Проучване засича повишена употреба на пестициди в съседни полета

Привържениците на биологичното земеделие отдавна го представят като по-благоприятно за хората и земята. Но ново проучване в окръг в Калифорния установи изненадващ ефект при увеличаване на биоплощите. Близките конвенционални ферми прилагат повече пестициди, вероятно за да се справят с повишената заплаха от насекоми за техните култури, твърдят изследователите.

Ашли Ларсен, водещ автор на изследването, публикувано в списание Science, заявява, че разбирането на случващото се може да бъде важно, за да се предпазят биологичните и конвенционалните земеделски производители от това да вредят взаимно на дейността си, пише Мелинда Уолинг с АП, в материал за проучването, публикуван в euronews.green.

"Очакваме в бъдеще да се увеличи броят на органичните продукти. Как да сме сигурни, че това няма да доведе до непреднамерени вреди?" - пита Ларсен, доцент в Калифорнийския университет в Санта Барбара.

За разлика от това изследователите установяват, че когато биологичните ферми са заобиколени от други биологични полета, употребата на пестициди в тях намалява, което според екипа може да се дължи на общата им зависимост от насекоми, които са естествени врагове на селскостопанските вредители.

На биологичните стопанства е разрешено да използват определени одобрени пестициди, но често се обръщат първо към "добрите буболечки", които са врагове на вредителите. "Изглежда, че пространственото групиране или концентриране на органични полета може да осигури тази полза или това решение", казва Ларсен.

Трябва ли биологичните и конвенционалните

стопанства да бъдат разделени?

Изследователите анализират 14 000 полета в окръг Керн в Калифорния за период от седем години.
Според Министерството на земеделието на САЩ от 2000 г. насам се наблюдава тенденция към увеличаване на площите на биологичните ферми, въпреки че те все още представляват по-малко от 1 % от всички земеделски земи в САЩ. Ларсен и нейният екип твърдят, че докато тази промяна настъпва, поддържането на достатъчно разделение между биологичните и конвенционалните ферми може да бъде от полза и за едните, и за другите.

Но много земеделски стопани, както конвенционални, така и биологични, се противопоставят на идеята за политики, които биха могли да ограничат местата, където могат да се използват различни методи. Някои външни изследователи заявиха, че са необходими допълнителни проучвания, преди да се обмислят политически препоръки. Те отбелязват, че проучването не е измерило вида или броя на насекомите в различните ферми, което означава, че повишената употреба на пестициди може да е била само предпазна мярка.

Конвенционалните земеделски производители

третират биологичните ферми

като "горещи точки" за вредители

Въпреки това "впечатляващият набор от данни" прави проучването полезно за генериране на полезни въпроси за земеделските практики и пестицидите, казва Кристиан Крупке, който изучава насекомите като професор по ентомология в университета Пърдю и не е участвал в проучването. Общият брой на насекомите намалява - явление, което някои учени нарекоха "апокалипсис на насекомите", но употребата на пестициди не намалява, казва той.
Крупке смята, че изследването показва как конвенционалните земеделски производители се отнасят към близките биологични дейности "като към това огнище на потенциални епидемии".

Дейвид Хавиланд, ентомолог от Калифорнийския университет, който също не е участвал в изследването, е съгласен. Той описва борбата в окръг Керн за контрол на стъкловидната щитоножка, която поразява цитрусовите градини и може да внесе опустошителни растителни болести в гроздето, бадемите и някои други култури.

Хавиланд твърди, че регионалните карти ясно сочат биологичните ферми като "тези големи, невероятни горещи точки, където има огромен брой от този вредител". В резултат на това конвенционалните производители в съседство трябва да увеличат употребата на пестициди, заявява той.

Ичао Руи, агроеколог от Пърдю, обяснява, че този вид реакция на земеделските производители не винаги се дължи на действително увеличаване на броя на вредителите - понякога това е просто за "успокояване на духа".

А Кати Роджърс, която управлява биологична ферма край Индианаполис, казва, че в много случаи е погрешно схващането, че биологичните фермери укриват масово нашествие на вредители. "В повечето биологични ферми, в една добре управлявана ферма, ние не насърчаваме популации от вредни насекоми", обяснява тя. "Ние просто първо се борим с тях с други инструменти. Защото лошите буболечки все пак ще унищожат реколтата ми."

Необходима е цялостна оценка

на земеделските практики

Руи твърди, че изследването на екологичните последици от биологичното земеделие е достойна цел и че както биологичните, така и конвенционалните ферми имат какво да подобрят. Но той смята, че разглеждането само на употребата на пестициди не отчита фактори като човешкото здраве, качеството на въздуха и водата и разнообразието на екосистемите, които могат да бъдат засегнати от различните земеделски методи. "Трябва да имаме цялостна оценка на ползите и компромисите на всички тези земеделски практики", казва той.

Брад Уетли, фермер от Индиана, който отглежда зърнени култури по конвенционален начин, казва, че не е забелязал никакви промени в ситуацията с борбата с вредителите, след като неговият съсед е преминал към биологично земеделие преди четири години. Той смята, че фермерите може би по-бързо прилагат повече пестициди за култури с висока стойност, като плодовете, зеленчуците и ядките в Калифорния, докато редовите култури, които той отглежда, като царевица и боб, не струват толкова много на акър, така че ще е необходима по-голяма промяна в броя на насекомите, които вижда в стопанството си, преди да посегне към повече пръскане.

Уетли е по-загрижен за управлението на почвата. Той се опитва да засажда покривни култури и работи за намаляване на обработката на почвата, която може да причини ерозия и да замърси водните пътища, и казва, че биологичното земеделие понякога все още включва обработка на почвата.

Какво е влиянието на конвенционалното

земеделие върху биологичното?

Междувременно биологичните фермери изразиха загриженост, че в проучването се разглежда влиянието на биологичните ферми върху конвенционалните, но не и обратното. Например те могат да загубят сертификата си за срок до три години, ако на полетата им бъде приложен забранен материал, дори и да е случайно.Уолтър Голдщайн, селекционер на царевица в Уисконсин, който произвежда както биологични, така и небиологични семена, е израснал, работейки в биологична ферма,разположена сред конвенционални, и все още си спомня за преноса на пестициди. "Има само тези наистина странни миризми", казва той. "Миризми на химикали. Миришат като фабрични неща."

Джей Шипман, който притежава биологична ферма в окръг Керн в близост до друга голяма биологична ферма, каза, че му харесва да се занимава със земеделие до някой със сходни практики. "Не само защото това е икономика", казва той, а защото "така се храня. Искам семейството ми да се храни по този начин".

Той обаче добави, че е израснал в конвенционалното земеделие и разбира, че опитите да се убедят фермерите, че трябва да правят нещо различно, могат да бъдат "трудни за преглъщане".

Роджърс, управител на биологична ферма в Индианаполис, е прекарала голяма част от живота си в конвенционалното земеделие и казва, че са я учили, че биологичните фермери са "врагове". Сега тя е дълбоко ангажирана с малка църковна органична и регенеративна ферма със зеленчуци, пчелни кошери и сено.

Роджърс казва, че вижда ползите от обединяването на биологичните ферми, но смята, че разделянето на биологичните и конвенционалните фермери, както предлагат изследователите, може да бъде "още по-поляризиращо".

"На най-дълбоко ниво всички ние стопанисваме земя и всъщност всички искаме да допринесем за опазването й", каза тя.

Роджърс казва, че в много случаи е погрешно схващането, че биологичните земеделски стопани са приютили огромни нашествия от вредители.