В Германия ще създадат ваксина за растения

16 септември 2019
Новини

Използвайки молекулярни тестове, учени от Германия са се научили да изолират участъци от РНК (рибонуклеинова киселина) на вируси, които могат да помогнат на растенията в борбата срещу болестите.

Атакувайки растителна клетка, вирусът често освобождава едно- или двуверижна РНК, която обикаля клетката и спомага за репликирането на вируса. Защитните ензими в растителните клетки могат да разпознаят вредната вирусна РНК и да я нарежат на парчета. Някои участъци от РНК, получени по този начин, се наричат "малки интерфериращи РНК" (миРНК) и когато се комбинират с комплекс от протеини, растителните клетки на Argonaute създават уникален идентификатор на вирусна РНК. След това този индикатор помага на комплексите на Argonaute да открият РНК на оригиналния вирус и да го унищожат, предотвратявайки инфекцията на клетките. Тази тактика е смъртоносна за вирусите, но не винаги е ефективна, тъй като сред хилядите различни участъци на РНК, образувани от растението, само няколко притежават свойствата, необходими за борба с вирусите.

Специалистът по биохимия на университета Хале-Витенберг - Мартин Лутер Свен-Ерик Беренс и неговите колеги разработиха метод за подобряване на този процес. Молекулярните тестове, създадени от учените, позволяват да се идентифицират онези миРНК, които ще допринесат за ефективната борба с вирусите.

При лабораторни експерименти с тютюневи растения изследователите са доказали, че те могат да идентифицират такива ефективни миРНК и всъщност ги използват като ваксина срещу вируса TBSV (пухкав доматен вирус), който обикновено причинява значителни щети при отглеждането на много култури. Съставът с миРНК, изолирани от новата технология, се разпръсква върху тютюневите листа по време на експеримента, което според доклада на изследователите, публикуван в списанието Nucleic Acid Research, защитава 90% от растенията от вируса.

Този метод на защита е много по-опростен и по-бърз от създаването на генетично модифицирани растения, устойчиви на болести. В допълнение, това ще позволи на учените и фермерите своевременно да противодействат на постоянно развиващите се вирусни патогени.

Понастоящем учените разработват по-евтини и по-ефикасни методи за доставяне на миРНК на растителни клетки и разработват методи за откриване на миРНК, които могат да бъдат ефективна "ваксина" срещу други най-разпространени вируси, като вирусът на мозайка по краставици или вирусът на жълта мозайка по тиквичките.

Още от Новини

От 30 000 до 100 000 лв. безвъзмездна помощ по нова схема на оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" ще получат средните предприятия, засегнати от карантината

Ива Тончева Коронавирусът увеличи продажбите на биологично мляко: много хора си остават вкъщи, купуват повече храна и очевидно показват предпочитание към био-то

Атмосферното налягане утре, 25 май, ще е по-високо от средното за месеца. Преди обяд ще се повишава, а след обяд - ще се понижава. През нощта от запад облачността ще се разкъсва и намалява

Днес преди обяд, над по-голямата част от страната, ще бъде предимно слънчево, но от северозапад облачността ще се увеличава и вплътнява. След обяд и до полунощ на места в Западна и Централна България

По повод деня на писмеността - 24 май, ръководството на Университета по хранителни технологии (УХТ) направи специален поздрав, придружен с подаръчен ваучер

Последни новини

Доматите в началото с по-малко вода и по-нарядко При средноранното производство на домати, което е масово застъпено в любителските градини, ориентировъчно се правят около 6-8 поливки

Условия за растителнозащитни пръскания ще има през втората половина на периода Драгомир Атанасов агрометеоролог при НИМХ През изтеклия седемдневен период агрометеорологичните условия се определяха

Едно време в селските градини са се отглеждали предимно зеленчуци и билки. Тази зона е била много близо до къщата и достъпът до нея е бърз и лесен. Цветята не са се засявали специално и са расли

Може да страдат от намалена зрителна острота или слепота Промените в зрението при кучетата могат да се развият постепенно или внезапно. Ако дори възникне слепота

Подхранете и окопайте растенията След поникването на картофите важна грижа е окопаването на растенията. Обикновено се прави два пъти. Първото окопаване е малко след като картофите поникнат

Коментари

Отговор:Ако почерняват, трудно ще ги спасите. Късните мразове са опасни за картофите. Ако са само оклюмали, опитайте бързо да ги подхраните с листен тор.

Фармацията, финансите и магазините са категориите, чиито инвестиции в реклама нарастват, казва главният изпълнителен директор на комуникационната компания “Огилви груп България” - Г-жо Тупарева, има ли голям спад на рекламния пазар у нас заради пандемията от коронавирус? - Очакваната икономическа криза в световен мащаб, за съжаление