Използвайки молекулярни тестове, учени от Германия са се научили да изолират участъци от РНК (рибонуклеинова киселина) на вируси, които могат да помогнат на растенията в борбата срещу болестите.

Атакувайки растителна клетка, вирусът често освобождава едно- или двуверижна РНК, която обикаля клетката и спомага за репликирането на вируса. Защитните ензими в растителните клетки могат да разпознаят вредната вирусна РНК и да я нарежат на парчета. Някои участъци от РНК, получени по този начин, се наричат "малки интерфериращи РНК" (миРНК) и когато се комбинират с комплекс от протеини, растителните клетки на Argonaute създават уникален идентификатор на вирусна РНК. След това този индикатор помага на комплексите на Argonaute да открият РНК на оригиналния вирус и да го унищожат, предотвратявайки инфекцията на клетките. Тази тактика е смъртоносна за вирусите, но не винаги е ефективна, тъй като сред хилядите различни участъци на РНК, образувани от растението, само няколко притежават свойствата, необходими за борба с вирусите.

Специалистът по биохимия на университета Хале-Витенберг - Мартин Лутер Свен-Ерик Беренс и неговите колеги разработиха метод за подобряване на този процес. Молекулярните тестове, създадени от учените, позволяват да се идентифицират онези миРНК, които ще допринесат за ефективната борба с вирусите.

При лабораторни експерименти с тютюневи растения изследователите са доказали, че те могат да идентифицират такива ефективни миРНК и всъщност ги използват като ваксина срещу вируса TBSV (пухкав доматен вирус), който обикновено причинява значителни щети при отглеждането на много култури. Съставът с миРНК, изолирани от новата технология, се разпръсква върху тютюневите листа по време на експеримента, което според доклада на изследователите, публикуван в списанието Nucleic Acid Research, защитава 90% от растенията от вируса.

Този метод на защита е много по-опростен и по-бърз от създаването на генетично модифицирани растения, устойчиви на болести. В допълнение, това ще позволи на учените и фермерите своевременно да противодействат на постоянно развиващите се вирусни патогени.

Понастоящем учените разработват по-евтини и по-ефикасни методи за доставяне на миРНК на растителни клетки и разработват методи за откриване на миРНК, които могат да бъдат ефективна "ваксина" срещу други най-разпространени вируси, като вирусът на мозайка по краставици или вирусът на жълта мозайка по тиквичките.