Добрата запасеност от влага в почвата е предпоставка за оптимално развитие на пролетниците, казва Петко Василев, управител на KWS Семена

- Г-н Василев, пролетната кампания е в ход. Какви са нагласите на производителите, какви хибдриди царевица се предпочитат? Залагат ли българските фермери на хибридите от сухоустойчивите линии, каквато и вие предлагате?

- Да, пролетната кампания е в разгара си, макар че все още са налице колебания при някои от земеделските производители относно нуждите им. След доста проблематичната 2020 година, през която в много райони на страната сушата нанесе огромни поражения на пролетните култури, а сланата през пролетта на част от есенните, българските фермери не са докрай сигурни в решенията си. Кампанията, която започна много рано тази година, още през октомври-ноември, беше в застой през по-голямата част от декември и до средата на януари. Все пак падналите през втората половина на януари дъждове, а на места и сняг, дадоха повече поводи за оптимизъм по отношение на влагата за пролетните култури. Очаквани са още валежи през следващите 1-2 седмици, които според мен допълнително ще мотивират фермерите да вземат решения за пролетниците си.
Въпреки това, след последните много сухи години, хибридите от сухоустойчивото портфолио в царевица

ClimaControl3 наистина са сред най-предпочитаните

и фермерите отново залагат на тях, като по този начин увеличават сериозно шанса си за добър резултат при засушаване, подобно на миналата година. Не са малко обаче и тези, които вече гледат с по-голям оптимизъм и в желанието си за максимален добив избират хибриди от линията за интензивно отглеждане Plus4Grain. Ако валежите в следващите седмици продължат и културата има оптимални условия за отглеждане, тези хибриди със сигурност ще се отплатят с рекордни резултати.

- Какви са предложенията на KWS при царевицата? Дадохте сериозна заявка да обогатите потфолиото си с нови хибриди?

- Имаме доста нови хибриди и те са в двете споменати преди малко продуктови групи. В ClimaControl3 представяме нов хибрид в най-търсената в България група по ФАО 370. Хибридът се казва KWS Акустика и е оптимален избор за отглеждане при стресови условия, породени от суша, силно превишавайки добивните стандарти в този сегмент, благодарение на оптимизираното усвояване на влага и хранителни вещества от почвата при неблагоприятни климатични условия. Макар да бяхме доста оптимистични в прогнозите си за продажба, хибридът за съжаление свърши още през декември, което доказва повишеното търсене към хибридите от сухоустойчивата група.
Имаме и две нови предложения

в групата за рекорди – Plus4Grain

– KWS Интелиджънс и KWS Магнифико. С тях подсилваме една от силно предпочитаните ФАО групи – 400-420. KWS Интелиджънс е по-балансиран и стабилен, с отлично представяне както при интензивни условия, така и при евентуално засушаване, докато с KWS Магнифико можете да очаквате рекордни за тази група резултати, при наличието на оптимални условия и интензивна технология. От тези два хибрида все още разполагаме с макар и ограничени количества на склад.
Тук искам да спомена и новия ни високоолеинов слънчоглед – Delicio CLP HO, който има всички изгледи да се превърне в един от най-силните и предпочитани продукти в сегмента. Добивен потенциал на изключително ниво, високо съдържание на олеинова киселина и силна адаптивност към променливите климатични условия в страната – това са основните характеристики, в които българските фермери ще се убедят още тази година.

- Предлагате и сорго. От тази година Европа стартира програма за насърчаване на отглеждане на културата. Повишава ли се интересът към соргото в България?

- Да, бих казал, че през последните няколко месеца регистрираме повишен интерес и нови запитвания за сорго. Тук, голяма част от земеделските производители търсят освен продукта, също и съвет относно добри практики и оптимална технология на отглеждане. Културата е много

подходяща за алтернатива на останалите пролетни култури

в условията на засушаване, каквито наблюдаваме в България и вероятно все повече фермери ще обръщат поглед към нея. KWS е традиционен и предпочитан доставчик на семена сорго. Имаме предложения и в сегмента за зърно, където доказаният Арсенио и новият KWS Лупус са сред най-добрите на пазара и в този за силаж и биогаз, където 4-метровите растения на KWS Тарзан се познават отдалеч на всяко поле. Поради засиления интерес съветът ми към производителите, които искат да заложат на тази култура, е да се ориентират по-рано поради ограниченото предлагане, за да получат достъп до най-добрите хибриди, налични на пазара. Безспорно нашите са част от тях.

- Фирмата ви винаги е в крак с иновациите. Докъде стигнахте с дигиталната програма, която сте разработили? Напредва ли прилагането й по полетата на фермерите у нас? Какви са резултатите?

- Дигиталната ни програма е една от най-обещаващите иновации не само в портфолиото на KWS, но и въобще в земеделието. Полагаме огромни усилия, за да я развием и да добавим нова стойност за нашите клиенти. Миналата година стартирахме приложението myKWS, където всички клиенти на фирмата, след регистрация могат да получат достъп до редица полезни и напълно безплатни за клиентите на KWS услуги. Броят и качеството им се повиши още повече за предстоящата сеитбена кампания. Освен наличните миналата година сеитбен калкулатор и програма за изчисляване на Променлива сеитбена норма, тази година стартираме и много полезна нова услуга –

Vitality fields или Карти на виталността

С нейна помощ, всеки клиент на KWS може да следи на ежеседмична база здравния и воден статус на своите полета, подчертавам напълно безплатно, това е добавената стойност, която KWS дава на своите клиенти. За целта е нужна само регистрация на сайта, в приложението myKWS и естествено покупка на семена от наш дистрибутор.

С пълен ход продължава и премиум Програмата Digital4Cast, чрез която по-иновативните клиенти на компанията могат да получат изключително точни анализи на полетата си в различни фази от развитието на културите.

С тези новини смятаме, че освен специалисти в семената се превръщаме и във верни дигитални съветници на българските фермери. Желаем да споделим с тях знанията и възможностите, които ни дават иновативните дигитални инструменти, за да постигнем заедно оптимални резултати на техните полета.

- Ще предложите ли някакви специални оферти за пролетната кампания?

- Още от ноември месец е в ход традиционната ни Ваучерна програма с разнообразни възможности за отстъпки за продуктите на KWS, от която до момента са се възползвали стотици български земеделски производители. Очакваме тези, които все още не са го направили, да потърсят нашите регионални представители, които ще им разкажат подробно за условията и ще дадат най-добра продуктова препоръка, ще подсигурят достъп до дигиталните ни услуги. И всичко това, за да бъдат постигнати най-добри, оптимални резултати на полето, за да можем с гордост да кажем, че отново сме оправдали доверието на нашите клиенти и приятели – българските фермери!