Има отворени 2 приема от Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони 2023-2027 г. Първият от тях е за подбор на заявления за подпомагане „Предоставяне на съветнически пакети за земеделски и горски стопани" по интервенция II.И.1 „Консултантски услуги и повишаване на консултантския капацитет". Вторият прием е по II.Г.6 - „Инвестиции в основни услуги и дребни по мащаби инфраструктура в селските райони" - втори прием.
В помощ на земеделските стопани „Български фермер" и ДФЗ продължават кампанията за разясняване на условията и правилата по приемите с отговори на конкретни въпроси. Първата тема беше за подпомагане на много малки земеделски стопанства, втората - за приемите за подкрепа на организации на производители или групи производители, както и за професионално обучение и придобиване на знания. Третата и четвъртата тема бяха за инвестициите за неселскостопански дейности в селските райони - производство, а петата за неселскостопански дейности - услуги. Сега продължаваме с въпросите по двете отворени интервенции.
Консултантски услуги и повишаване на консултантския капацитет - предоставяне на съветнически пакети на земеделски и горски стопани.
Въпроси и отговори
Цели на процедурата:
Да се предоставят индивидуални съветнически услуги на земеделските и горски стопани, с оглед да се възползват от възможността за подобряване на икономическите и екологични показатели, както и на климатичната съобразеност и устойчивост на изменението на климата на техните стопанства или да въведат иновативни селскостопански технологии и иновативни решения, в това число базирани на цифрови технологии, съгласно идентифицираните потребности в Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони на Република България за периода 2023-2027 г.
По интервенцията крайният срок на приема е 15 юли.
Въпрос:
„Уважаеми дами и господа, Във връзка с отворена процедура „Предоставяне на съветнически пакети на земеделски и горски стопани" по интервенция II.И.1 „Консултантски услуги и повишаване на консултантския капацитет" от СПРЗСР 2023 – 2027 г., имам следния въпрос: Допустимо ли е съветниците да бъдат чужденци? По-конкретно въпросът ми е относно може ли съветниците да бъдат с турско гражданство като постоянният им адрес е на територията на Република Турция?"
Ваня Славова
Отговор:
Дейностите по процедурата се изпълняват нa територията на Република България. За да може да кандидатства по настоящата процедура физическо лице с чуждо гражданство, следва да разполага с Личен номер на чужденец (ЛНЧ). Лицето следва да се регистрира като потребител в Системата за електронни услуги (СЕУ), за да може да подаде заявление за подпомагане по реда на настоящата процедура.
Въпрос:
„Здравейте, имам няколко въпроса по процедурата „Предоставяне на съветнически пакети на земеделски и горски стопани" по интервенция II.И.1:
1. В Условията за кандидатстване в раздел 7. „Допустими кандидати", т. 5 е записано, че при предоставяне на съветнически пакети, кандидатът, в т.ч. екипът от съветници, ангажирани в предоставянето на съветнически пакети, не трябва да са собственици и/или управители и/или търговски представители и/или посредници на фирми в областта на търговията със земеделска или горска техника, торове, семена и посадъчен материал, препарати за растителна защита, ветеринарномедицински препарати, животни за разплод, както и други материали, инструменти и консумативи, използвани при отглеждането на растения и животни в земеделските стопанства. В тази връзка в случаи на кандидати юридически лица трябва ли на това условие да отговарят и физическите лица, които са собственици/притежават дял от юридическото лице кандидат по процедура, в случаите когато тези физически лица не са част от екипа от съветници. Например ако физическото лице И.И. притежава дял от над 50% в две фирми Х и У. Фирмата Х кандидатства по настоящата процедура, като физическото лице И.И. не е част от екипа. Другата фирма У извършва търговия със земеделска техника. В този хипотетичен случай фирмата Х отговаря ли на условията по раздел 7, т.5? Има ли значение дали двете фирми се водят предприятия партньори или свързани предприятия по смисъла на Закона за малките и средните предприятия?
Също така в случаи на кандидати юридически лица в т.ч. с нестопанска цел трябва ли на това условие да отговарят и физическите лица, които са техни управители/законни представители/ръководители, но не са част от екипа от съветници. По отношение на горните въпроси има ли и значение обстоятелството, че докладите за предоставените съветнически пакети се подписват от ръководителя на съветническата организация или от определено със заповед от него лице?
2. Може ли едно и също физическо лице да бъде член на екипи на съветници на повече от един кандидат по процедурата и ако може как се прилагат ограниченията за броя на съветническите пакети заложени в раздел 10. „Условия за допустимост на дейностите, в т.ч. срок за изпълнение на одобрените заявления за подпомагане"? Например ако дадено физическо лице е включено в екипи от съветници на двама кандидати по процедурата, то и двамата ли кандидати във връзка с изискването по т.4. „За съветнически пакети СП 1 до СП 12А е допустимо включване в заявлението за подпомагане на не повече от 65 съветнически пакета на едно лице от екипа от съветници на кандидата - юридическо лице, за всеки 12 месечен период, за периода на изпълнение на одобреното заявление за подпомагане, като същият започва да тече от сключване на административния договор" имат право да заложат по 65 бр. съветнически пакети за този съветник? И ако нямат право да заложат по 65 бр., как ще се решават тези казуси, ако се окаже, че един съветник е включен в два екипа на двама различни кандидати и заявените съветнически пакети свързани с този съветник надхвърлят 65 броя общо за двамата кандидати. Особено при положение, че единият кандидат може да не е запознат, че съветникът е включен и в друг екип от съветници. В тази връзка по проектното предложение изискват ли или ще се изискват някакви специални декларации от съветниците?"
