В портфолиото на фирмата вече влизат и британските пръскачки Chafer, ротационните мулчиращи косачки SPEARHEAD, адаптерите за комбайни Geringhoff и нов плуг на Nardi

Един от лидерите на българския пазар за селскостопанска техника „Варекс“ приветства посетителите на изложението БАТА АГРО 2023 с грандиозен щанд. На летище „Стара Загора“ от 15 до 19 май бяха представени внушителните 58 агромашини. Участието на фирмата във форума беше под мотото „30 години „Варекс”.

Честванията по случай юбилея включваха премиерата на нова земеделска техника, резултат от последните сключени международни партньорства. Освен оторизиран представител на марката Massey Ferguson у нас, фирма „Варекс“ вече е вносител и на британските пръскачки Chafer и ротационните мулчиращи косачки SPEARHEAD. Към традиционните „плодородни” партньорства с Claydon, Kurt, Gaspardo, Nardi, Grim и т. н. е добавена и немската марка адаптери за комбайни Geringhoff. Другата новост, която „Варекс“ предоставя на земеделците в страната, е плуг от марката Nardi.  Самоходната пръскачка Chafer Interceptor e основен акцент сред изложените експонати

Самоходната пръскачка Chafer Interceptor e основен акцент сред изложените експонати

Атрактивният щанд на фирмата на БАТА АГРО привличаше интереса на клиентите не само с изложената техника, а и със специални изненади, демонстрации и не на последно място внимателно обслужване и съдействие от страна на екипа. Дилърът на селскостопанска техника се похвали през изминалия месец и с придобиването на нов онлайн магазин за покупка на резервни части и консумативи – Agparts.bg.

Филип Лазаров, търговски директор на „Варекс“:

Филип Лазаров, търговски директор на Varex Ltd

Филип Лазаров, търговски директор на Varex Ltd

С MF имаме най-доброто съотношение цена-качество

Конфигурацията на пръскачката Chafer ни бе необходима, за да постигнем желания сегмент и да възобновим клиентския интерес

- Фирма „Варекс“ навършва 30 години, честито! Какво означава това за вас?

- 30 години минават неусетно. Аз лично съм от 15 г. във „Варекс“ - периода, в който фирмата започна сътрудничество с корпорацията AGCO по проекта Challenger, после минахме през Valtra, Laverda, Massey Ferguson (MF) и така, много бързо минаха вторите 15 години. Понастоящем фирмата е с пълно национално покритие, със 75 служители в различните отдели, с доста високо ниво на доверие от всички клиенти, които имаме и поддържаме добър имидж на пазара, което не винаги е лесно.

- Кои са най-новите и актуални партньорства и машини във вашето портфолио сред всичките 58 изложени на БАТА АГРО?

- Както казахте имаме 58 експоната, като има и два оперативни трактора в тревните площи, които са за тест драйв. Тук има най-общо казано 3 акцента, които са новости освен пълната гама трактори и комбайни от MF, като тази година има и балираща техника.

Това, което можем да посочим като акцент е комбайнът Ideal 9T на MF, който е в комбинация с 3 хедера на производителя Geringhoff от Германия. Адаптерите са съобразени с производителността на този модел комбайн, като така за първи път в страната имаме хедера за бяла жътва TruFlex със захват от 12,5 м. Имаме и един 12-редов модел на марката за жътва на царевица Mais Star и също 12-метров адаптер за слънчоглед. Тези адаптери осигуряват най-високата производителност на комплекса машини, които могат да бъдат предлагани в пакет на българските крупни стопанства. Това е специфичен нишов продукт, пряко свързан с продажбата на големи комбайни. Ние сме доста успешни в продажбите на MF Ideal, като вече втора и трета година клиентите все повече ни се доверяват по отношение на тази технология, която считаме, че е най-високопроизводителната. При правилна настройка на машините с много ниска степен на загуби, интелигентната система Ideal Harvest пък дава възможности за автономно управление и снижаване на степента на влияние на оператора до минимум.

Вторият ни акцент е, че към гамата от самоходни пръскачки добавихме бранда Chafer - английска марка, в комбинация с Grim, които са от Италия и вече 4-та година, са част от нашето портфолио. Това е едно много ценно допълнение в гамата, предвид обстоятелството, че „Варекс“ всъщност беше пионер в предлагането на самоходни пръскачки в периода 2008, 2009 и 2010-та година. След това се „нароиха” куп други продукти в страната, а пък така се случи, че през последните 4 години ние нямахме подходящи машини точно в този диапазон. Сега се надяваме определена група наши добри клиенти да се върнат обратно към нас и високия сегмент продукти, каквито Chafer всъщност представляват. Показания от нас експонат е модел Interceptor, 200 к.с. в 4 хил. л (при максимални 5 хил. л в бункера) и 30-метрови щанги (при 36 м максимална ширина). Той има всички функционални характеристики за едно голямо стопанство, каквито в България има, и каквито нашите клиенти имат.

