мнение, че машините, пестицидите и ръчният труд са основните причинители на инциденти, водещи до неблагоприятни последици. За съжаление, казват те,

фермерството е една от

най-опасните професии в света

Обичайният заподозрян в тази гореща зона е тракторът, непрекъснато в движение по пътищата, в стопанския двор или като совалка между комбайни и транспортни средства. Според някои статистики, цитирани от френското агросписание France agricole, повече от 12% от всички тежки инциденти в земеделието са с участието на трактори. Подобни са и данните на организацията CGAAER (Генерален съвет по прехраната, земеделието и селските райони на Франция), които сочат, че от селскостопанските машини най-засегнати, освен тракторите, са комбайните (колесни и верижни) и ремаркетата (самоходни и прикачни). Статистиката за тях включва както катастрофи (преобръщане) при работа на различни полски терени, така и злополуки при движение.

Комбайните са с

над 9% от тежките инциденти

Сложни и големи, потенциално те са особено опасни. Освен инциденти при движение на поле и покрай ремаркета, те могат да предизвикват и пожари по нивите, поради прегряване на двигателните части.

Товарни ремаркета, цистерни за тор и разпръсквачи допълват горната класация с близо 5% от произшествията. Към самоходните и прикачни машини се добавят и инвентари, и някои инструменти. Т.е. добавя се и „ръчно" оборудване, както и съоръжения за прибиране на продукция (конвейери, шнекове, транспортьори и др.), които причиняват 2,5% от злополуките. Следват аксесоарите за манипулиране с товарачи и повдигачи (кофи, щипки) с 2%. Считани за опасни са също и машините за раздробяване, рязане и цепене на дървесна маса, които причиняват 1,8% от сериозните инциденти. Общо в страните от ЕС годишно се регистрират около 500 фатални случаи в полетата.

Как стои въпросът в България?

Конкретна статистика на агропроизшествия не се води, информацията е оскъдна. Обичайно у нас подобни инциденти са се случвали по 2-3 на месец. Ако до преди две-три години е имало намаляване на катастрофи, произшествия и злополуки, то в последно време, подобно на „войната по пътищата" и в земеделието се забелязва нарастване на такива случаи. Посочените цифри не претендират за точност, защото няма официално достъпна статистика на КАТ за 2022 и за 2023 г. Цитираните факти са главно от социалните мрежи и медии. Те потвърждават положителния тренд в това смущаващо явление.

В последно време бяха отбелязани няколко по-фрапиращи случаи. Февруари 2024 г. край Хасково мъж е бил затиснат от трактор при опит да го подкара. В село край Пловдив, трактор се е преобърнал при преминаване през неравен терен. Водачът получил сериозни наранявания. Край Кнежа през май моторист без книжка се е забил челно в трактор. Пак през 2024 при рутинни проверки са били задържани край Шумен от органите на КАТ пияни шофьори на мотофреза и трактор. Почерпен и без книжка зад волана, в Попово на 1 май т.г. е хванат тракторист.

Миналата година през август трактор се е врязал в къща в Пловдивско. Водачът се ударил в уличен стълб и не успял да овладее машината. Причината за инцидента е спукана гума. В Русенско през юли 2023 г.

се блъснали камион и трактор

А през октомври същата година в Троянско е загинал механизатор, след като колесният трактор се е обърнал при движение по стръмен и неравен терен. В добричко село фермер е бил хоспитализиран след инцидент с пръскачка, при който получи сериозни химически изгаряния. Както се отбелязва в различни сайтове подобни злополуки е имало и в Румъния, и в други съседни страни.

Със сигурност има още такива примери. Всичко това показва тревожна тенденция, която, с влошаване на климатичната обстановка, ще доведе до нови злополуки на ниви и пътища. Очевидно мениджмънтът на агрофирми с комплексни машинни паркове трябва да заостри вниманието на механизаторите към изискванията и правилата за техническа поддръжка на агрооборудването и движението по пътищата. Защото една от причините за

покачващия се катастрофичен тренд,

според експерти, е увеличение на размера на фермерски стопанства с различна насоченост. Този факт пряко се отразява върху големината и състава на техните машинни паркове, в които се намират и експлоатират по-стари машини със забавена или некачествена поддръжка, поради финансови причини.

Тогава как фермерът да управлява рисковете, особено опасността от наранявания и смъртни случаи при боравене с техниката, с които се сблъсква ежедневно, особено по време на кампании? Както отбелязахме, сред основните причини за инциденти и злополуки във фарминга са катастрофи или преобръщане на агротехника, невнимателна работа с инвентари и др. В списъка се включват още: дефектно оборудване, повреди на структурата на инвентари и инструменти, неправилно обучение, липсващи етикети и предупреждения върху съоръжения и продукти за опасност при употреба и т.н.

