Ива Тончева
Мащабна информационна кампания за популяризирането на био храните започна в последната седмица на май в Нидерландия под мотото „Био вкусно за вас“ с финансовата подкрепа на Европейския съюз.
„С кампанията искаме да достигнем до колкото се може повече хора и да им кажем, че сега е времето да избираме биологични храни. Сегашната криза с Ковид–19 показва, че все повече потребители са отворени към осъзнат избор на местни и здравословни продукти. Био храните отговарят точно на тази нужда“, казва Паула Нейман, ръководител на кампанията.
„Био вкусно за вас“ ще се изпълнява в идните три години от BIONEXT, обединяваща трите големи био асоциации в Нидерландия: на фермерите, на преработвателите и на търговците. Наскоро те обявиха проучване, според което все повече нидерландски домакинства (95.1 %) са си купували биологични продукти през 2019 година.
Амбициите на кампанията са да достигне до над три милиона души – една шеста от близо 17-милионното население на страната – чрез социалните мрежи: фейсбук, ютуб и инстаграм. Предвиждат се и 8 грамадни билборда на магистрали за седмица, които да бъдат видени от други 1,5-2 милиона души. Основното послание е, че биологичното се вписва в устойчивия и осъзнат начин на живот. Кампанията залага на слогана „Сега е моментът да променим света на утрешния ден“: изборът на биохрана е добър и за вас, и за природата!
В стратегията „От фермата до трапезата“ Европейската комисия официално предложи биологично сертифицираната земя в ЕС да бъде 25% до 2030 година. В момента в Нидерландия този процент е 4,1%, а в Европа – средно 7,7%.
Независими наблюдатели смятат, че са нужни по-целенасочени усилия, за да може страната да постигне целта: шесткратно увеличение на биосертифицираната земя в идните десет години. Опасенията са, че има сериозни пречки: голямата агроиндустрия има силно лоби и така се стига до политики, които не насърчават устойчивото земеделие; много земеделски производители имат дългове към банки; все още има значителни разлики в цените на био и конвенционалните храни.
Коментари