Електрическите машини са устойчива иновация и екологичен тренд в агротехниката
Инес ЗЛАТАНОВА
Наскоро Kubota представи M7004 Autonomous – концепция за трактор от следващо поколение, създадена да отговори на едно от най-големите предизвикателства в съвременното земеделие: как да се поддържа продуктивност при недостиг на работна ръка, като същевременно се изпълняват нарастващите изисквания за устойчивост. В цяла Европа фермерите се сблъскват с тези проблеми, особено по време на пиковите периоди на сеитба и жътва. Растящите разходи и по-строгите изисквания също увеличават нуждата от по-интелигентни и по-ефективни машини.
Много ферми разчитат на големи трактори с висока мощност, за да свършат работата бързо, но това може да повиши разхода на гориво, уплътняването на почвата и общите разходи. За да останат рентабилни, фермерите се нуждаят от технологии, които максимизират ефективността, като същевременно намаляват зависимостта от тежка техника и допълнителна работна ръка.
Промяна в мащаба
Стъпвайки върху доказаната платформа M7004 KVT с технология Tractor Implement Management (TIM) и интегриран автономен комплект, M7004 Autonomous позволява на един оператор да удължи работните часове, да намали зависимостта от временни работници и да оптимизира полевата ефективност.
Чрез комбиниране на по-малки, по-леки инвентари с интелигентна автоматизация, фермите могат да преминат от трактори с мощност 250–300 к.с. към модели със 150–175 к.с., намалявайки разходите и увеличавайки универсалността. В повечето условия около 80 процента от полевата работа може да се извършва автономно, като само обръщателните или сложните зони изискват ръчно управление, за да се поддържат безопасност и прецизност.
M7004 Autonomous работи в рамките на структуриран, лесно управляван работен процес. Първо контурите на полето и препятствията се картографират от сертифициран геодезист, последвано от независимо създаване на профили на трактора и инвентара. Използвайки платформата PAM на Kubota, операторите след това дефинират A–B линии, минавания и начални или крайни точки. Мисията се зарежда в трактора, който извършва работа автономно под дистанционен надзор.
Този подход позволява на фермерите безпроблемно да преминават между ръчен и автономен режим, като поддържат пълен контрол върху безопасността.
Безопасността е в основата на M7004 Autonomous. Ретрофит комплектът трансформира тракторите M7004 KVT с пълен набор от сензори, системи за виждане и контролни модули. Високопрецизната GNSS навигация направлява трактора, докато LiDAR сензори от двете страни на кабината откриват препятствия в реално време. Модулите Clovis, Caïus и Cleos управляват зрението и безопасността, подпомагани от камери и предупредителни светлини за подобрено наблюдение и видимост. Инвентарите се регистрират чрез CLEOS ECU модули, които записват геометрията, работната ширина и последователностите на обръщателите, за да осигурят безопасни и съвместими връзки. Инвентарите на Kubota и Kverneland се интегрират директно, докато оборудване на конкуренти може да бъде конфигурирано чрез самостоятелни CLEOS модули, давайки на фермите пълна гъвкавост за смесени паркове.
Ползите са незабавни и измерими.
По-малките и по-леките комбинации между трактори
и инвентари намаляват разходите за механизация на хектар
Удължените работни часове повишават продуктивността без добавяне на работна ръка, а намаленото уплътняване на почвата помага да се защити дългосрочното здраве на почвата. Прецизността, безопасността и гъвкавостта са подобрени, особено за смесени и полски стопанства от 200–600 хектара.
Чрез автоматизиране на повтарящата се полева работа, като същевременно се запазва ръчният контрол за сложни зони, M7004 Autonomous предлага по-интелигентен, по-безопасен и по-устойчив подход към модерното земеделие.
Доказателствени концептуални изпитания през 2025 г. и продължаваща полева валидация през 2026 г. ще продължат да усъвършенстват неговите възможности и да разширяват неговата универсалност.
TAFE EVX-75 е нов хибриден трактор от индийския производител TAFE, представен за първи път на изложението Agritechnica 2025. Моделът съчетава дизелов двигател с мощност 75 к.с., отговарящ на стандарта EU Stage V, и високоволтова електрическа система, което му позволява да работи както в изцяло електрически, така и в хибриден режим. По този начин тракторът може да се използва както за задачи, изискващи минимални емисии и нисък шум, така и за по-тежки полеви операции, при които се комбинира мощността на дизела и електрическата батерия.
