Екологичните стандарти, комфортът и безопасността на употреба присъстват при повечето машини от този клас

Овощните градини и лозови масиви са по-специфични за обработка предвид гъстотата на засяване, височината и структурата на плододайните култури. Оперирането между тях може да представлява затруднение, затова агротехническата индустрия разполага с отделен клас трактори, определен за такива полета. С години логистиката, обработката и добива се реализира чрез тези машини, но полето за подобрения още не е изчерпано. В земеделието новаторството е универсален отговор на предизвикателствата и се постига лесно чрез сектора за производство и дистрибуция на селскостопанска техника. Новите лозаро-овощарски трактори са снабдени с концепции за екологичност, безопасност и комфорт, системи за автономност, навигация и прецизност, с различни според нуждите параметри и обхват, разширена функционалност и т.н. Подкрепени са от иновативни устройства за управление, автоматизация и дигитализация на извличаната информация. Така вегетативният и беритбен сезон на тези култури всяка година е по-опростен и напредничав от преди, което подобрява управлението, подпомага качествения добив и оползотворянето му в различните индустрии. Последното важи с пълна сила за лозарството и винопроизводството, в което страната ни всяка година е един от европейските лидери на пазара.

Световният бранд New Holland, официално представян в страната от InterAGRI, участва в споменатите сектори с лозаро-овощарски трактори с мощност от 75 до 107 к.с., съвместими с европейските стандарти Stage V. Моделите T4.80, T4.90, T4.100 и T4.110 са от серията T4 V/N/F, захранвана от нов 4-цилиндров двигател F5C с обем 3,4 л. Резервоарът за гориво достига вместимост от 99 л. Изборът между вида трансмисия включва 4 възможности, съобразени с конкретните потребности – напълно механична, полуавтоматична и без необходимост от съединител при смяна на посоката. Хидравличната система също подлежи на персонализации. Моделите V оперират безпроблемно в междуредие от 1061 мм, N версията - от 1229 мм, а F - 1476 мм. Задвижването е по избор на потребителя – само на задна ос, или на всяко колело поотделно. Моделите се предлагат със система за маневреност 4WD SuperSteer за по-малък радиус при завиване, от 3.2 до 4 м за различните версии. Задвижването на BOM става директно от двигателя. Лостът за смяна на посоката улеснява движението на трактора, намалявайки излишните движения и време за опериране. Като цяло кабината е създадена с мисъл за оператора, с комфортно разположение на органите за управление, изцяло нова конзола и минимални нива на шум и вибрации по време на работа. Опционалното оборудване включва система за филтрация на въздуха в кабината B Blue Cab 4. Скоростта на движение на машината може да варира до 40 км/ч.

Японският мултинационал Kubota представи във Великобритания тясна версия на трактора M5-102 със специализирано приложение за овощни градини, лозови масиви, зеленчукови ниви и соларни паркове. Подобренията в новия модел M5-102N включват кабина с филтрация на въздуха, окачване на предния мост, преден BOM, хидравлично регулируеми навесни стабилизатори и

намалени разходи за поддръжка

чрез подобрен DPF

и ефективност на контрола на емисиите. Максималната мощност е 106 к.с., идваща от 3,8-литровият 4-цилиндров двигател Kubota V3800, дизел, с турбокомпресор, осигуряващ въртящ момент от 346 Nm и оборудван с пакет за емисии, съответстващ на Етап V на ЕС, който използва течност за дизелови изгорели газове (DEF). Модулът за контрол на емисиите е опакован под капака, като се избягва необходимостта от външен монтаж на компоненти, като DEF резервоар и SCR контейнер, които биха могли да повлияят на обзора на оператора от кабината. Най-новата технология за контрол на емисиите съдейства на M5-102N да извършва регенерация на филтър за твърди частици (DPF) при много по-ниски обороти и използване на много по-ниски температури в сравнение с предишния M5-102N. Обслужването на DPF не се изисква до 6000 часа, а смяната на маслото на двигателя е на всеки 500 часа от експлоатация. Мощността се регулира чрез трансмисия 36×36, която използва шест скорости в три диапазона. Електронното управление и бутонът за изключване се добавят към функционалността, а скорост от 40 км/ч по пътя се постига при намалени обороти.

