Ива Тончева
Коронавирусът увеличи продажбите на биологично мляко: много хора си остават вкъщи, купуват повече храна и очевидно показват предпочитание към биото. Това от своя страна увеличи и нуждата от повече доставчици.
„Биохраните са налични в почти всеки супермаркет, което дава и избор на потребителите. И все по-често те се насочват към тях“, казва Рюдигер Брюгман от Bioland. Примерите са от Бавария.
Другата част на обяснението е, че биовъзможностите почти не съществуват извън дома. Дали обяд във фирмената столова, или мляко в кафето - в кетъринга просто няма биопродукти. Биопроизводителите и търговците предлагат на фирми и ресторанти, но въпреки това нещата не вървят. Сега обаче самите потребители правят категоричен био избор.
Продажбите на биомляко, например, са се увеличили с 19 % в сравнение с миналата година. Темпът му на растеж е повече от два пъти по-голям от тази на конвенционалното. Регистриран е и 15% ръст на продажбите на биокисело мляко! От Bioland очакват тази тенденция да продължи. Този растеж всъщност не е нов, но сега е подсилен от кризата с коронавируса.
Биомандрите имат нужда от още доставчици. Преминаването към биологично производство е много привлекателно за производителите: цените на биомлякото са стабилни, докато тези на конвенционалното често са под натиск. Бавария произвежда два пъти повече конвенционално мляко, отколкото консумира, а износът в момента отслабва. Биомлякото е за момента с локална насоченост; делът на износа му възлиза между 10 и 15 %.
Но дори и във времето на коронавируса не е възможна стремителна промяна. Преминаването на една млечна ферма от конвенционална в биологична отнема обикновено две години.
Коментари