И берлинската „Зелена седмица" не пропусна да отбележи усилията в агротехниката за декарбонизиране на земеделието

Многохилядните посетители на берлинската „Зелена седмица" (приключила в края на януари) не търсеха на това световно агроизложение земеделски машини. Но домакините се бяха погрижили да им припомнят за нуждата от намаление на въглеродните емисии и очистване на околната среда. На обширната панаирна площ бяха импровизирани малки „острови" с образци от екологична тяга за обработки, за инвентари и транспорт. В територията (макар и ограничена) на такъв остров бяха „закотвени" 4 екотрактора, задвижвани с метан, биогаз, с електричество и смесен вариант - дизел и урея. Съвсем целенасочено организаторите ги бяха включили в рамките на т.нар. Форум модерна агротехника. Представените тракторни единици бяха част от

Платформата за приложение на възобновяеми,

 задвижващи енергии в земеделието.

Така те бяха интегрирани в общата, значителна по обем, програма на „Зелената седмица", в която участието на агротехниката по принцип е съвсем приглушено.

За един от тези експонати писа неотдавна френското агроекспертно издание France Agricole. То отбелязва, че сред екообразците е тракторът e107 V Vario на Fendt с мощност от 68 до 90 к.с. Експертите от списанието посочват, че прототип на елтрака е бил показан премиерно на изложението Agritechnica 2023. А в началото на тази година машината бе изложена, в компанията на други аналози (газови и електрически), в специализирания сектор за биотрактори на „Зелената седмица". Оборудвана е с батерия с капацитет 100 kWh, която захранва електрически мотор със скоростна кутия Fendt Vario.

Тракторът може да работи до 7 часа (в зависимост от дейността) с едно зареждане на модулната батерия, която може да се сменя или да се допълва от външен източник. От нея черпят енергия и електромоторите за задвижване на колелата, както и прикачният инвентар, което позволява по-голяма гъвкавост и прецизност. Батерията може да се зареди напълно за пет часа. Разработено е и

устройството DC за бързо зареждане

То става чрез CCS контакт с мощност до 80 kW. С тази мощност батерията се презарежда за приблизително 45 минути, увеличавайки капацитета на зареждане от 20 на 80%. В бъдеще е възможно увеличаване на времето за използване благодарение на система, наречена Range Extender.

За движение се използват три режима - Eco, Dynamic и Dynamic+. В зависимост от избрания режим, тракторът (основно за лозя и овощни градини) генерира 50 kW (68 к.с.), 55 kW (75 к.с.) и 66 kW (90+ к.с.). Моделът e107 V Vario има три варианта: Power, Profi и Profi+. На e107 V Vario е монтирана кабина с четири колони, същата както при тракторите от серия 200. В кабината е осигурено термичното управление и автоматичен климатик. Тя отговаря на всички защитни стандарти от категория 2. Ако е необходимо, филтърната система може да бъде надстроена до категория 4 EN15695, с което се постига по-добра защита на оператора, особено при пръскане.

Дигиталното управление

се осъществява чрез Isobus, терминала Fendt и контролите FendtOne.

В редицата от четири екомашини в едно от халетата на изложението беше и трактор New Holland, модел T6.180 Methane Power, който работи на метан. С мощност 180 к.с. той използва биогаз, произведен от растителни остатъци или други органични материали. Двигателят му редуцира емисиите с до 80% и намалява разходите за гориво с до 40%. Както е известно на нашите читатели от предишни публикации, T6 Methane Power е първият в света серийно произвеждан трактор, задвижван с по-чистия 85% метан. Идеята е потребителят, чрез такова гориво да постигне нулеви въглеродни емисии във фермата си.

Многофункционални, метановите трактори работят със сеялки, плугове, ремаркета, миксери, цистерни за течен тор и др. Извършват почвообработки, валиране на слети култури, теглят продълбочители и т.н. Ако се отстрани предният допълнителен резервоар за метан на негово място може да се монтира челен товарач. T6.180 Methane Power е значително по-тих от дизеловия аналог. Използва 6,7-литров индустриален двигател FPT. С метан достига мощността и същия въртящ момент на дизеловите еквиваленти и

допълнителна полза от 30%

намаление на текущите разходи. Двигателят може да работи и със сгъстен природен газ, достига оптимална горивна ефективност, осигурява по-висока производителност и намалява емисиите и оперативните разходи в сравнение с дизеловите аналози.

