Ситуацията с коронавируса означава, че северноамериканските фермери биха могли да се затруднят да запълнят седалките на своите комбайни, камиони и колички за зърно.

Голямата мечта на много студенти от европейските селскостопански колежи е да се присъединят към екипите за северноамериканската жътва от 2000 мили (около 3200 км). Счита се, че отвъдокеанските работници представляват повече от половината от нужния персонал, но забраната за пътуване, причинена от коронавирусната ситуация, пречи на кандидатите през този сезон да прелетят през Атлантическия океан.

Координаторът Джон Биърдмор от Международната стажантска програма в Охайо, който работи с различни колежи във Великобритания, за да намери места за студенти със седем фирми за събиране на реколтата, подчертава, че забраната за пътуване не е единственото усложнение.

След месеци на намиране на работа и събиране на екипи, посолствата на САЩ в Англия и Ирландия в момента са затворени за работа до по-нататъшно уведомление и всички назначения за кандидатстване за виза са отложени.

„Сегашната ситуация означава, че никой от студентите, които трябва да пътуват през март и април, няма да пристигне навреме“, каза Биърдмор. „Дори да бъде премахната забраната за пътуване и да се обработят молби за визи, ще бъде борба да стигне някой в САЩ преди средата на май.“

Той подчертава, че ограничаването на разпространението на вируса е най-важното на този етап. „Би било трудно да се самоизолираме, ако студентът се разболее при споделяне на квартира.“

Координаторът все още не е в режим на паника, но ситуацията е фрустрираща. „Седемте екипа по поръчка, с които работим, вероятно ще се окажат с малко персонал през този сезон и всички ще бъдат засегнати.“

JKD Harvesting е едно от потърпевшите предприятия за събиране на реколтата. То е базирано в Колби, Тексас. От май до ноември шестте комбайна John Deere S770, петте трактора John Deere 8345R с колички за зърно и единадесетте камиона Peterbilt на компанията, пътуват през Тексас, Оклахома, Канзас, Южна и Северна Дакота и след това обратно за подобен маршрут за жътва на царевицата.

Джим Дейберт, който е ръководител на компанията, е наел седем британски студенти, които да се присъединят към екипа за жътвата през този сезон. „Очакваме първия от тях на 1 април за шест седмици обучение“, казва той, „но всъщност нямаме представа кога ще пристигнат. Може да се наложи прекъсване на обучението, ако пристигнат късно, и да ги пратим директно на работа, което е далеч от идеалното.“

В момента е невъзможно да се планира, добавя той. „Единственото сигурно е, че дали правителството е готово или не, реколтата все още трябва да се събира. Това е нова и предизвикателна ситуация за нас, но аз вярвам, че нещата ще се получат и по един или друг начин ще се справим с това."

Британската компания Harvest Support Usa-Uk успя да качи пет момчета на полети точно преди забраната за пътуване. „Чакаме 27 души, които да излязат в осем различни екипа през този сезон и само петима са пристигнали досега“, каза Пол Хор, който ръководи компанията със съпругата си Мери. „Първите комбайни ще започнат да работят в Южен Тексас в началото на май. Надяваме се да видим някакво движение до средата на април, но това може да стане и чак през юни или юли. "

Хор добавя, че фирмите за събиране на реколтата наистина зависят от европейската помощ. „Това не можеше да дойде в по-лошо време за тях и мислите ни са насочени към всички компании, с които работим.“

И накрая, асоциацията на професионални комбайнери U.S. Custom Harvesters Inc (USCHI) призова обществеността и правителството да разгледат земеделската индустрия на фона на пандемията COVID-19.

„Ние сме съществена част от веригата за доставки на храни и трябва да ни бъде позволено да продължим своята работа“, казва президентът на USCHI и собственик на Jantzen Harvesting в Небраска - Глен Янцен. „Намирането на служители е проблем номер едно в нашата индустрия“, добави той. „Без нашите задгранични работници, бизнесът ни просто не може да свърши работата си.“