Maersk и Hapag-Lloyd наскоро обявиха възобновяването на услугите за превоз на контейнери до ключови пристанища в Украйна, по-специално тези, разположени на Черно море. Това развитие бележи първия случай на възобновяване на контейнерните превози от началото на руската инвазия в Украйна.

Възстановяването на тези жизненоважни търговски маршрути стана възможно след решителната победа на Украйна над черноморския флот на агресора, съобщава EastFruit. Забележително е, че тази победа включваше унищожаването на значителен брой вражески кораби, включително една подводница, и последвалото задържане на останалия руски флот в отдалечени пристанища.

Според EastFruit украинските износители на ябълки вече получават оферти за износ на плодове чрез контейнери. Въпреки това тези износители действат предпазливо, когато става въпрос за подписване на договори за износ. Основното притеснение е свързано с общите разходи, свързани с превоза. Освен стандартните такси за превоз, износителите трябва да отчетат и разходите за доставка на контейнера до пристанището. Като се имат предвид повишените военни рискове и разходите за застраховки, финансовата тежест е значителна.

Интересно е, че настоящата тенденция благоприятства използването на пристанищната инфраструктура на Румъния за износ на ябълки от Украйна. Изненадващо e, този маршрут се оказва по-рентабилен от директните превози през новооткритите украински пристанища на Черно море. Въпреки това износителите и големите производители на ябълки остават отворени за възможността ставките да намалеят през следващите месеци с увеличаване на обема на превозите.

В перспектива сезонът за износ на ябълки през 2024/25 г. е изправен пред потенциални предизвикателства. Неблагоприятните метеорологични условия през пролетта на 2024 г. доведоха до загуби на реколтата в много региони на Украйна. Щетите от градушки са по-големи от обичайното, което се отразява на общия обем ябълки, предназначени за износ.