Екстрактът от моркови помага за болестта на Алцхаймер

16 май 2019
Новини

Учени изпитват лечебните свойства на повечето привидно обикновени зеленчуци при мишки.

Оказва се, че в нашата градина растат суперпродукти за профилактика на опасни заболявания. Например, морковите...

Според учените екстрактите от моркови и зелен чай са помагат да се спре развитието на болестта на Алцхаймер и възстановяват паметта при мишките, пише Journal of Biological Chemistry.

Само за три месеца експерименти, успяхме да възстановим напълно паметта на тези мишки. Освен това, не е нужно да чакате 10-12 години, за да се появят първите лекарства на базата на тези вещества - можете да постигнете определен положителен ефект, като просто промените диетата си днес, казва Теренс Таун от университета Сайтама (Япония).

През последните години биолозите забележимо напреднаха в разбирането на причините за това заболяване.

Въпреки това, всички лекарства, създадени през последните години, които спират или забавят натрупването на бета-амилоид в мозъка, са се провалили в клиничните изпитвания или са били счетени за опасни за хората.

В продължение на няколко години ученият и неговите колеги проучват как различните фитохормони, протеини и сигнални вещества, присъстващи в тъканите и плодовете на растенията, влияят на скоростта на образуване на АРР остатъци и тяхната трансформация в амилоидни плаки.

Както обяснява биологът, алфа секретазата доминира в здравите неврони, така че амилоидните плаки не се натрупват в тях.

Водени от тази идея, изследователите и десетки други учени се опитват да създадат или открият молекули, които стимулират производството на първия ензим и инхибират активността на другите два.

Наскоро японските учени откриха подобни свойства в две молекули - EGCG, един от основните антиоксиданти в зеления чай, и феруловата киселина, която присъства в оранжевата пулпа от моркови, портокали и в плодовете на много други растения.

Първият, както е показано от експерименти върху клетъчни култури, не само защитава ДНК от увреждане, но и увеличава активността на алфа-секретазата, а вторият - инхибира бета-секретазата.

Учените проверяват какво ще се случи, ако тези вещества бъдат въведени в достатъчно големи количества в тялото на мишки, които са предразположени към развитие на болестта на Алцхаймер.

Както показват тези експерименти, комбинацията от екстракти от моркови и чай влияе върху мозъците на мишките много повече, отколкото тези вещества поотделно. Само три месеца след преминаването към диета с голямо количество ферулова киселина и EGCG, амилоидните плаки в мозъка на мишките рязко спадат и техните познавателни способности се подобряват значително.

По-специално, тяхната епизодична памет става толкова добра, колкото при здрави мишки на същата възраст, а способността им да си припомнят събития от далечното минало и да разпознаят нови предмети се подобрява около 1,5 пъти.

Всички тези положителни промени се дължат на факта, че броят на бета-амилоидните плаки в центъра на паметта и в други области на мозъка намалява с около 2-2.5 пъти.

Всичко това, според учените, предполага, че такива молекули от растителен произход могат да бъдат използвани за борба с болестта на Алцхаймер, включително поради факта, че те са безопасни за хората и лесно проникват през бариерата между кръвоносната система и мозъчната тъкан.

По-рано учените съобщиха за друго откритие. При мишки, склонни към онкология и чернодробно заболяване, поради опасна диета, те тестваха свойствата на доматите.

Две групи опитни гризачи получиха много нездравословна храна, в резултат на което прогресира затлъстяването им и се увеличи риска от образуване на тумори.

След това, една мишка е хранена с доматен прах, а другата не. Според резултатите от експеримента учените са стигнали до заключението, че прахът от домати връща нормалния метаболизъм на гризачите и неутрализира развитието на ракови тумори, както и значително подобрява чернодробната функция.

Още от Новини

Със заповед на министъра на земеделието, храните и горите Десислава Танева, от днес се забранява уловът на бели пясъчни миди от видовете Donax trunculus и Chamelea gallina в българската акватория на

Ново предприятие за преработка на плодове и зеленчуци започва да се изгражда край пловдивското село Калековец. В него ще бъдат вложени 14 млн. евро от компания, чийто собственик е чужденец,

Днес, 22 май отбелязваме Международния ден на биологичното разнообразие. Тази година честването е под мотото „Нашето биологично разнообразие, нашата храна, нашата здраве“.

Сутринта ще е предимно слънчево. Още към обяд над Западна, а до края на деня и над останалата част от страната ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност и на места ще превали и прегърми.

Големи са щетите от падналата вчера градушка в Антоновско. Напълно са унищожени насажденията в личните стопанства на хората от града и няколко села, сериозни са пораженията и върху посевите,

Последни новини

Базираната в Холандия компания Royal de Heus откри център за практически изследвания в свиневъдството, съобщава Global meat news. Основна цел на новия изследователски център е разработването на на

Трябва ли да се отстраняват? Определянето на пола на подрастващите пилета обикновено е проблем за неопитните птицевъди. През втората половина на първия месец пилетата вече може да се различават по

Защото ще се мъчат и ще ви дадат по-малко грозде За разлика от много други растения, при отглеждането на лозата резитбата е абсолютно задължителна. Лозата е лиановидно растение и има способността да

Ежедневните градушки, които падат в различни райони на страната, ясно е, са голям проблем за вече засадените в градината зеленчукови култури. Много градинари още със засаждането на растенията,

Заплождането на свинете веднага след опрасване е неуспешно. Това е така, защото отнема известно време за инволюцията на гениталиите, като процесът отнема минимум три седмици.

Коментари

Отговор:Пожълтяването на листата на розата е тъжна гледка, независимо дали я отглеждате в саксия или в градината. Причините може да са много, но ще трябва сами да разнищите загадката предвид краткото...

В приключилия световноизвестен сериал "Игра на тронове" женските героини бяха хвалени за силния им характер, но те все пак бяха засенчени от мъжките екранни образи, които са обсебили три четвърти от репликите в поредицата, предава Ройтерс. Агенцията цитира изследване на германската компания за анализ на данни Сиритай.

16-годишният Ивайло Илиев всеки ден се качва на влак, за 2 г. изминал 30 хил. км Веднага щом приключва училище в 13,30 ч, 16-годишният Ивайло Илиев отива на жп гарата и си купува билет за първия влак. Посоката не е от значение. За него е важно да е на релси. Ивайло е най-верният пътник на българската железница.

От Агенция "Инфраструкура" споделиха снимки, на които се вижда ремонта на  автомагистрала "Хемус". До октомври догодина автомагистрала "Хемус" между Варна и Търговище ще е готова, каза вчера при посещението си в крайморския град премиерът Бойко Борисов. По думите му цялата магистрала трябва да е готова до 3 години,