Известно е, че фатални и нефатални наранявания в земеделието се случват най-често през летни и есенни месеци, при прибиране на реколтата. Според статистиката на Изпълнителната служба по здравеопазване и безопасност (HSE) на Англия, тракторите, комбайните, балопресите, шнековете за зърно, товарачите, пръскачките, торачките, косачките за ливади и храсти продължават да причиняват хиляди смъртни случаи и наранявания годишно. Анализът на произшествията сочи, че преобръщането застрашава и причинява най-много щети на машини и водачи. То представлява

приблизително половината

от инцидентите с фатален изход. Дори на равна земя и при ниска скорост, рискът от преобръщане може да бъде генериран от наличието на коловоз, препятствие или канавка при вход/изход от пътя. Заплахата е реална и при ремаркета/инвентари, които биха могли да дебалансират трактора по време на маневра, например.

Как да се редуцират значително инцидентите? Едно от най-ефективните решения на въпроса се крие в нарастващата тенденция към развитие на високотехнологични, електронизирани стопанства. А това изисква инсталиране на сензори и автоматизирани системи за управление на фарминга, което значително ще намали броя на потенциални катастрофи. Като се добави адекватно обучение, съчетано с подобрен контрол, се получава ново съвременно равнище на управление на безопасността. В същото време възникват и въпроси за инвестиции и квалификация на работната ръка, която ще управлява роботизираните машини. Но това е друга тема...

Превенция и добри практики

пазят от агрозлополуки

Работата в селскостопанския сектор крие потенциални рискове, които трябва предварително да се вземат предвид, за да се избегнат фатални злополуки и наранявания. Т.е. да се вземат превантивни мерки.

Някои от тях са:

  • обучение за овладяване на правилата за безопасност;
  • познаване на правилата за спешна комуникация в случай на инцидент;
  • поддържане на машините в добро техническо състояние;
  • използване на обезопасени инструменти и съоръжения;
  • употреба на защитно облекло, осигуряване на лични предпазни средства (ЛПС) и комплект за първа помощ;
  • пожарогасители, аварийни светлини, мигачи, клаксони - винаги изправни!

Има начини да се избегнат злополуки и наранявания по време на жътва, казват експертите на Farmers Weekly. Например, минималната височина на електропроводите е 5,2 метра, а височината на бункера на комбайна може да достигне 5,7 метра. Съобразявайте се и избягвайте електропроводите.

Друга мярка: Монтирайте индикатори за гайки на колелата на самоходите, което може да спести големи неприятности. Зареждайте внимателно машините с гориво. Наблюдавайте и поправяйте течове в горивопроводите, карбураторите, помпите и филтрите. Поддържайте двигателите правилно настроени и синхронизирани, за да избегнете обратно запалване. Поддържайте изпускателните системи в добро състояние,

за да избегнете искри

Поддържайте машините правилно смазани, за да минимизирате триенето.

Повредени движещи се части се трият и пускат искри, същото става и при оголени кабели или части от кабели, които могат да направят късо съединение.

Вечер работете по-лесно и безопасно с помощта на рефлектори или отразяваща лента върху различни обекти, като стълбове на порти или ремаркета.

Важно напомняне: бързането води до инциденти. Шофирайте разумно и внимателно, за да избегнете катастрофи, които могат да имат непредвидими последствия.

Внедряването на съвременни технологии, като сензори и автоматизирани системи може значително да намали риска от човешки грешки и да подобри безопасността. Към това трябва да се добави, че използването на системи за мониторинг в реално време може да помогне за бързо откриване и реагиране на потенциални проблеми.

Тежка катастрофа между лек автомобил (под трактора) и трактор с ремарке
Тежка катастрофа между лек автомобил (под трактора) и трактор с ремарке
Хлъзгав път. Тракторът се е обърнал. Можеше да не стане...
Хлъзгав път. Тракторът се е обърнал. Можеше да не стане...
11 тона картофи похабени. С ремаркетата трябва особено внимание
11 тона картофи похабени. С ремаркетата трябва особено внимание
Оператор на комбайн и водач на МПС са подценили правилата
Оператор на комбайн и водач на МПС са подценили правилата
Тежък инцидент на кръстовище
Тежък инцидент на кръстовище
Самозапалил се по-стар комбайн
Самозапалил се по-стар комбайн
Самозапалила се балировачка поради повредени зъбни колела, от движението на които се е получила фаталната искра
Самозапалила се балировачка поради повредени зъбни колела, от движението на които се е получила фаталната искра