Над 44% от българите живеят в сериозни материални лишения. Доходите на близо 1,6 млн. души са под прага на бедност, което ги застрашава от тотална социална изолация. Това показват данните на Евростат за бедността, пише "Труд".

Стряскащите числа нареждат България на първо място в негативната класация на страните в ЕС с най-голям дял бедно население. Заради ниските си доходи голяма част от хората се лишават от основни храни и пропускат хранения.

Въпреки тежката ситуация у нас създаването на социални магазини с евтини стоки все още изглежда екзотично. За разлика от практиката в някои от най-богатите европейски държави, където има многобройни специализирани търговски обекти за бедни.

Привидни намаления

У нас няма и помен от подобна система за подпомагане на хората с ниски доходи. На много места се срещат малки, квартални магазини, обещаващи ниски цени. В действителност обаче отстъпките са до 10% от реалната стойност. Под мотото “Все по-евтино” основно се продават почистващи препарати и козметика. Магазините обаче разчитат на частната инициатива.

“Когато купуваме директно от производителите, можем да си позволим да продаваме с отстъпка до 5-10%. Ако я увеличим, ще работим на загуба и ще фалираме”, каза пред “Труд” търговец от София.

Засега към стоките в магазина му има слаб интерес. Потенциалните клиенти всъщност предпочитали веригите, които ги привличат с промоции и намаления.

Затова и три такива магазинчета в столицата са затворили. Собствениците им са се преориентирали към търговия с дрехи. В един от все още работещите обекти се предлагат предимно български стоки - лосиони за тяло, кремове за лице, декоративна козметика, балсами, гланцове, червила, шампоани, душгелове и парфюми. Цените са в диапазона 1 - 10 лв, а вносните са малко по-скъпи. Бебешките препарати са най-достъпни. За около 2 лв. се продават детските шампоани “Бочко”, които в стандартните магазини вървят по 3 - 4 лв. А сапуните за бебета струват стотинки. Българската козметика е с отстъпка от 2 - 3 лв. Вносната излиза с около 4 лв. по-евтино отколкото в “нормалните” магазини.

Сред почистващите препарати също преобладават българските. Праховете за пране родно производство са с отстъпки от около 2 лв. А вносните почистващи препарати са с около 3 лв. по-евтини.

В Европа
са над 1000

И докато у нас истинските социални супермаркети са рядкост, в Европа вече работят около 1000. Във Франция има 800, в Австрия - 80, в Швейцария - 23. Има ги и в Румъния, Гърция и Хърватия.

Цените в “социалните супермаркети” са с до 70 процента по-ниски от тези в обикновените магазини. Стоките, които се предлагат, са дарени от производители, хранителни вериги и търговци на дребно. Търговският им вид не е добър, а етикетите може да са сгрешени, но пък продуктите са в срок на годност. Достъпът до магазините е с членски карти. Като допълнение клиентите могат да получат финансова, социална и емоционална помощ. Социалните супермаркети в Европа са се превърнали в своеобразни центрове за хора в нужда Предлагат се уроци по готвене, бюджетиране и писане на автобиография.

 

5 магазина за нуждаещи се има у нас

Пет социални магазина работят в България. Там се продават дрехи и обувки на символични цени. Магазините се стопанисват от Българския червен кръст (БЧК), а стоките са помощи от световната организация на Червения кръст, от Франция, Англия, Германия и Австрия. Два от социалните магазини са в Стара Загора, по един има и в Пазарджик, Ловеч и Габрово. Част от друхите и обувките са втора ръка, но са запазени. Предлагат се и неупотребявани, а цените са от 1 до 10 лв.

В социалните супермаркети в България обаче не се продава храна. Според председателя на БЧК Христо Григоров проблемът е в законодателството. Причината е, че даренията от фирми и търговски вериги се облагат с 20% ДДС. Това на практика е много голяма пречка за изграждането на социални супермаркети. Според Григоров много търговци, които имат бракувани, изостанали стоки или такива с изтичащ срок на годност, биха ги дарили или продали на символични цени. Предпочитат обаче да ги унищожат, отколкото да платят данък за дарението. В Европейския съюз повечето дарения са напълно освободени от данъци, когато са документирани.

“У нас има хранителна банка, в която вериги и магазини имат възможността да предоставят помощи. Но въпросът ще се реши окончателно единствено с махането на ДДС върху даренията на хранителни продукти”, каза Григоров.

Европейската практика да се оставят храни и дрехи пред магазините, за да ги вземат нуждаещите се, не е популярна у нас. А може и да е опасна, тъй като не се знае кой какво оставя и дали подаянието не крие рискове.

