Месото и млечните продукти все още са основните играчи по отношение на потреблението на протеини, възприятията на потребителите, наличностите на дребно и маркетинговите приоритети. Това е изводът от първия Протеинов монитор, изготвен от Wageningen Economic Research по поръчка на Министерството на земеделието, природата и качеството на храните на Нидерландия.

Целта на министерството е до 2030 г. потребителите в Нидерландия да консумират равни количества растителни и животински протеини. Тенденцията се движи предпазливо в тази посока, но трябва да се ускори. Мониторингът предлага предложения и прозрения в подкрепа на това ускоряване.

Като цяло хранителните режими на потребителите в Нидерландия се състоят от 39 % протеини на растителна основа и 61 % протеини на животинска основа. "Наблюдаваме предпазливо преминаване към консумация на повече протеини на растителна основа", казва Марлеен Онвезен, ръководител на експертизата в областта на потребителското поведение в Университета и изследователския център във Вагенинген. "Но това не се случва достатъчно бързо." Животинските протеини се консумират предимно по време на основното хранене у дома и в заведенията за хранене, така че там например могат да се видят големи възможности за промяна. И това не е само месо: нивата на консумация на мляко и сирене също са все още високи. Младите хора вече консумират повече растителна храна и са по-отворени към нея.

Уникален поглед върху

потреблението и предлагането

Протеиновият монитор е разработен като начин за ежегодно наблюдение на това дали потреблението на протеини в Нидерландия наистина се променя към 50/50. Мониторингът дава уникална представа за моделите на потребление както на отделните хора, така и на групите в техния социален контекст, а също така хвърля светлина върху причините, поради които потребителите могат да изберат или растителен протеин, или месо и млечни продукти. Мониторингът също така предоставя преглед на асортимента от продукти на растителна и животинска основа, налични в супермаркетите, включително начина, по който те се предлагат на потребителите. 570 потребители са използвали приложение, за да докладват за моделите си на потребление. Проучване, проведено сред 3000 респонденти, даде представа защо потребителите избират растителни или животински протеини.

Мотивация, околна среда, умения

Въз основа на участието им в Протеиновия мониторинг е очевидно, че по-голямата част от холандските потребители все още са привързани към месото и млечните продукти. "Потребителите ценят месото и млечните продукти повече от протеиновите продукти на растителна основа, особено заместителите на месото и млечните продукти", казва Марлеен Онвезен. "Също така е очевидно, че хората са свикнали повече с продуктите на животинска основа, че по-добре разбират как да приготвят животински протеини и че в нашата социална среда има по-голямо приемане на консумацията на животински протеини. По отношение на намеренията за покупка животинските протеини също излизат начело, а заместителите на месото/млечните продукти са на дъното."

Според Protein Monitor начинът за създаване на поведенческа промяна е да се съчетае положителен разказ за алтернативните протеини с подкрепяща хранителна среда и умения за започване на работа.

Потребителите са най-отворени към купуването на непреработени растителни протеини като ядки и бобови растения. Тези продукти също така са много устойчиви и здравословни, така че изследователите ги виждат като чудесна отправна точка за предлагане на алтернативни протеинови продукти.

Мониторингът разкрива също, че потребителите са по-малко мотивирани да избират протеини на растителна основа, отколкото да избират месо и млечни продукти. Според изследователите това отчасти се дължи на общо взето ограниченото внимание, което се отделя на продуктите на растителна основа. В супермаркетите основният акцент все още е върху животинските продукти: те са изборът по подразбиране. Това се отнася за пускането на пазара на продукти, размера на порциите, цените, марките с частен етикет, позиционирането на продуктите и предлаганото разнообразие.

В интернет асортиментът от протеинови продукти на растителна основа е 32% срещу 68% за продуктите, базирани на животински протеини. Супермаркетите полагат значително повече усилия за предлагане на пазара на протеинови продукти на животинска основа. Например тези продукти заемат повече място по рафтовете на супермаркетите и по-често са включени в специални оферти. Изследователите твърдят, че този дисбаланс понастоящем прави животинските протеини по-лесен и привлекателен избор за потребителите.
Изглежда, че супермаркетите се страхуват да не загубят клиенти, ако популяризират прекалено много продуктите на растителна основа.

"Друг фактор е, че повечето от рецептите, предлагани на потребителите, все още съдържат животински продукти. Поради това потребителите не разполагат с необходимите умения за приготвяне на вкусни ястия на растителна основа", казва Марлеен Онвезен.

Работа, която трябва да се свърши

Затова е необходима промяна в схващанията на потребителите, подобряване на наличността на протеини на растителна основа и по-силен маркетингов натиск върху продуктите на растителна основа. "Този мониторинг показва, че има още много работа, за да се ускори напредъкът към 50/50", казва Онвезен.

"Нуждаем се от мощни интервенции. Алтернативите на месото и млечните продукти на растителна основа трябва да се популяризират много повече, като се използват положителните страни, които те могат да предложат. Например, може да се подчертае как най-вкусните кърита се приготвят с леща, боб или бобови култури, а не с месо. И уменията са важни: трябва да знаете как да приготвите вкусен печен карфиол."

Протеиновият монитор е изготвен за първи път през 2023 г. и ще се повтаря всяка година, за да се проследи напредъкът на прехода към "50/50".