Беноа Лабуй, ръководител на SCEA Pinchagut и SCEA Bio Pinchagut, които се намират в региона Нувел-Акитен във Франция, отбелязва десетия сезон на сладките картофи. Той прави преглед на френската кампания, която току-що приключи, и на предизвикателствата на сезона по отношение на производството и продажбите.

Тази година няма проблеми със съхранението

Поради високите температури кампанията през 2022 г. е започнала по-рано, но кампанията през 2023/24 г. е започнала на 30 август, почти 4 дни по-късно, с по-сложни условия за отглеждане в сравнение с миналата година.

Беноа Лабуй, ръководител на SCEA Pinchagut и SCEA Bio Pinchagut, които се намират в региона Нувел-Акитен във Франция, отбелязва десетия сезон на сладките картофи.
Беноа Лабуй, ръководител на SCEA Pinchagut и SCEA Bio Pinchagut, които се намират в региона Нувел-Акитен във Франция, отбелязва десетия сезон на сладките картофи.

"Имаше много климатични възходи и падения. Дъждът и студът през май, по време на фазата на засаждане, доведоха до някои загуби (резници). След това, през втората половина на юни, горещото и влажно време затрудни механичната борба с плевелите и увеличи необходимостта от ръчно плевене. В края на октомври паднаха и 300 мм дъжд, което доведе до спиране на жътвата. "Накрая, в средата на ноември, хубавото време се завърна и успяхме да приберем това, което беше останало, като удвоихме смените. Един много положителен аспект на тази кампания е, че условията за съхранение бяха перфектни. "Сладките картофи се запазиха много добре по време на съхранението, за разлика от големите проблеми с гниенето, които имахме преди 3 години след подобен влажен период, когато реколтата все още не беше приключила."

Силна конкуренция
Кампанията стартира добре със "силен интерес към френския произход в началото на сезона и ангажименти от страна на френските търговци на дребно", но от средата на декември чуждестранната конкуренция поставя френските сладки картофи в неизгодно положение. През тази кампания наистина усетихме конкуренцията от Испания и особено от Египет. Въпреки че френското производство остава важно за решението на френските потребители за покупка, няма съмнение, че цената е решаваща в настоящия контекст! Когато разликите в цените се удвоят, при положение че чуждестранните сладки картофи се продават в магазините за по-малко от 1,50 евро [1,63 щатски долара], потребителите избират най-ниската цена", обяснява Беноа.

Коледните промоционални акции в супермаркетите често водят до загуба на известен пазарен дял на френските сладки картофи, но обикновено те си възвръщат мястото през следващия месец. "Тази година обаче акциите продължиха до януари, така че се върнахме в добър ритъм едва през февруари." Изправено пред постоянно нарастващото търсене, френското производство продължава да се увеличава, но Беноа Лабуи предупреждава, че е жизненоважно цените да останат доста по-високи от тези на вноса, иначе ситуацията на пазара може да се усложни. Нашите добиви все още са по-ниски, а разходите ни за труд са твърде високи в сравнение с тези на чуждестранните конкуренти."

Развитие на опаковките
SCEA de Pinchagut произвежда конвенционални и биологични сладки картофи върху почти 40 хектара. В момента се работи по увеличаване на обработваемата площ. Освен това компанията продължава да инвестира в подобряване на условията за съхранение и опаковане, за да "усъвършенства фазата на зреене и съхранение, да увеличи гъвкавостта си, за да отговори на нуждите на клиентите си, и да улесни работата на екипите си".