Третият акцент, който имаме всъщност е комбинацията от технологията на машините Claydon, които внасяме от Великобритания заедно със SPEARHAED Stubble Master - тип сечки за растителен остатък. Те са важни като доокомплектация, поради обстоятелствата, че в България машините са съобразени с местния сеитбооборот, който включва много пролетници, т.е. едростъблени култури и за целта се изискват такъв тип продукти.

- Със какво пръскачката е по-добра от останалите както казахте „нароили се” през последната година?

- Гамата, която предлагахме през годините, понеже имахме други марки, включваше комплекс от машини за малки, средни, големи и още по-големи фермери. Това беше т.нар. Challenger RoGator, като той също беше в две конфигурации - европейска и американска. По този начин имахме достъп до много широк сегмент клиенти, всички от които бяха много доволни. Защо бяха много доволни? Защото и тогава предлагахме най-доброто съотношение цена-качество във високия сегмент. Ние никога не сме били екстремни по отношение например на размах на щангите - 42 или 50 м, или по отношение на кубатурата на резервоара - 7, 8 или 9 хил. л. Практиката показа, че най-функционални и с най-добра оперативност са машините, които са точно в този сегмент от 5-6 хил. л резервоар, 250 к.с., със ширина от 36 м, и не на последно място, които са лесни за поддръжка. Защото една такава машина много лесно може да аварира, поради неправилна експлоатация. Затова и на нас ни беше необходима точно такава конфигурация, за да кажем спокойно, че отново сме в сегмента, в който искаме да бъдем.

- Пръскачката е самоходна, сигурно разполага с иновативни навигационни и прецизни технологии?

- Извън пръскащия пакет, по принцип пръскачките са напълно автоматизирани по отношение на пръскащия пакет. Т.е. GPS прецизно контролира нормата на пръскане, постъпателната скорост до желаната степен, включване и изключване на секции, има и много други неща като сензори, които също регулират нормата. Самоходните пръскачки са универсални машини от гледна точка не само на пръскане с химикали, а и по отношение на торенето, което е застъпено много сериозно в последните няколко години с течните торове и препарати. Те стават много тежко натоварени по отношение на функционалност от едно стопанство.

- MF за поредна година спечели отличието ”Трактор на годината за 2023 г.” на изложението SIMA, как приехте това?

- Нормално е MF да печели във Франция, така или иначе с новата линия от 8S, през 5S и после 6 и 7S много вдигнаха летвата. Така е и при ценовото позициониране, което предлагаме. Смея да твърдя, че сме с най-доброто съотношение цена-качества на пазара. Това го потвърждават до голяма степен и клиентите с повторни покупки за трети или четвърти път на едни и същи продукти. Това е много добра референция, така че сме в очакване на новата 9S серия, която ще даде и новия флагман, въобще в гамата на MF, надяваме се с повече коне.

- Освен при тракторите очакват ли се други нови технологии от MF да пристигнат на пазара у нас?

- Не мога да твърдя еднозначно, но се надяваме да имаме модел в сегмента от порядъка на около 400 к.с. комбайни. Това е нещо, което категорично липсва и се надяваме до 2-3 години да бъде налично.

- Според вас какви са икономическите тенденции на пазара за агротехника и къде стои „Варекс“?

- Европа стимулира машини, които са предназначени за минимални обработки от една страна, и за прецизно земеделие от друга. Там са насочени субсидиите или парите най-общо казано. Ние стоим отлично там, защото имаме отлично предлагане в този сегмент. От гледна точка на самите селскостопански производители, те трябва да се следят най-общо казано две неща. Колкото е по-суровинно е производството, например зърнопроизводството е такова, толкова повече трябва да се следи за себестойността. Т.е. това могат да контролират производителите, те не могат да влияят на цените, на които продават продукцията си. Затова трябва да се фокусират върху технология и себестойност и естествено да се опитат да интегрират вертикално производството. Т.е. да стигнат до по-завършена степен на продукта, който реално стига на пазара от ръцете им, което в български условия не е лесна работа.

- Но е хубава препоръка от ваша страна, а какви са тенденциите в снабдителната верига и следпродажбеното обслужване?

- Имаше един период на сътресение в снабдителната верига, той още не е отминал между другото. Но ние направихме изключително добро планиране, смея да го кажа, през последните 18 месеца, което всъщност доведе и до добрите ни резултати. Това беше един поглед в бъдещето, който всъщност ни се изплати до голяма степен, тъй като ние не останахме без наличие на машини, въпреки проблемите в снабдяването. В момента те продължават, но в определени сегменти продукти, ние пак се опитахме да ги разчетем максимално добре, а доколко е така бъдещето ще покаже. По отношение на доставките за следпродажбената фаза – резервни части и консумативи нямаме никакви проблеми.

- Какви са очакванията и надеждите Ви за следващите 30 години?

- Първо да сме живи и здрави, надяваме се в геополитически план да сме в мирна реалност и оттам нататък перспективите са добри. Мисля, че българското земеделие все пак върви в правилната посока, въпреки всички трудности, перипетии и проблеми. Надяваме се тази конюнктура, която е свързана с големи флуктуации на цените на крайните продукти да се стабилизира, което пък да доведе до по-добра прогнозируемост на приходите на нашите клиенти и от там, и за нас.