Петър Петров
Отговор:
1. Във връзка с условието по т. 5 от Раздел 7 „Допустими кандидати" на условията за кандидатстване, произтичащо от чл. 15, § 3 от Регламент № (ЕС) 2021/2115 в условията за кандидатстване е предвидено кандидатът и членовете на екипа от съветници на юридическо лице (ако е приложимо) да представят декларации съгласно Приложение №1 и Приложение №2. Във връзка с поставения въпрос, моля да имате предвид, че декларация (Приложение №1) се подписва задължително от кандидата - ФЛ, от представляващия и управляващия кандидата. Когато управляващите кандидата са повече от едно лице, декларацията се попълва и подава по един екземпляр за всички лица от управителните органи на кандидата, а в случай че членове са юридически лица - от техния представител в съответния управителен орган и от прокуристите и търговските пълномощници, когато има такива.
2. Ограничението за брой съветнически пакети се отнася за физическото лице, което предоставя съветнически пакети. В случай че едно лице е наето от двама кандидати по процедурата, не е допустимо за същото лице да се надхвърля броя на заявени съветнически пакети за 12 месечен период съгласно условията, предвидени в Раздел 10 „Условия за допустимост на дейностите, в т.ч. срок за изпълнение на одобрените заявления за подпомагане". Съветниците, включени в съветническия екип попълват декларация съгласно Приложение №2, в която посочват, че заявяват съгласие за участие като член на екипа на съветническа организация кандидат в заявление за подпомагане по процедура „Предоставяне на съветнически пакети на земеделски и горски стопани" по интервенция II.И.1 „Консултантски услуги и повишаване на консултантския капацитет" от СПРЗСР 2023 - 2027 г. Съветниците също така с подписването на декларацията дават съгласие при одобрение на подаденото заявление за подпомагане, УО на СПРЗСР 2023-2027 г. да публикува информация на официалната електронна страница на Стратегическия план https://sp2023.bg/ за одобрените за предоставяне съветническите пакети, както и техни контакти с оглед осигуряване на публичност и възможност заинтересовани лица да могат да се възползват от получаване на безплатни съвети. Моля да имате предвид, че на основание чл. 12, ал. 5 от Наредба № 4 от 25 октомври 2024 г. за реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, за сключване и изменение на административни договори, за налагане на административни санкции за интервенциите по чл. 73, 74, 75, чл. 77, параграф 1, букви „а", „в" – „е" и чл. 78 от Регламент (ЕС) 2021/2115, за условията и реда за изплащане, за отказ за изплащане и намаления на плащанията, и за оттегляне на изплатената финансова помощ за интервенциите по чл. 73, 74, 75, 77 и 78 от същия регламент, с цел да се удостовери верността на заявените данни или при неяснота на заявените данни, Управляващият орган има право да изиска допълнителна информация с уведомително писмо чрез СЕУ.
Инвестиции в основни услуги и дребни по мащаби инфраструктура в селските райони - втори прием
По интервенцията крайният срок на приема е 23,59 ч на 4 юли.
Въпрос:
„Уважаеми дами и господа, допустимо ли е проектно предложение свързано с дейности по „Реконструкция, ремонт, оборудване и/или обзавеждане на общински сгради, в които се предоставят обществени услуги, с цел подобряване на тяхната енергийна ефективност, вкл. и дейности за производство на енергия от възобновяеми енергийни източници за собствени нужди" /сграда, в която се помещава общинска администрация/ да включва разходи за закупуване на енергийно ефективни компютри, лаптопи, монитори и периферни устройства, инсталиране на LED осветление с автоматични сензори за присъствие и дневна светлина? Проектът предвижда и изграждане на ФЕЦ за собствено потребление, както и обновявавне на отоплителната инсталация."
М.К.
Отговор:
В т. 10 от Раздел 9. „Условия за допустимост на дейности/инвестиции, в т.ч. срок за изпълнение на одобрените заявления за подпомагане" от УК, изрично е посочено, че не е допустимо оборудване и/или обзавеждане за дейности по т. 3.2 от Раздел 4 „Допустими дейности/инвестиции", с изключение на оборудване и/или обзавеждане свързано с мерките за подобряване на енергийната ефективност и производство/съхранение на енергия от ВЕИ за собствено потребление.
Обръщаме Ви внимание, че посочените във въпроса компютри, лаптопи, монитори и периферни устройства, които ще се използват за целите на предоставянето на обществени услуги, не са допустими за подпомагане по настоящата процедура. Разходите за инсталиране на LED осветление и обновяване на отоплителната инсталация са допустими за подпомагане, в случай че същите са разходи, свързани с прякото изпълнение на СМР, които са предписани като задължителни за сградата в обследването за енергийна ефективност съгласно т. 1.1 от I. Допустими разходи от Раздел 10 от Условия за кандидатстване.

Коментари