Тенденцията към по-хуманно производство на яйца достига и България

Мнозинството от българските потребители са против употребата на клетки при отглеждането на кокошки-носачки в яйцедобива. Това сочат данни от ново социологическо проучване на “Галъп интернешънъл”, проведено малко преди Великден.

В световен мащаб вече над 1000 водещи компании в хранително-вкусовата промишленост, хотелиерството, ресторантьорството и търговията са поели ангажимент да спрат да употребяват яйца от клеткови системи. Те ще купуват яйцата си само от ферми с подово, свободно или биологично отглеждане.

78,1% от потребителите у нас предпочитат да пазаруват от търговци, които имат политика за по-хуманно отношение към животните. Само за 10,5% от българите условията на отглеждане на кокошките не са важни.

Предвид световната тенденция към промяна в индустрията и вижданията на българския потребител, включването на по-етични бизнес политики се очаква да бъде последвано от все повече фирми и в България.

Тенденция в бизнеса: Бъдеще без клетки

От 2016 г. насам сме свидетели на вълна от становища за преминаване към яйца от безклетково отглеждане. Големи търговски компании една след друга обещават да преминат изцяло към яйца от алтернативни системи до 2025 г. или по-рано. У нас това са фирми като Billa, Kaufland, Lidl, Compass Group, Nestle, Unilever, Sodexo и други.

Вижданията на потребителите и усилията на водещи фирми в индустрията превръщат хуманното отношение в нов стандарт.

Компаниите реагират на променящите се очаквания на клиентите си и получават изключително позитивно обществено внимание. Така се стремят да изграждат своята репутация чрез качество, безопасност на храните и социална ангажираност.

Безопасност на храните: Намален риск от зарази

Европейската агенция по безопасност на храните анализира данни от над 5300 ферми в държави-членки на ЕС. Тя откри, че Салмонела е пет пъти по-вероятно да бъде открита в клетъчни системи в сравнение със системи за свободно отглеждане. Намаленият риск от зарази в условия без клетки вероятно е поради няколко фактора.

Безклетковите ферми:

- са по-лесни за ефективно чистене и дезинфекциране;

- имат по-ниска гъстота на отглеждане, което създава по-малко замърсени фекалии и прах;

- предлагат на кокошките-носачки по-добри условия, което прави птиците по-малко стресирани и следователно по-малко податливи на зарази.

Променящ се пазар: Първите печелят

Бързо променящият се пазар означава, че скоро търсенето за яйца от алтернативни системи ще скочи драстично. Търговците ще търсят правилните производители, с които да изпълнят ангажиментите си за 100% безклеткови яйца – обещаваща бизнес възможност за птицевъдите, които първи направят нужните инвестиции, за да се позиционират благоприятно в новия пазар.

Според Регистъра на БАБХ за стокови кокошки-носачки към момента 73% от птиците в България се отглеждат в клетъчни системи. Това означава, че яйцата от алтернативни системи все още са пазарна ниша, заемаща едва 27% от производството у нас, въпреки че индустрията е на ръба на драстична промяна. Скоро единствените производители, които имат достъп до всички търговци на пазара (включително най-големите като Billa, Kaufland, Lidl, Nestle, Unilever, Compass Group и т.н.), ще бъдат птицевъдите, които не използват клетки. Същевременно конкуренцията им за тази по-голяма част от пазара ще бъде само от производителите с алтернативни системи.

Обстоятелствата на пазара сега дават последна възможност на птицевъдите да действат, за да изпреварят конкурентите си. Навременните инвестиции ще им осигурят мястото сред малкото производители, предлагащи яйца от алтернативни системи, когато едно след друго становищата на търговците масово влязат в сила в рамките на идните няколко години.