EVX-75 разполага с високонадеждна 400-волтова електрическа система, охлаждана с течност, и тристепенна трансмисия, осигуряваща максимална скорост до 40 км/ч. Кабината е оборудвана с пълна HVAC система за отопление, вентилация и климатизация, което значително подобрява комфорта на оператора при работа. Тракторът е оборудван и с електрохидравлично задно навесно устройство, независима ВОМ и
хидравлична система с висока пропускателна способност,
позволяваща работа с разнообразни прикачни инструменти
Хибридният принцип на работа има за цел да намали разхода на гориво и общите оперативни разходи, както и да ограничи емисиите на вредни вещества. Това прави модела подходящ за ферми, които търсят по-устойчиви и икономични решения, включително биостопанства, лозя, овощни градини и ферми в близост до населени места, където ниският шум и чистият режим на работа са предимство.
Към момента TAFE EVX-75 е в етап на ранно представяне, като производителят все още не е публикувал подробни данни за капацитет на батерията, продължителност на работа в електрически режим или ориентировъчна цена. Очаква се тези параметри да бъдат обявени в рамките на следващите етапи преди пускането на модела в масово производство. Въпреки това тракторът привлича внимание като една от първите хибридни машини в сегмента около 75 к.с., съчетаваща традиционна мощност и модерни екологични технологии.
JCB спечели престижната награда „Трактор на годината" за своя напълно нов високопроизводителен Fastrac 6300, в признание на комбинацията от водещи в индустрията характеристики, способности и производителност.
Престижната награда, връчена на 9 ноември на Agritechnica – най-голямото в света изложение за селскостопанска техника и технологии – беше спечелена в категорията „Устойчив трактор на годината", отбелязвайки второ отличие за JCB; през 2023 г. Fastrac 4220 iCON спечели същата награда.
Заместник-председателят на JCB Джордж Бамфорд каза: „Поздравления за екипа на JCB, участвал в разработването на новия Fastrac 6300; той наистина е шедьовър на инженерството, който подчертава страстта на JCB към иновации и към разработването на продуктивни, ефективни машини."
Новият Fastrac 6300 с мощност 335 к.с. беше описан от международното жури като „преосмислящ баланса между производителност, ефективност и устойчивост".
Журито от специалисти по техника с практическа земеделска опитност разпозна Fastrac 6300 като „пример за устойчива иновация, която комбинира интелигентно инженерство, дигитална свързаност и грижа за почвата, за да доставя продуктивност с отговорност".
Новосъздадената серия Fastrac 6000 на JCB предоставя на фермерите и операторите трактор, богат на функции и силно продуктивен, подходящ за множество полеви и транспортни задачи. Той остава верен на иновативната и революционна концепция на JCB, която определя всички Fastrac модели, като същевременно
въвежда нови функции като централната
система за управление на налягането в гумите,
която позволява на операторите бързо да задават оптимални налягания за движение по пътя и за минимизиране на уплътняването на почвата на полето.
Както при всички Fastrac модели, уникалното окачване на всички колела – когато при конвенционалните трактори задният мост е твърд – осигурява несравними нива на комфорт за оператора, докато дигиталният контролен интерфейс iCON улеснява конфигурирането на системите на трактора и инвентара. И двете помагат работният ден на оператора с Fastrac да бъде по-продуктивен и много по-малко уморителен.
Уникалното двустранно действащо окачване отпред и отзад е също ключово за сцеплението на Fastrac в полето при тежки теглителни работи като оран и култивиране, както и за неговата висока скорост - 66 км/ч - при движение по пътя.
Системата Smart Transmission Control на JCB също допринася за устойчивите характеристики на Fastrac 6300, като управлява задвижващата система - двигателя и трансмисията - по начин, който осигурява оптимална производителност с минимален разход на гориво.
Нов модел, представен на Agritechnica 2025, беше признат за победител в категорията „Трактор от горен среден клас" в наградите Farm Machine of the Year 2026.
Optum 440 на Case IH оглави серия от три модела, която разшири гамата Optum на компанията в сектора 360–435 к.с. Бившите награди „Machine of the Year", сега Farm Machine, бяха връчени по време на изложението в Хановер, като оценяването беше извършено от редактори по селскостопанска техника от водещи германски издания и международни специалисти от десет други държави.
Правейки своя публичен дебют на събитието, новите модели бяха проектирани около дълга колесна база, комбинирана с компактни общи размери, позволявайки на тракторите да работят гъвкаво при транспорт, леки полеви задачи и напълно баластиран тежък теглителен труд. Машините използваха двигатели Cursor 9 с обем 8,7 литра и новоразработена 4×2 CVXDrive трансмисия, предлагаща максимална скорост от 60 км/ч заедно с подобрени спирачки.
Допълнителните характеристики включваха независимо окачване на предния мост и опционална напълно интегрирана система за централно напомпване на гумите за бързо превключване между пътни и полеви условия. Интегрираните прецизни инструменти обхващаха ISOBUS съвместимост, Tractor Implement Management (TIM), телематика и Connectivity Included, което премахваше необходимостта от повтарящи се абонаменти за свързаност. Case IH също предоставяше FieldOps - платформа,
предназначена да опрости управлението
на машинните и агрономичните данни
Франц Йозеф Силбер, глобален мениджър по продуктовия маркетинг за трактори със средна мощност в Case IH, каза: „Страхотно е да видим дизайна на новия Optum 440 признат с тази награда 'Трактор от горен среден клас' Farm Machine of the Year."
