John Deere ще пусне първия изцяло автономен електрически трактор на компанията през 2026 г.

Инес ЗЛАТАНОВА

С оглед промените в законодателството за превозни средства с двигатели с вътрешно горене, електрификацията на машините придобива все по-голямо значение за производителите на агротехника.

Световният производител John Deere изостана няколко години от други компании в разработката на свои изцяло собствени електрически трактори. Например брандът Monarch, от който CNH има миноритарен дял и многогодишно лицензионно споразумение за своята технология за батерии, наскоро пусна първия си изцяло електрически автономен трактор MK-V. Той се продава в Калифорния, но компанията се надява да достигне продажби в цялата страна до края на годината. Друга фирма, Solectrac, вече продава три модела напълно електрически трактори - вариращи от 25 к.с. до 70 к.с.

И все пак малко подобни производители могат да се мерят с мащаба на John Deere с многобройни производствени мощности, технологични пакети и глобална дистрибуторска мрежа, което му дава

възможност за бързо наваксване

Новата цел на агротехническия гигант е да предложи електрическо оборудване във всяко от продуктовите си подразделения (ангажирайки се да разработи екосистема от най-малко 20 машини) до 2026 г., което да бъде последвано от автономен и изцяло електрически агротрактор. Последният се очаква да бъде пуснат в Австралия, като миналото лято компанията обяви, че ще прави „монументална промяна“ в първичното производство на батериино захранваната машина. Това е патентованата през 2022 г. втора версия на дизеловия SESAM, която заменя двигателя с батерия от 130 kWh. SESAM 2 е с два електрически мотора, които заедно произвеждат мощност от 400 к.с. В последствие концепцията достига батериен модул с капацитет 1000 kWh за съхранение на енергия до 4 работни часа и мощност 680 к.с. Тракторът е проектиран като част от германския проект GridCON 2 с цел нулеви емисии от селскостопанските машини.

Според мениджъра на производствената система на John Deere Австралия и Нова Зеландия - Стеф Герсековски, такъв вид машина несъмнено би довела до промяна в селскостопанската практика в страната. Това интелигентно и ефикасно оборудване в австралийските стопанства би било и значителна стъпка нагоре в производство на култури с висока стойност.

„Електрификацията и автономното оборудване помагат на предприятията да намалят емисиите на CO2, да подобрят безопасността и да увеличат производителността - всички резултати, които са в пълно съответствие с основната цел на John Deere да достави флот от интелигентни и свързани машини, за да помогне на индустрията да стане по-устойчива, продуктивна и ефективна. Вярваме, че този ход ще създаде промяна в мисленето към мощност и ще даде приоритет на използването на зелена енергия във фермите“, са думите на Герсековски.

Трансформационният напредък е постигнат с приоритет към електрическите и автономни изследвания и разработки, продължителна работа с иноватори и тестови опити с прототип на акумулаторен електрически трактор в специфичните за континента земеделски условия.

Заедно с трактора, John Deere също така

ще пусне на пазара и електрически

батерии и зарядни устройства,

за да улесни новата технология.

Пътят на John Deere към електрификацията е ускорен през февруари т.г., когато компанията придоби мажоритарна собственост в австрийската компания Kreisel Electric, която произвежда електрически батерийни модули и пакети с висока плътност и висока издръжливост за офроуд приложения и мощна инфраструктурна платформа за зареждане. Тя предоставя диференцирана технология за батерии и в момента обслужва глобална клиентска база на множество пазари. Тази инвестиция позволява на Deere оптимална интеграция на дизайна на тракторите и задвижването с пакети батерии с висока плътност, като същевременно използва технологията за зареждане на Kreisel, за да вгради в земеделието така необходимата му зелена инфраструктура.

Автономните трактори имат силата не само да подобрят качеството и последователността на работата, да намалят шумовото замърсяване и да стимулират производителността, но също така могат да помогнат за справяне с огромното предизвикателство за намиране на работна ръка. Автоматизацията също е гъвкава и нарастваща, което означава, че фермерите могат бързо да приспособят производителността в критични моменти, като жътва или пръскане, където работната ръка може да е оскъдна, и след това също толкова лесно да намалят мащаба, когато имат по-малко времеви ограничения или по-голям достъп до квалифицирани работници.

Компанията възприема многостранен подход

към алтернативната енергия, тъй като повече клиенти искат тя да разработи „устойчиви решения“ за захранване на своя машинен парк. Това включва разработването на по-енергийно ефективни дизелови двигатели, които ще намалят потреблението на гориво с 5% до 10%, и насърчаването на повече алтернативни горива.

„Двигателите са 100% съвместими с производството на възобновяеми дизелови източници, както и с до 20% биогорива“, казва ръководителят на продуктовото управление на марката. Той добавя, че тракторите и другите машини с по-малко от 120 к.с., са идеални за електрификация, защото са приспособени за наличната литиево-йонна технология. Потребителите са предупредени да не очакват батерийно задвижвани трактори John Deere 7R или 8R, а по-малък електрически трактор. За пример е даден трактор 8R, работещ при 75% натоварване за 14 часа. За да се постигне това с пълна електрическа батерия, трябва трактор с два пъти по-голям размер, два пъти по-голямо тегло и четири пъти по-висока цена. И това се равнява на около 27 камиона Ford F150 с удължен пробег, така че не е осъществимо с днешната технология.

Зимин Вилар, мениджър на електрическа платформа за батерии C&F, каза, че мощността на електрическата батерия може да се разглежда по два начина: колко мощност е необходима, за да може оборудването да пали и гасне незабавно, и количеството енергия, необходимо за кумулативна мощност през деня. Въз основа на данните, събрани от компанията и клиентите, използващи нейното оборудване, Вилар казва, че колкото по-малко е оборудването, толкова по-малък е работният цикъл, следователно по-малките батерии са необходими за захранване.

Земеделието е готово да посрещне напредъка на предстоящата технология, тъй като много австралийски фермери вече използват дигиталната екосистема на John Deere, за да насочват и наблюдават потока от машини в техните стопанства. Проучванията на клиентите на John Deere показват, че производителите на култури с висока стойност търсят електрически машини, като до 70% от фермерите, занимаващи се с градинарство, посочват, че биха искали да закупят електрическа опция. Електрификацията в сектора дълго време е футуристичен идеал и става все по-наложителна, за да се решат предизвикателствата, пред които производителите са изправени в осигуряването на прехрана за нарастващото население. Сред решенията, от които могат да се възползват за посрещането на нарастващото търсене, е доставката на автономни електрически трактори.

За производителя също има ползи от електрическо производство, като възможностите за растеж се откриват от нуждите на клиентите, развитието на батериите, технологичния напредък и намаляващите разходи за електричество в съответните части на света. Той свързва електрификацията и автономността заедно, тъй като автономните системи за управление могат да бъдат интегрирани електрически. Deere предвижда търсене на „зелено“ оборудване във всяко от семействата си комунални продукти и уреди за косене на трева, тъй като клиентите търсят оборудване, което е по-лесно за работа, по-ефективно и тихо е и изисква по-малко поддръжка. Чрез тази екологична гама селскостопански машини ще бъдат активирани автономни приложения и нови цифрови бизнес модели. Екипите на компанията се подготвят за новите услуги и поддръжка, и за обучение на дилърите.

Изглед на бъдещия електрически трактор
Изглед на бъдещия електрически трактор
Очаква се машината да е компактна, маневрена и верижна
Очаква се машината да е компактна, маневрена и верижна