До 2040 г. производствените обеми ще достигнат 1282 млн. т
Следващите 5 години глобалният млечен пазар ще нарасне с 5% и ще достигне 703,5 млрд. долара, смятат аналитиците на компания Mordor Intelligence. А изследователи от аналитичната мрежа IFCN поглеждат още по-напред. Те прогнозират, че до 2040 г. глобалното производство на мляко ще достигне 1282 млн. т, което е
растеж от 45%
(+400 млн. т) в сравнение с 2018 г. Това ще стане възможно благодарение на слабо увеличаване на количеството на млечните крави - едва с 14% - до 427 млн. глави. Очаква се, че в производствения ръст основна роля ще играе повишаването на равнището на технологичност, което ще намали броя на фермите със 17% - до 99 млн., но ще обуслови повишаване на броя крави във ферма с 37% -до 4,3 глави. При това млеконадоият ще нарасне с 27% - от 2,3 до 2,9 т годишно.
Основен двигател на тези изменения е прогнозата за увеличаване числеността на населението на планетата и съответно
увеличеното търсене
Освен това по данни на аналитиците на IFCN потреблението на млечни продукти до 2020 г. ще се увеличи с 20% и ще състави около 140 кг на глава от населението.
Около 70% от 1282 млн. т мляко, което се произвежда по света, ще постъпва за преработка, която ще се увеличи с 388 млн. т. Средно ежегодният й ръст ще състави 2,6%.
Едновременно с това до 2024 г. 83% от млякото ще се потребява по мястото му на производство, въпреки че и доставките на външни пазари ще се увеличат със 17%.
Най-големите глобални вносители на мляко ще увеличават дефицита на този продукт, който може да нарасне с 45 млн.т.
Основните експортни региони ще могат да увеличат доставките на мляко с 36 млн. т, уверяват аналитиците.
По експертни оценки
цената на млякото ще се увеличи до 41 долара за 100 кг
По този начин положителната динамика на развитие на млечния пазар и прогнозираният дефицит на млечни продукти в размер на 9 млн. т дава възможност на млекопроизводителите да се борят за увеличаване на своя дял от световния експорт.
Но да се върнем на днешното състояние на млечното производство и пазар. Световното производство на мляко за 2018 г. съставлява 843 млн. т (през 2017 г. в света са произведени 811 млн. т мляко). Това е вследствие на
ръста в млекопроизводството в Европейския съюз
Индия, Турция, Пакистан, САЩ и Аржентина. Той компенсира дори намалението на производството в Китай и Украйна.
На световния пазар сред готовите за употреба млечни продукти доминират млякото, следват маслото, сиренето, киселото мляко и замразените десерти. Последните са най-бързорастящият пазар в света. Стимулирането на световното търсене на млечна продукция е обусловено от увеличаване на числеността на населението по света, увеличаване на доходите и от засиления стремеж към здравословно хранене.
Ключови пазарни тенденции
През последните години динамично се развива производството на млечни продукти, които не съдържат лактоза. Увеличеното търсене е обусловено от големия брой хора, които имат лактозна непоносимост. В частност в САЩ тези потребители са над 5%, в Европа - 10%, а в Китай 90% от населението са с непоносимост към лактоза.
Безлактозните млечни продукти стимулират продажбите на тези пазари, а предлагането на такива стоки става все по-диверсифцирано, констатират експерти.
САЩ произвеждат 29% от цялата безлактозна потребяема храна в света. Средният годишен ръст на този пазар се оценява на 7%.
Ръстът на глобалния млечен пазар е обусловен от развиващите се държави, където глобалният експорт на млечни продукти съставлява над 50%.
Ако западният пазар демонстрира вял растеж, предизвикан от пренасищане и от конкуренцията на иновационни продукти, то развиващите се страни показват по-високи темпове на растеж, обусловени от трайните здравословните тенденции.
Южна Америка е най-бързо развиващият се регион
следват я Близкият изток и Африка. Едновременно с това търсенето на млечни продукти бързо нараства в целия свят. Това на свой ред стимулира модернизацията на млечното производство в развиващите се икономики. А ефективното и устойчиво млекопроизводство в тези страни на свой ред играе голяма роля за осигуряването на здравословни храни за нарастващото население в света.
Конкурентен ландшафт
Млечните продукти са ключова част от осигуряването на хранителни стоки, която присъства както в хранително-вкусовия сектор, така и като продажби на краен продукт (прясно, кисело мляко, извара, сирене, кашкавал).
Пазарът на мляко е огромен и на него работят много компании, пораждайки висока конкурентност. Основните световни играчи на него са "Нестле", "Лакталис", "Данон", "Фонтера", "ФриесландКампина".
В резултат на динамичния характер на млечния пазар, на растящото търсене и на неголемите бариери на входа тук има място за нови компании. Производството и преработката на мляко създават 20-40 работни места на всеки 1000 л мляко.
П0-ВИСОКИ ИЗКУПНИ ЦЕНИ В СЕЗОНА НА “ГОЛЯМОТО” МЛЯКО В ЕВРОПА
Средната европейска изкупна цена на млякото през април е 34,52 евро/100 кг, което е с 0,38% повече от цената през март и с 5,7% повече, отколкото през през април 2018 г.
От март за европейските производители стартира сезонът на "голямото" мляко, който показва нелоша динамика на растеж - 13,9 млн. т - с 1,3% повече от миналогодишните показатели. Ръстът в европейското млекопроизводство осигуряват:
* Полша - 3,0 млн. т /плюс 3,9%/;
* Великобритания - 3,8 млн. т /плюс 3,4%/;
* Ирландия - 1,2 млн. т /плюс 8,6%/;
* Дания - 1,4 млн. т /плюс 2,3%/;
* Белгия - 1,1 млн. т /плюс 1,4%/;
* Румъния - 0,4 млн. т /плюс 7,9%/;
* Естония - 0,2 млн. т /плюс 6,0%/.
Коментари