Отпред порталната предна ос със скосени зъбни колела включва превключваем двускоростен завой, който увеличава скоростта на предните колела, след като ъгълът на завиване надвиши 35 градуса. Когато е включен, Bi-Speed Turn

затяга кръга на завиване

чрез издърпване на носа на трактора по посока на управлението. Предната ос може да бъде оборудвана с опционална система за окачване, която осигурява 95 мм ход, който се потиска от акумулатори, и за първи път при този модел се предлага фабрично монтирана предна връзка и ВОМ. С най-тясната си комбинация от колела и гуми, M5-102N може да бъде намален до 1,2 м ширина. В операторската кабина пространството също е оптимално проектирано. С електронно наблюдение и контрол на оборотите на двигателя, задачите, изискващи мощност, могат да бъдат поддържани по-добре, без прекомерни колебания в оборотите на двигателя. Задната навесна система предлага капацитет на повдигане от 2,3 тона и електронно управление на повдигането за лесна настройка, а тракторът може да бъде оборудван и с хидравлични стабилизатори на задна навесна система и хидравлично регулируеми повдигащи пръти.

Един от другите най-нови тесни трактори на пазара за аграрни машини са моделите от серия 5ML на John Deere, достигащи мощност от 134 к.с. Със своето оборудване 5ML позволява комбинирането на различни работни стъпки. Операторът може напълно да се концентрира върху приспособленията с интегрираната система за насочване AutoTracTM, а дисплеят елиминира необходимостта от допълнително активиране. С него всички операции могат да бъдат документирани, наблюдавани, планирани и анализирани, което позволява на фермера да взема адекватни и бързи агрономически решения. Веднага щом тракторът навлезе в съответното поле,

зададената задача се появява на дисплея,

а водачът трябва само да потвърди изпълнението й.

Двигателят John Deere PowerTech Plus в новия 5130 ML е 4,5-литров четирицилиндров със стабилно увеличение на въртящия момент от 30%. Механичната трансмисия PowerQuad Plus има четири от опционално предлаганата трансмисия Powеr8 с осем превключващи се предавки. При превключване на обхват автоматично се избира подходящата предавка за Powershift. Освен това е възможна комбинация от различни приложения, например подрязване и почвообработка едновременно. Капацитетът на повдигане възлиза общо на 4900 кг в сферичните краища на задната хидравлика. При предна хидравлика е 2900 кг, с полезен товар 3500 кг. Комбинирането на висок полезен товар с максимален капацитет на повдигане позволява прикачването на големи приспособления, което повишава ефективността и производителността. Гладките ръбове в дизайна гарантират, че културите няма да бъдат повредени при преминаване през тесни перголи. С функцията за управление на синора iTec, водачът е осезаемо облекчен от

автоматизацията на работните процеси

особено при завиване в синор.

Италианските тесни трактори Antonio Carraro, модел SRX 7800/8900, са специализирани за междуредията на овощни култури, лозя, разсадници, оранжерии по равни или наклонени терени. Те се реверсивни, с характерно шарнирно шаси за оптимална гъвкавост и удобство по време на работа. С ниския си център на тежест осигуряват стабилност, с фините настройки на двигателя – постоянно сцепление към земята, а задвижването 4х4 предоставя високопроизводителен работен процес във всякакви условия на проходимост. Мощността на 7800 е 70 к.с., а на 8900 – 74 к.с. Най-новият модел от серията е Tony 10900 SR – компактен, шарнирен, реверсивен, равноколесен трактор с постоянно променлива трансмисия и мощност 98 к.с. Оборудването му включва 4-цилиндров двигател, шаси ACTIO, обратимо задвижване, трансмисия с постоянно отклонение на скоростта в 4-и диапазона и електронно управление - всяка с непрекъснато отклонение и с 3-и начина за ускорение на всеки диапазон. Предаването, в съчетание с Rev-Guide System, увеличава гъвкавостта на трактора, предлагайки максимална оперативна ефективност, както и възможност за монтиране на богата гама от оборудване и улесняване на работните процеси в тесни пространства, както и по неравни и стръмни терени. Шасито позволява завъртане до 15° спрямо надлъжната ос на трактора, благодарение на което се намаляват трептенето и вибрациите, както на склонове, така и при обработването на всякакви терени. Благодарение на него

