Отговор дават резултатите от проучването на Евробарометър за потребитгелското търсене ЕС, според проучване на EFSA.
1) Най-важните фактори за европейците при купуване на храна са: откъде идва храната (53%), цена (51%), безопасност на храните (50%) и вкус (49%). Хранителното съдържание е малко по-малко важно (44%), докато етикeтът и убежденията са най-ниски (19%). Като цяло 41% от анкетираните казват, че са „лично заинтересовани от темата за безопасността на храните“. Малко над една пета от европейците (22%) казват, че безопасността е тяхната основна грижа при избора на храна.
2) Две трети от европейците (66%) са променили консумацията си, след като са получили информация за хранителен риск. За 33% промяната е постоянна; за останалите 33% само за известно време.
3) Промените в поведението на потреблението са по-чести сред жените, тези в средната възраст и тези с по-високо ниво на образование.
4) Най-често цитираните опасения са „остатъци от антибиотици, хормони или стероиди в месото“ (44%), „остатъци от пестициди в храната“ (39%), „замърсители на околната среда в риба, месо или млечни продукти“ (37%) и „добавки като оцветители, консерванти или ароматизатори, използвани в храни или напитки “(36%).
5) Доверието е най-високо в учени (82%) и потребителски организации (79%) за информация относно рисковете, свързани с храните, следвани от фермерите (69%), националните власти (60%), институциите на ЕС (58%), Национални професионални организации (56%) ) и журналисти (50%). По-малко хора се доверяват на супермаркети и ресторанти (43%), хранително-вкусовата промишленост (36%) и знаменитости, блогъри и влиятелни лица (19%).
6) Малко над 2 от 5 европейци (43%) казват, че „има разпоредби, за да се гарантира, че храната, която ядете, е безопасна“. Три от десет (28%) знаят, че „за да решат колко рисково може да бъде нещо за ядене, ЕС разчита на учените да дават експертни съвети“.
Коментари