Пазарът е заплашен от потенциална нестабилност

От 1 август е въведен нов алгоритъм за сътрудничество с Министерството на земеделието на САЩ за американските агрожурналисти - доколко това е оправдано?

В продължение на няколко десетилетия американските агрожурналисти получаваха безпрепятствен достъп до важните за цял свят пазарни доклади на USDA за растителната продукция и животновъдството.

Агенции като Bloomberg LP обикновено преглеждат докладите предварително, за да предоставят на читателите точна информация веднага щом USDA - и други федерални агенции, които позволяват ранното разглеждане на отчетите - публикуват доклада.

На 10 юли обаче министърът на земеделието Сони Пърдю /Sonny Perdue/ заяви, че поради технологичния прогрес журналистите вече могат да предоставят информация на читателите си по-бързо, отколкото USDA може да разпространява подобни данни на уебсайта си, което създава нечестно предимство.

1. Защо тези съобщения са толкова важни?

Много американци смятат, че докладите на американското министерство на земеделието са златният стандарт за селскостопанска информация, тъй като правителствените аналитични доклади предоставят най-изчерпателен преглед на тенденциите в земеделието и животните в САЩ и по света.

Годишният преглед на световните запаси от селскостопански продукти, търсенето и тримесечните прегледи на инвентаризациите на реколтата са сред публикациите, следвани отблизо от търговските дружества, като ключови фактори за предлагането и търсенето.

Пазарите могат да започнат силно да се колебаят от мига на издаването на отчетите, тъй като търговските къщи се опитват да използват информация за закупуване и продажба на стоки.

2. Как точно работеха агрожурналистите?

Преди USDA позволяваше на журналистите да гледат доклада 90 минути преди издаването на официалната версия.

Акредитираните репортери са заключени в стаята в централата на агенцията във Вашингтон и работят без достъп до интернет без мобилни телефони или предавателни устройства и нямат право да напускат пресцентъра, докато информацията не бъде публикувана на официалния уебсайт на американското Министерство на земеделието.

При особено важни доклади журналистите преминават през метални детектори, така че да няма изтичане на информация. Това предотвратява, освен несправедливо предимство в медиите, и възможността журналистите да печелят допълнителни пари за "подаването" на ценна информация.

След като USDA публикува доклада на официалния уебсайт, репортерите вече могат да изпращат материали до редакциите.

На 10 юли Министерството на земеделието на САЩ реши да преосмисли сътрудничеството си с медиите и отбеляза, че високоскоростните технологии, използвани от медийни организации, сега предават новини на своите абонати по-бързо от тези 2 секунди, които са необходими, за да може докладът на министерството да се разпространи сред широката общественост.

И при високоскоростната търговия, една секунда може да означава много пари. Според USDA "прекъсването" на ранния достъп на журналистите ще доведе до възстановяването на равните условия.

Всъщност медиите не вярват, че това е така. Тъй като абонатите на медиите губят предимството в скоростта на придобиване на данни, търговците с най-добрите технологии вече могат да получат това предимство, особено като се съобразят с това как USDA прехвърля информация.

Уебсайтът на министерството работи на базата на протокол за трансфер на данни, известен като TCP, който действа като система за опашката - всеки, който влиза в уеб сайта, получава информация по реда на поканата. (За разлика от това, Bloomberg и други медийни организации незабавно изпращат информацията си на своите клиенти).

Така че в бъдеще можем да очакваме, че един голям търговец или някакъв високотехнологичен гений ще може да получи карт бланш, като намери начин да заеме своето място в опашката за по-малко от секунда...

3. Какво ще означава това за играчите на агропазара?

Търговците ще разчитат все повече и по-малко на информация от журналисти и все повече и повече, ще събират данните сами.

Докато медиите носят отговорност за верността на данните, е малко вероятно да изискват същото от всеки, който иска да получи най-новите данни.

Междувременно погрешното информиране и неправилното тълкуване имат по-голям шанс да повлияят на пазарите, което означава по-дълги периоди на потенциална нестабилност, тъй като пазарът самостоятелно обработва информация.

Източник: www.bloomberg.com