тракторът преразпределя общото си тегло

на две: 60% върху предната ос и 40% на задната. По този начин при монтирано оборудване има равно разпределение на трактора и общото тегло на оборудването по: 50% отпред и 50% отзад. Товароподемността се равнява на 2400 кг. Интегрирана система позволява завъртането на мястото на водача, заедно с кормилната уредба и скоростите на 180° само за няколко секунди, за да работи ефективно с прикачено оборудване или с оборудване на предната навесна система за вдигане на вилици, шредери, гребла за сняг и друг инвентар с лекота. С цел намаляване на радиуса на завиване, могат да бъдат използвани спирачките на кормилното управление, като се набляга на „superbend“ ефекта, получен благодарение на двойно действащата постоянна скорост на връзките. Електронният контролен блок, оборудван с операционната система ITAC ръководи, наблюдава и се намесва в настройките при аномалии на трактора и работните параметри. Благодарение на системата ITAC се позволява персонализацията на оперативния режим на трактора в зависимост от вида на терена, работните условия и оборудването, като се използва индивидуален стил на задвижване.

Водородно задвижван лозарски трактор
намалява въглеродния отпечатък при гроздобера

Напълно автономният лозарски трактор TRAXX Concept H2 излезе от 24-месечен процес на разработка. Задвижван е с водород, концепция, която отговаря на глобалната рамка на Парижкото споразумение за климата, за ограничаване на глобалното затопляне до 1,5°C, и Европейската зелена сделка от 2019 г. за постигане на климатична неутралност до 2050 г. В сектора на селскостопанската техника основна зелена политика е употребата на алтернативни биогорива за задвижване, защото тя отговаря на условията за намаляване на нетните емисии и въглеродния отпечатък върху околната среда. Водородът е чист и ефективен заместител на въглеводородите. Това прави възможно използването на такива олекотени лозарски машини, които уплътняват почвата значително по-малко, почти безшумни, извличащи максимума от обекта, благодарение на бързото време за зареждане. Френската винарска индустрия търси подобни иновации, за да подобри добивите, да намали разходите и в същото време да предложи по-нисък въглероден отпечатък.

Технологията за пълна мощ на автономната машина комбинира горивна клетка, свързана с нискомощни батерии, достигащи налична мощност от 35 kW. Капацитетът на резервоарите под налягане позволява да се работи цял ден без прекъсване, използвайки водородни горивни клетки и батерия. Идеята е тяхното интегриране в автономен лозарски трактор, както и осигуряване на безопасност и ергономичност на автономния трактор, специално създаден да изпълнява основни задачи по отглеждане и бране на грозде. Автономният режим спомага проследяването на навигационни маршрути с точност до последния сантиметър, чрез GPS RTK при работа по целия парцел, без необходимостта от водач, с възможност за дистанционно управление с радиообхват от 200 м.

Предписанията за безопасност на производителите обикновено включват спазване на дистанция от машината в рискови зони с наклони и неравности, и съответно шофиране с повишено внимание по такива, избягване на контакт с ПРЗ при пръскане, избягване на излагане на шум и т.н. Масата на трактора е 1,6 т, максималната достижима скорост е 6 км/ч, резервоарът побира 100 л, мощността е 56 к.с., работи успешно по наклони до 38%.

Подобреният Kubota M5-102N
Подобреният Kubota M5-102N
John Deere 5ML с преден и заден прикачен инвентар
John Deere 5ML с преден и заден прикачен инвентар
Carraro Tony 10900 TR/SR в овощните редове
Carraro Tony 10900 TR/SR в овощните редове
TRAXX Concept H2
TRAXX Concept H2