“Храна или лекарство с изтекъл срок на годност не трябва да се допуска на пазара. Страхувам се, че у нас балканският синдром ще надделее и ще станат злоупотреби, ще има и тежки последици”, смята Григоров.

 

Ниски цени срещу труд

 

Продукти с повредени опаковки или сгрешени етикети се продават на една трета от нормалната цена в първия социален супермаркет в Англия, а стоките с изтекъл срок на годност се подаряват.

Той се нарича “Магазин на Общността” и отваря врати в края на 2013 г. В него клиентите получават не само достъп до по-евтини храни, но също така им се предлага социална и финансова помощ.

Влизането става с членска карта. Условие е клиентите да получават социални помощи и да живеят в определен район. Прозорците на магазина са матирани, за да се избегне неудобството за пазаруващите.
Друг модел прилага “Народният супермаркет” в Лондон. Там стоките се предлагат на по-ниски цени, но в замяна на няколко часа работа всеки месец.

 

ЕС дава 120 млн. евро за социално слаби у нас

 

Европейската комисия ще предостави 120 млн. евро до 2020 г. за храни, обувки, дрехи и санитарни принадлежности за най-бедните българи.

Схемата ще бъде под контрола на Министерството на труда и социалната политика. В предходните 7 години тя се прилагаше от фонд “Земеделие” като на над 300 000 бедни българи се раздаваха само храни със съдействието на БЧК.

За следващите 7 години от общата сума 104 млн. евро идват от ЕС, а останалите ще са национално съфинансиране.

По традиция през есента ще стартират първите доставки. Като цяло Брюксел задели 3,5 млрд. евро в нов фонд, чиято основна цел е борба с бедността. В целия ЕС бедните са около 20 млн. души.

 

42 000 в Австрия пазаруват евтино

 

Около 42 000 души са регистрираните клиенти на социалните супермаркети в Австрия в момента. Първият такъв магазин е открит преди 15 години от протестантски свещеник, сега само във Виена има 7.

Посетителите трябва да представят карта, която удостоверява, че са социално слаби. По данни на социалните и благотворителните организации клиентите на евтините магазини напоследък драстично са се увеличили.

Хората, които пазаруват там, са основно пенсионери и самотни майки.
Най-търсените стоки са хляб, брашно, захар, макаронени изделия, ориз и стоки за домакинството като тоалетна хартия и сапун.

Домакинствата във Виена с нетен месечен доход под 900 евро имат право да пазаруват за 30 евро седмично на цени, които са със 70% по-ниски от тези в обикновените супермаркети. Литър мляко тук например се продава за 20 евроцента.

 

В Италия социално слабите пазаруват с точки

 

Интересен метод за справяне с безработицата и бедността имат в Модена, Италия. Цените в супермаркет Portobello са в точки, а не в евро. Точките се издават на местните жители в зависимост от тяхната индивидуална или семейна социална нужда като най-затруднените имат право на по-голям брой точки за харчене.

Точките се дават на нуждаещи се семейства, определени от служителите на социалните служби в Модена. Всяко семейство получава карта с определен брой точки на месец. Броят на отпуснатите точки е пропорционален на броя на членовете на домакинството. Картите се отпускат за срок от шест месеца, но в зависимост от обстоятелствата срокът може да бъде удължен.

Първите клиенти на магазина са 30 семейства, избрани сред тези с двигателни проблеми, с изтекли помощи за безработица, както и самостоятелно заетите лица, които са загубили най-малко 30% от доходите си.

Ако нуждаещите се са в състояние, могат да помагат с доброволчески труд в магазина. По този начин могат да печелят точки, да се сприятеляват и да подобрят качеството на живота си.

Стойността на стоките в точки се определя по различен начин в зависимост от това дали са от първа необходимост или не. Например хлябът и основните храни струват по-малко точки от лакомствата.

 

В Атина продават стари продукти

 

Храна с изтекъл срок на годност се предлага на специални щандове в гръцките супермаркети. На стоките са отбелязани и специални предпазни мерки, за да не бъде застрашено здравето на купувачите. Продажбата на стари продукти беше позволена със специален закон. Целта му е да се облекчат търговците на дребно, чиито продажби се сринаха в кризата, и да се подпомогнат най-бедните.

Продукти от първа необходимост като брашно, захар, олио и ориз се предлагат на ниски цени и в определени магазини в Румъния. Купуват ги пенсионери. Отскоро социални супермаркети работят и в Хърватия. Щандовете са заредени с продукти, предоставени от бизнесмени, производители и дребни търговци. Потребителите им стават все повече.