Както е известно, в замяната на дизела с биогаз има и друго направление - електрическото задвижване, което е не по-малко екологично. Целта е да се постигне нулева емисия на въглероден диоксид и да се намали въглеродния отпечатък. Тракторът CLAAS AXION 960 TERRA TRAC, с гумени вериги, работи с биогаз. Оборудван е с допълнителна специална система за преобразуване на биогаза в електричество, което захранва електромоторите на трактора. Осигурява висока ефективност и надеждност. Има мощност 445 к.с., достига скорост до 40 км/ч с трицилиндров двигател, тип FPT, ниво на емисии 4 i. Подходящ е за тежки почвообработки, транспорт и други земеделски операции. С тегло между 13 и 14 тона, тракторът е с транспортна дължина 5,7 метра и височина 2,5 метра. Кабината е с климатик и ISO шина.

В сектора на „Зелената седмица" с екотрактори „неправомерно" бе заел място и познатият на публиката John Deere 6R 215, който работи с дизелов двигател. Обаче, той с право е в семейството на екотракторите, тъй като използва урея за система за последваща обработка на отработените газове, което

намалява емисиите

на азотни оксиди. Уреята се впръсква в потока на отработените газове и реагира с азотните оксиди, за да образува безвреден азот и вода. Уреята се съхранява в отделен резервоар и периодично се презарежда. Тракторът разполага с дисплей, който показва нивото на уреята и разхода й. Мощна, универсална машина той може да се справи с различни задачи в земеделието и транспорта. John Deere 6R 215 може да получи и допълнителни к.с. чрез Intelligent Power Management (IPM). IPM е система, която автоматично увеличава мощността на двигателя, когато е необходимо, например при транспорт или мобилни PTO приложения. IPM помага на трактора да поддържа скоростта, да намалява разхода на гориво и да подобрява производителността. Платформата е налична за всички варианти на трансмисията на 6R 215 - AutoQuad Plus, CommandQuad Plus, DirectDrive и AutoPowr. IPM се активира от конзолата CommandARM или джойстика CommandPRO. Така се намаляват отработените газове и СО2 отпечатъка, като същевременно мощността се увеличава с 40 коня. 

ДОПЪЛНЕНИЕ

Земеделските машини от „зелената линия" имат редица предимства пред тези, които работят с дизел или бензин:

  • повишават енергийната ефективност на тягата;
  • намаляват замърсяването на околната среда, като изпускат по-малко или никакви вредни емисии;
  • пестят разходи за гориво, като използват възобновяеми и устойчиви източници на енергия и др.;
  • водят до по-ниска консумация на ресурси;
  • повишават ефективността на земеделската дейност;
  • подобряват безопасността и комфорта на операторите;
  • намаляват шума, вибрациите, температурата на машините и т.н.

Обаче имат и недостатъци, които трябва да се вземат предвид. Повечето от тях изискват по-високи инвестиции за закупуване, поддръжка и ремонт. Технологиите, които използват са нови и по-сложни, изискват по-висока квалификация на обслужващите екипи. Изисква се наличие и достъпност на алтернативни източници на мощност. Те имат за цел да помогнат за постигането на целите за климатична неутралност на ЕС до 2050 година т.нар. „зелена сделка". Според Европейската комисия, земеделието е отговорно за около 10% от емисиите на парникови газове в ЕС. При вземане на решение за употреба на екомашини фермерите се натъкват на сложни изисквания за прилагане на „зеления преход". При желание да работят със „зелени" трактори, например, фермерите се сблъскват с правни и регулаторни ограничения. Има се предвид използването на опасни или запалими материали, като водород, биогаз и др. Ето защо вече се появиха противоречия и протести, свързани с финансирането, регулирането и приемането на „зелените" практики (конкретно машини), от страна на фермери, политици и общество. 

Електрическият трактор Fendt e107 V Vario е подходящ за пръскане и на лозя, и на овошки, и в оранжерии
Електрическият трактор Fendt e107 V Vario е подходящ за пръскане и на лозя, и на овошки, и в оранжерии
На „Зелената седмица" на едно място бяха „строени" образци от най-известните марки екотрактори. Отпред е New Holland Methane Power T6.180. Най-накрая е електрическият Fendt, вижда се покривът му (в бяло)
На „Зелената седмица" на едно място бяха „строени" образци от най-известните марки екотрактори. Отпред е New Holland Methane Power T6.180. Най-накрая е електрическият Fendt, вижда се покривът му (в бяло)
New Holland Methane Power T6.180 е универсален и икономичен
New Holland Methane Power T6.180 е универсален и икономичен
Фенове на Methane Power T6.180 на „Зелената седмица"
Фенове на Methane Power T6.180 на „Зелената седмица"
Верижният зелен трактор на CLAAS в действие
Верижният зелен трактор на CLAAS в действие
Тракторът AXION 960 работи безпроблемно с машини от най-ново поколение
Тракторът AXION 960 работи безпроблемно с машини от най-ново поколение
Екологичният JD 6R 215 е грижлив към животните
Екологичният JD 6R 215 е грижлив към животните
John Deere 6R 215 се превръща лесно в челен товарач
John Deere 6R 215 се превръща лесно в челен товарач