Сдружението за модерна търговия смята, че ще се облагодетелства сивият сектор
Проектът е пуснат за предварително съгласуване, целта е да се постигне консенсус, обясниха от агроминистерството
Големите търговски вериги са против проект на постановление на Министерския съвет представен им от Министерството на земеделието, храните и горите, с който се цели осигуряване на обособено място в магазините за основни храни с български произход. Според проекта българските храни трябва да заемат минимум половината площ (на щандове, регали, хладилни витрини и др.) за всяка групи храни. Тези храни трябва да се купуват директно от производителите в съответната област на всеки магазин, или до 200 км. от областния център, а продукцията им не може да бъде продавана на промоционални цени, освен с изричното им писмено съгласие.
Според Сдружението за модерна търговия (СМТ), в което влизат най-големите вериги, проектът "погазва основните принципи на пазарната икономика". Предложените промени биха довели до изключително вредни последици за всички участници на пазара на хранителни стоки – българските потребители, търговците на дребно и самите български производители. Най-тежко ще пострадат производителите на разстояние над 200 км. от София, където е концентрирана значителна част от потреблението на храни в България.
Планираните мерки, според тях, не биха постигнаи целта си да се помогне на българските производители. Проектът прави българските производители по-неконкурентоспособни, но и също така защитава основно интересите на сивия сектор в страната, който в условията на извънредно положение не успява да намери пазар за несертифицираната си продукция и се опитва да влезе в търговските вериги през „задната врата“.
От земеделското министерство обясниха че проектът е на етап "предварително съгласуване", затова не е качен в портала за обществено обсъждане на нормативни документи. Целта засега била всички браншове в областта на производството на хранителни стоки да се запознаят с идеята и да се постигне консенсус.
Идеята била да се въведе задължение за търговските обекти, представляващи вериги от магазини, да осигуряват основни групи български храни, произведени от родни земеделски производители. Търговските обекти трябва да обособят площи за асортимент плод, зеленчук, месо и млечни роизведения от производители, с подходящ размер и съответно обозначени, казаха от земеделското ведомство.
"Предложението дойде всъщност от нас и смятаме, че сега, когато вносът и без това е затруднен, е време да се предприеме такава мярка, която ще защити българските производители", цитира "24 часа" председателката на Българска асоциация "Биопродукти" Албена Симеонова. "Нашите продукти може да са малко по-скъпи от вносните, защото в чужбина земеделските плащания са по-високи, отколкото в България. Но затрудненията във вноса са големи и веригите въпреки това не допускат радушно родното производство", добавя тя.
"Прочетохме проекта на земеделското министерство и сме напълно съгласни с него, защото той ще доведе до предлагане на повече български продукти в българските магазини. Не сме съгласни единствено с ограничението за доставка на родни продукти в радиус от 200 километра от търговския обект. Все пак имаме доста производители, които са на доста по-голямо разстояние от някои търговски обекти", коментира пред "24 часа" председателят на Асоциацията на месопреработвателите в България Атанас Урджанов.
Позицията на Сдружението за модерна търговия, която бе разпространена в медиите, е манипулативна по отношение на заплахите за покачване на цените, смятат от агроминистерството. В предложените текстове има само въвеждане на едно единствено задължение - площи за предлагане на продукцията на местното население. По никакъв начин обособяването на площи, специално определени за български продукти не би могло да бъде намеса в прилаганите модели на търговските вериги, още по-малко фактор за нарастване на цените на стоките.
Голяма част от родната продукцията е насочена към ресторантьорството и хотелиерството, които заради пандемията в момента са затворени. Чрез "монополното" си положение на пазара в България, търговските вериги могат да помогнат за съхраняването на българските земеделски производители, а не да злоупотребяват с тяхната ниска организираност и недостатъчна логистична подготвеност, казват от МЗХГ в отговор на изразеното несъгласие на търговските вериги с предложения проект за подкрепа.
Коментари