Разработките са в процес на популяризиране по изложения и в академичните среди
Автономната работа на терен като визия за бъдещето вече се заменя от роботизираната. Това се наблюдава и в семинарите на големи изложения, като европейското Agritechnica и американското за роботи в различните индустрии - FIRA, например. Въпреки това трябва да се извърши по-нататъшна развойна работа за по-широко използване в селското стопанство. При използването на полеви роботи има фундаментални проблеми с безопасността, които трябва да бъдат изяснени.
Вече няма съмнение, че в бъдеще автономните машини ще бъдат използвани за обработка на големи количества обработваема земя. Постепенният преход към полеви роботи без водачи вече е започнал. Автономните приложения от сеитба и защита на културите до прибиране на реколтата и обработка на почвата могат да помогнат при работата на полето и да подкрепят внимателното използване на природните ресурси и почвата. Като извършват трудоемка работа, като окопаване, полските роботи също могат да помогнат за справяне с недостига на работна ръка.
Големите производители на селскостопански технологии като Case, Kuhn, Horsch и множество по-малки стартъпи в момента работят върху почвообработващи роботи, готови за серийно производство и системи за частична и пълна автоматизация на полевата работа. Голямо разнообразие от такива бяха изложени на щандовете на Agritechnica през изминалата седмица - за използване при царевица, картофи, зеленчуци и други полски култури, и за работа като защита на културите, обработка на почвата и други области на приложение. Много производители, стартиращи фирми и университети представят своите концепции и решения за високоавтоматизирани селскостопански технологии.
Френският производител на селскостопански машини Kuhn представи допълнителна информация за предстоящия си автономен полеви робот Karl след изтичане на изображения в медиите. Karl, многофункционален полеви робот, предназначен за култивиране на открито, първоначално беше обявен от Kuhn през юли по време на пресконференция в централата на компанията в Saverne, където са разкрити и малко подробности. Изтеклите изображения показват компактен робот, задвижван от две гумени вериги, като двигателят е разположен между тях. Наличието на изпускателна тръба в горната част на капака показва използването на двигател с вътрешно горене. Въпреки това, дали той използва хибридна концепция, като например дизелов двигател, комбиниран с динамо, доставящо мощност за електрическото задвижване на релсите и силоотвода (PTO), остава неясно.
Подобна хибридна система за задвижване се намира в полевия робот Agbot 5.115T2 на AgXeed, който на пръв поглед има прилики с този на Kuhn. Трябва да се отбележи, че Karl е оборудван както с преден, така и със заден теглич, което позволява използването на различни приспособления, като преден почвоуплътнител и ротационна брана отзад. По време на първоначалното съобщение през юли главният изпълнителен директор на Kuhn Тиери Криер подчертава значението на консолидирането на множество операции, подчертавайки това като бъдещето на селскостопанските машини. Той също така признава необходимостта от по-леко оборудване за подобряване на качеството на почвата, признавайки преобладаващите предизвикателства, породени от недостига на работна ръка в земеделския сектор.
Но както възходи, така има и падения сред новоразвиващите се роботи за почвообработка. Такъв например е случаят с немското дружество Horsch, което прекратява разработката на универсално приложим полеви робот, предназначен за задачи като теглене на сеялка. Конкурентоспособни алтернативи, като (автономните) стандартни трактори, се оказали по-практични и рентабилни за фермерите.
Horsch RO 1, направил своя дебют в полетата преди повече от две години, е автономно работещ универсален робот, монтиран на вериги, със сеялка, прикрепена към задната му част. Има известна прилика с успешния полеви робот AgXeed. Компанията обаче вече не вижда потенциал в тази концепция, както разкри Майкъл Хорш в дискусия с германски селскостопански медии. Той коментира, че автономните машини, предназначени да заменят тракторите като задвижващи агрегати, са мъртвородени. Такива автономни полеви роботи не са по-евтини от стандартните трактори, оборудвани с кабини и водачи. Horsch също така вярва, че особено в Европа стандартните трактори, оборудвани с автономни комплекти, предлагат по-рентабилен път към автономност в селското стопанство.
„Тези комплекти за надграждане стават все по-ефективни и достъпни. За приблизително 10 000 евро или повече можете да преобразувате стандартен трактор в автономен, което му позволява да работи както със, така и без водач", обяснява Михаел Хорш.
В бъдеще Horsch възнамерява да се съсредоточи върху създаването на автономни решения, които са възможно най-прости и рентабилни. Въпреки това дали другият автономен проект на Horsch, Gantry RO G 500, може да изпълни тези критерии, остава несигурно. Майкъл Хорш вече изразява първоначални съмнения и относно този проект. Gantry RO G 500 беше официално представен на изложението Bahia Farm Show през юни 2023 г. в Бразилия. Този трактор с широка рама работи на принцип, подобен на Nexat, с цел колелата му да следват една и съща следа, използвайки системата за контролирано движение (CTF). Въпреки автономните възможности на Horsch Gantry RO G 500 по отношение на движение и навигация, водачът трябва да присъства, за да предотврати блокиране и други неизправности, които машината не може да открие сама. Фокусът на водача трябва да бъде върху регулирането на важни настройки, като дълбочина на сеитба, за оптимизиране на производителността при местни условия на полето. За да предпази оператора от дъжд и комари, Horsch е оборудвал Gantry с кабина.
Опитът на Horsch с Controlled Traffic Farming (CTF) не е благоприятен. RO G 500 е проектиран подобно на други трактори за превозни средства с широка рама, за да улесни оптималния CTF, с максимално възможното разстояние между колелата. Преди това Horsch е работил интензивно с CTF в чешката експериментална ферма AgroVation в Knezmost. Сега обаче са изоставили тази практика. След седем години експериментиране с CTF Horsch не се наблюдават значителни подобрения в добива, но се натъкват на голям недостатък. Точно както при неасфалтираните пътища, коловозите стават по-твърди и неравни с течение на времето, което води до натрупване на дъждовна вода и повишена ерозия.
Скептицизмът на Horsch се разпростира индиректно и върху Nexat. Михаел Хорш изрази възхищението си от машината и приветства инженерите Феликс и Клеменс Калверкамп за изключителната им работа. Той обаче добави: „Ако едно превозно средство може да направи всичко, но нищо правилно, вие само правите компромиси. И това няма да успее." Въпреки това, Horsch все още усъвършенства RO G 500 на огромни бразилски полета.
Коментари