Той добави: „Това е дизайн, създаден в директен отговор на обратната връзка от фермерите за това какво искат в трактор с висока мощност, но който е лек, компактен и маневрен."
Massey Ferguson добавя нова безстепенна
трансмисия към серията трактори MF 5S
Massey Ferguson обяви добавянето на опция за безстепенна трансмисия (CVT) за тракторите от серия MF 5S. Новите модели MF 5S Dyna-VT допълват съществуващите версии Dyna-4 и Dyna-6, за да отговорят на нарастващото търсене на по-голяма многофункционалност и комфорт.
„Нашата много награждавана серия MF 5S е добре известна като най-добрите трактори за работа с челни товарачи, но високата им спецификация и гъвкавост означават, че все по-често се избират и за работа в ливади и на полето", обяснява Жером Обрьон, директор „Маркетинг" на Massey Ferguson за Европа и Близкия Изток. По думите му новата Dyna-VT трансмисия прави серията още по-привлекателна, като допринася за допълнителен комфорт, ефективност и лекота при работа.
Новите модели са оборудвани с еднодиапазонна безстепенна трансмисия, която позволява прецизно регулиране на скоростта от 0,1 до 40 км/ч, управлявана чрез педал, ръчна газ или лоста Power Control. Системата Parklock повишава безопасността, като автоматично активира паркинг спирачката.
Тракторите предлагат водеща в сектора видимост и маневреност от 4 метра, както и мощен заден навес с товароподемност 6 000 кг. По желание се предлага преден навес с повдигане до 3 000 кг, а максималното допустимо общо тегло е 9 000 кг.
Хидравличната система е с дебит 110 л/мин, което осигурява бърза работа с челни товарачи и навесни инвентари. Налични са интелигентните терминали Datatronic 5 и Fieldstar 5, които подпомагат прецизното земеделие, оптимизират процесите и повишават рентабилността.
Всички модели MF 5S Dyna-VT използват четирицилиндров, 4,4-литров Stage V двигател AGCO Power. Петте варианта предлагат следните максимални мощности при 2 000 об/мин: 105, 115, 125, 135 и 145 к.с., съответно съпроводени от максимален въртящ момент от 470, 510, 540, 545 и 560 Nm при 1 500 об/мин.
Задният навес повдига 6 000 кг, а по избор предният – 3 000 кг. Всички трактори разполагат с хидравлична система Load-sensing 110 л/мин и междуосие 2 550 мм, което осигурява стабилност, особено при работа с товарач.
Петте модела от серията - от 105 до 145 к.с. - могат да бъдат оборудвани с трансмисия Dyna-VT във версиите Efficient и Exclusive. Клиентите, които избират базовото ниво Essential, могат да разчитат на добре познатите Dyna-4 или Dyna-6.
Освен новата CVT трансмисия, Dyna-VT
моделите имат обновени предни и задни оси,
нова хидравлична система, както и нов заден навес и теглич
Трансмисията позволява плавно регулиране на скоростта без превключване на предавки - от 0,1 до 40 км/ч. Максималната скорост се достига при ниски и икономични 1 550 об/мин.
Могат да се задават два виртуални диапазона на скорост, различни начални скорости за движение напред и назад, както и две круиз-скорости.
Parklock добавя удобство при
чести спирания и потегляния
В автоматичен режим системата сама избира оптималните обороти и предавателно число според натоварването. При работа с ВОМ или хидравлични инвентари операторът може да запази желаните обороти в паметта A/B, а скоростта на движение да се регулира независимо.
Виртуалните диапазони позволяват още по-фин контрол, което е идеално за товарачна работа или балиране. Степента на зацепване на предавката напред/назад също може да се настройва – по-мека за прецизна работа, по-бърза за маневриране.
Междуосието от 2 550 мм осигурява стабилност, добро сцепление и комфорт при транспорт. Максималното допустимо тегло от 9 000 кг, както и комбинираната маса от 41 000 кг (в зависимост от регулациите), позволяват пълноценно използване на машините.
Хидравличната система от 110 л/мин осигурява бързи цикли при работа с товарач. До 41 литра налично масло дава възможност за разтоварване на големи ремаркета.
Моделите разполагат със стандартен трискоростен ВОМ-540, 540 Есо и 1 000 об/мин, като режимът 540 Есо спестява гориво и намалява шума.
Моделите MF 5S Dyna-VT имат същите ниски разходи за обслужване като Dyna-4 и Dyna-6 версиите, включително интервали за смяна на двигателно масло - 600 часа и масло в трансмисията - 2 400 часа, и се предлагат с щедра заводска гаранция.
Коментари