Изнесените обеми на израелски цитруси са намалели доста през този сезон, казва Бетсалел Охана, мениджър износ в израелския износител на цитруси Planet Israel.

"Това беше труден цитрусов сезон, на фона на войната в ивицата Газа и влиянието й върху липсата на работници. Това доведе до силно намаление на изнесените количества с около 35% през сезон 2023/2024 г., общо около 78 хил. тона. В сравнение със същия период на миналата година, този сезон е имал общо 120 хил. тона, когато се комбинират всички цитрусови плодове, до 14-та седмица на 2024 г. При мандарините Orri намалението е още по-голямо. До 14-та седмица на 2024 г. са доставени с около 38% по-малко, в сравнение с миналата година. Количествата при втория по големина изнасян продукт - червения грейпфрут Sunrise (Star Ruby), са намалени с около 21%. Липсата на работници доведе и до по-дълъг сезон, тъй като седмичните количества на доставките бяха по-малки," обяснява Бетсалел Охана.

Естественият страничен ефект от тези по-малки количества е означавал според него по-голямо търсене, а оттам и по-високи цени. "Тези намалени количества доведоха до силно търсене на всеки килограм и добри цени. Освен това, като част от влиянието на войната и напрежението в региона, израелската валута беше слаба, а валутният курс шекел/долар - висок, което означаваше, че и приходите в израелска валута бяха по-високи. Така че, въпреки трудната ситуация, сезонът завършва добре," казва още Охана.

Въпреки че египетският цитрус прави ситуацията на пазара малко странна, Охана е сигурен, че Израел всъщност не се конкурира пряко с египтяните: "Нивата на цените на египетските цитруси са много по-ниски от тези на израелските цитруси. Доколкото разбираме пазарите, египетските плодове се продават в различни сегменти на пазара, които търсят именно по-евтини продукти. Смятаме, че израелските цитруси имат предимство по отношение на качеството и могат да посрещнат клиенти от по-висок клас, които могат да платят повече за по-добро качество. Така че конкуренцията между израелските и египетските продукти не е толкова пряка."

Доставката на грейпфрути до азиатския пазар е особено трудна поради логистичните проблеми, свързани с Червено море.

"Кризата в Червено море оказваше влияние главно върху износа на нашите продукти от грейпфрути, като напр: Sunrise (Star Ruby) Red Grapefruits и Sweetie Green Grapefruits, тъй като основните дестинации за тези плодове са в Далечния изток, като Япония, Китай, Южна Корея, Хонконг и Сингапур. Логистиката от Израел към Европа и Северна Америка не беше засегната, тъй като не се налагаше да изпращаме през Суецкия канал или Червено море. Всички основни корабни линии, като например: ZIM, Cosco, MSC, Maersk и други, работеха редовно. Скоро ще стигнем до края на цитрусовия сезон, главно с Orri Mandarin, и ако няма значителни промени, резултатите се очаква да бъдат същите", заключава Охана.