Създадоха нова ваксина против туберкулоза при едрия рогат добитък

03 декември 2019
Животновъдство

За първи път британски учени разработиха ваксина, която е съвместима със синтетичната форма на вкожния туберкулинов тест.
Ваксината БЦЖ (Bacille Calmette-Guerin), която в момента се използва се използва за предпазване на хората от туберкулоза и е ефективна при едрия рогат добитък, е несъвместима с туберкулиновия интрадермален тест на едрия рогат добитък (ЕРД), съобщава Farminguk.
ЕРД, ваксиниран с ваксина БЦЖ, която съдържа безвреден щам на причинителя на туберкулоза при ЕРД Mycobacterium bovis, дава положителен тест за туберкулоза, затова е невъзможно да се определи при помощта на вкожния тест дали животното е болно от туберкулоза, или просто е било ваксинирано.
Затова ваксинацията на крави с БЦЖ в повечето държави по света е забранена, което позволява на ветеринарните лекари да продължават да използват вкожния тест за диагностика на заболяване при ЕРД.
Публикувайки своите изводи в сп. Scientific Reports, изследователите от Университета в Съри обясняват по какъв начин са създавали новия ваксинационен щам БЦЖ.
В него липсват някои белтъци, които са общи за причинителя Mycobacterium bovis.
Учените правят това, като идентифицират гени с кодирани имуногенни белтъци, които могат да бъдат отделени от БЦЖ, без това да влияе на способността да работи като жива ваксина.
Защитната ефективност на новия щам е проверена върху морски свинчета. Било открито, че ваксинираните морски свинчета дали положителен резултат за наличие на заболяването с прилагането на синтетичния интрадермален тест, докато животните, ваксинирани с щама БЦЖ-минус, - не
Изследователите обясняват, че това потенционално ще помогне на фермерите и на ветеринарните лекари да предпазят животните си с помощта на новата ваксина БЦЖ, едновременно запазвайки диагностичния тест, откриващ туберкулоза.
Професорът по молекулярна генетика Джонхо Макфаден обяснява, че за контрола върху разпространението на туберкулоза при ЕРД са изключително важни ефективната ваксинация и точната ранна диагностика на заболяването. Тази нова ваксина ще помогне в борбата със смъртоносното заболяване, което поразява над 50 млн. глави ЕРД по света и е икономически разрушителна за фермерите.
Следващият етап на работа на учените ще бъде демонстрацията на това, че в стадото ЕРД действат и синтетичната интрадермална проба, ваксината БЦЖ-минус.

Още от Животновъдство