Макар че краставиците и доматите са най-известните продукти на базираната в Лоара френска асоциация на производителите SAS Racines Carrées, която обединява 16 сертифицирани 100% биологични производители от региона на Нант, асоциацията отглежда и предлага на пазара и широка гама от други продукти: от тиквички, патладжани, пъпеши и агнешка салата до разсад, моркови, праз и репички. Симон Плантив, представител на асоциацията на производителите, разказва за пазара на биологични продукти като цяло и за пазара на тиквички в частност.
Пазарът на биологични продукти трябва да се балансира с атрактивни цени
"Нараства интересът към продуктите от френски произход", започва Симон. "Преди бяхме по-фокусирани върху испанския произход, но сега някои вериги супермаркети искат от нас да реагираме на предлаганите продукти дори по време на сезона. В предишни години не бихме отговорили непременно на подобни поръчки за снабдяване."
Тенденцията за френски произход набира скорост, но е само една от многото тенденции, които се наблюдават. За разлика от последните две години, броят на биологичните продукти изглежда се стабилизира тази година. Тази тенденция се потвърждава от различни оператори в сектора от известно време насам. "Миналата година беше много сложна, но тази година - въпреки много сложния контекст се наблюдава известна стабилност. Тъй като участниците на пазара са по-малко, ситуацията на пазара като цяло е по-добра. Някои играчи се отказаха, а други навлизат на пазара с по-малко продукти, като броят им в по-голяма степен съответства на търсенето. Като цяло пазарът на биологични продукти би трябвало да се върне в равновесие с атрактивни цени, които не са същите като тези на конвенционалните продукти."
С оборот от 30 млн. евро, SAS Racines Carrées разполага с обща площ от над 450 хектара. Асоциацията на производителите отглежда 100% биологични зеленчуци, които се предлагат на пазара под марките "French&Bio" и "Bio²".
Симон отбеляза, от една страна, че за тиквичките, водещият продукт на това лято, има по-малка конкуренция от страна на испанските производители, а от друга - конкуренция от страна на френските частни производители.
"Тъй като през последните две-три години испанските производители се съсредоточиха повече върху различните сезони, SAS Racines Carrées успя да се възползва от това и да увеличи площите", каза той. "Пазарът е сравнително стабилен, въпреки че, както всяка година по това време, има излишък на продукция и спад в броя на продажбите поради почивките и конкуренцията от страна на частни лица. В същото време тиквичките са лесен за отглеждане зеленчук за всеки любител-земеделец."
"В SAS Racines Carrées тиквичките се отглеждат от петима професионални производители на открити площи. Сезонът на тиквичките започва в средата на май и приключва в средата на октомври. В момента, в който се достигне пикът на отглеждане, част от реколтата се изпраща на преработвателната промишленост. Това се прави по-специално, за да се предотврати претоварването на пазара и твърде ниските цени, което би било в ущърб на всички."
Коментари