И още: за преминаване към транспорт на месо вместо на живи животни в ЕС настояват евродепутати, членове на Комисия ANIT към Европейския парламент (Анкетна комисия за защитата на животните по време на транспортиране). На 2 декември те гласуваха доклада от лятното си „турне“ и с това закриха дейността на Комисията.

Да се преминава от транспортиране на живи животни към транспортиране на месо. За това ще настояват евродепутати, членове на Анкетната комисия за защитата на животните по време на транспортиране, която бе създадена преди 18 месеца.

Напомняме, че през годината Комисията посети няколко погранични страни-членки на ЕС, за да провери как се прилагат европейските правила, включително и на ГКПП „Кап. Андреево“ у нас. След това членовете на АНИТ имаха за задача да подготвят доклад с резултати и препоръки за ново законодателство в ЕС.

Препоръките включват още: забрана за превоз на живи животни над 8 часа (всъщност предложението не е ново в ЕС, но досега не е било прието в Европарламента), камери за видеонаблюдение на камиони, температурите да се проверяват редовно, без транспортиране под 5 или над 30 градуса по Целзий и определени температури според вида животни, забрана за транспорт на животни ненавършили 4 седмици и други.

На 2 декември Комисията прие доклада си с мнозинство от 30 гласа „за“, 0 „против“ и 1 „въздържал се“, както и придружаващите ги препоръки с 24 гласа „за“, 1 „против“ и 5 „въздържал се“. Вчера бе и последното им заседание, с което закриват дейността на Комисията. Докладът и препоръките на ANIT ще бъдат представени в пленарна зала в ЕП през януари 2022 г.

„Сега трябва да убедим по-голямата част от евродепутатите, че имаме нужда от по-строги правила за по-добра защита на животните - включително максимално ограничение за транспортиране на животни за клане от 8 часа“, посочи в туитър Тили Мец, депутат от „Зелените“ и председател на Комисията.

Нейната колега от социалистите - Изабел Карвалхайс, която даде пресконференция днес в ЕП, заяви, че членовете са имали разногласия по много теми, но са работили с конструктивен дух, обединени в защитата за хуманното отношение към животните. Тя подчерта, че за прехода към новите правила и нуждата от по-добра инфраструктура (включително кланници) ще се настоява и за солидно финансиране.

От своя страна румънецът Даниел Буда (ЕНП), който също все участие в брифинга, поясни, че 8-те часа превоз е тема, с която трябва много да се внимава. По думите му препоръките ( в чл. 32) дават възможност да се вземат предвид спецификите на дадени региони (визирайки острови към ЕС) и тези часове да могат да бъдат удължени. В същото време допълни, че постигането на “short supply chain” (къси вериги на доставка) в производството на месо в ЕС ще е в плюс за всички ни – животни, граждани, производители, околна среда.

Той оцени визитациите в страните, че „ако регламентът от 2005 г. за хуманно отношение към животните се спазваше в ЕС, щяхме да имаме по-малко проблеми“. А също и че не всяка страна е внедрила IT системите за проследяване на ЕС.

Междувременно Европейската комисия ще излезе с научно изследване по темата и свое предложение за ревизиран регламент за транспортиране на животни през 2023 г. Те могат да вземат предвид и доклада и препоръките на АНИТ. Според авторите им те са решаваща възможност за Европейския парламент да определи какви подобрения очаква да види в новия закон.

Повече по темата в разговор с Тили Мец очаквайте в следващ брой на в. "Български фермер".