Проектът „Национално меню“ е съвместна инициатива на Министерството на туризма и Университетът по хранителни технологии - УХТ и обединява усилията за превръщане на традиционната българска храна в разпознаваем бранд на туристическия продукт

Университетът по хранителни технологии - Пловдив съвместно туристическия бизнес и науката ще създадат стикер "Национално меню", атрактивен национален туристически продукт, който ще участва заедно с останалите забележителности на страната в рекламата й по света. Това стана ясно днес на среща по проект „Професионална селекция от традиционни български ястия и вина, обединени в „Национално меню“. 

На срещата присъстваха също представители на профилирани гимназии и средни училища, обучаващи в професионално направление „Туризъм“, от цялата страна, експерти от браншовите организации – Националнен борд по туризъм, Българска асоциация на заведенията, Асоциация на сомелиерите в България, Българска хотелиерска ресторантьорска асоциация, Съвет по туризъм Пловдив, Кулинарна лаборатория-Пловдив, Българска асоциация на професионалните готвачи, представителите на Регионалните управления но образование към МОН, бизнес партньори и преподаватели от УХТ. Официални гости бяха зам.-министърът на туризма Ирена Георгиева и Венелина Червенкова, началник отдел „Стратегическо планиране и продуктова политика в туризма“.

Според зам.-министър Георгиева България има уникален потенциал за развитие на винено-културния туризъм. Туристите в глобален мащаб заявяват в проучване, че храната и напитките са фактор при избора на дестинация. По-младите туристи, от поколението Z, са още по-мотивирани от възрастните да посетят определена дестинация заради местната кухня.

„С националното меню ще покажем пресечната точка между миналото чрез автентичните български кулинарни рецепти и настоящето – чрез модерните технологии за производство. Проектът обединява усилията на научната общност в лицето на УХТ, на бъдещите майстори шеф-готвачи в лицето на възпитаниците на професионалните гимназии по туризъм и на браншовите организации с подкрепата на Министерството на туризма“, посочи Георгиева. Тя изрази увереност, че стикерът „Национално меню“, който предстои да бъде изработен, ще издигне престижа на заведението, което ще го носи.

Доц. Кремена Никовска, функционален декан по Студентска и социална дейност на УХТ и координатор по проекта, отбеляза, че храната е сред важните културни елементи, а създаването на кулинарна карта, като част от туристическата инфраструктура на България, ще допринесе за повишаване конкурентоспособността на българския туристически продукт.

По време на срещата гл. асистент Станко Станков, преподавател към катедра „Хранене и туризъм“ в университета, заяви, че традиционният български вкус е съвкупност от културно-историческото развитие на районите. Затова в сформирания от УХТ екип участие вземат експерти от различни сфери на храненето и туризма с цел провеждане на обстоен анализ и оценка на характерните за отделните населени места типични храни и вина. Районирането в проекта е съобразено с националното туристическо разпределение с цел по-адекватното насочване на туристите към уникалността на българския вкус.
Участниците в срещата се обединиха около идеята, че кулинарната култура има огромен потенциал да превърне храненето от рутинна услуга в туристическа атракция с висока добавена стойност.