Екстрактът от моркови помага за болестта на Алцхаймер

16 май 2019
Новини

Учени изпитват лечебните свойства на повечето привидно обикновени зеленчуци при мишки.

Оказва се, че в нашата градина растат суперпродукти за профилактика на опасни заболявания. Например, морковите...

Според учените екстрактите от моркови и зелен чай са помагат да се спре развитието на болестта на Алцхаймер и възстановяват паметта при мишките, пише Journal of Biological Chemistry.

Само за три месеца експерименти, успяхме да възстановим напълно паметта на тези мишки. Освен това, не е нужно да чакате 10-12 години, за да се появят първите лекарства на базата на тези вещества - можете да постигнете определен положителен ефект, като просто промените диетата си днес, казва Теренс Таун от университета Сайтама (Япония).

През последните години биолозите забележимо напреднаха в разбирането на причините за това заболяване.

Въпреки това, всички лекарства, създадени през последните години, които спират или забавят натрупването на бета-амилоид в мозъка, са се провалили в клиничните изпитвания или са били счетени за опасни за хората.

В продължение на няколко години ученият и неговите колеги проучват как различните фитохормони, протеини и сигнални вещества, присъстващи в тъканите и плодовете на растенията, влияят на скоростта на образуване на АРР остатъци и тяхната трансформация в амилоидни плаки.

Както обяснява биологът, алфа секретазата доминира в здравите неврони, така че амилоидните плаки не се натрупват в тях.

Водени от тази идея, изследователите и десетки други учени се опитват да създадат или открият молекули, които стимулират производството на първия ензим и инхибират активността на другите два.

Наскоро японските учени откриха подобни свойства в две молекули - EGCG, един от основните антиоксиданти в зеления чай, и феруловата киселина, която присъства в оранжевата пулпа от моркови, портокали и в плодовете на много други растения.

Първият, както е показано от експерименти върху клетъчни култури, не само защитава ДНК от увреждане, но и увеличава активността на алфа-секретазата, а вторият - инхибира бета-секретазата.

Учените проверяват какво ще се случи, ако тези вещества бъдат въведени в достатъчно големи количества в тялото на мишки, които са предразположени към развитие на болестта на Алцхаймер.

Както показват тези експерименти, комбинацията от екстракти от моркови и чай влияе върху мозъците на мишките много повече, отколкото тези вещества поотделно. Само три месеца след преминаването към диета с голямо количество ферулова киселина и EGCG, амилоидните плаки в мозъка на мишките рязко спадат и техните познавателни способности се подобряват значително.

По-специално, тяхната епизодична памет става толкова добра, колкото при здрави мишки на същата възраст, а способността им да си припомнят събития от далечното минало и да разпознаят нови предмети се подобрява около 1,5 пъти.

Всички тези положителни промени се дължат на факта, че броят на бета-амилоидните плаки в центъра на паметта и в други области на мозъка намалява с около 2-2.5 пъти.

Всичко това, според учените, предполага, че такива молекули от растителен произход могат да бъдат използвани за борба с болестта на Алцхаймер, включително поради факта, че те са безопасни за хората и лесно проникват през бариерата между кръвоносната система и мозъчната тъкан.

По-рано учените съобщиха за друго откритие. При мишки, склонни към онкология и чернодробно заболяване, поради опасна диета, те тестваха свойствата на доматите.

Две групи опитни гризачи получиха много нездравословна храна, в резултат на което прогресира затлъстяването им и се увеличи риска от образуване на тумори.

След това, една мишка е хранена с доматен прах, а другата не. Според резултатите от експеримента учените са стигнали до заключението, че прахът от домати връща нормалния метаболизъм на гризачите и неутрализира развитието на ракови тумори, както и значително подобрява чернодробната функция.

Още от Новини

16 вече са огнищата при домашни свине и 20 са случаите при диви прасета в страната ни Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) потвърди едно ново огнище на Африканска чума при домашни

Наематели в него ще бъдат магазини за дамскa и мъжка мода, както и за стоки за дома Днес, 17 юли, започна изграждането на нов търговски център в град Благоевград.

Гражданско дело, образувано пред Софийски районен съд през 1993 г. по искове за възстановяване на правото на собственост върху земеделска земя, продължило 25 години, 7 месеца и 14 дни,

Пръскане срещу комари по поречието на река Дунав на територията на област Русе ще има утре. Това съобщиха от областната управа в крайдунавския град, цитирана от БТА.

Финансовото стимулиране за отстрел на дива свиня ще бъде утроено до 150 лв., съобщи министърът на земеделието Десислава Танев след проведена среща на националната епизоотична комисия относно

Последни новини

Според оперативния анализ за основни земеделски култури на аграрното министерство към 11 юли т.г. последните данни за пшеница и ечемик сочат ръст на продукцията от двете култури съответно с 22,

Искат по-скоро отраслов закон и мерки за решаване на проблема с работната ръка МЗХГ обеща да обсъди идеи на експерти как да окаже помощ на розопроизводителите - исканията са за средства за зимни

Не крийте животните и сами ще умрат, предупреждават ветеринарите Потвърдиха едно ново огнище на Африканска чума при домашни свине в област Търговище - в стопанство в квартал "Въбел",

Продукти: 200 г топено сирене, яйце, 80 г масло, 1 ч. лъж. захар, 1/2 ч. лъж. сол, 1 ч. чаша брашно, 1 ч. лъж. бакпулвер, 2 суп. лъж. прясно мляко, сусам на вкус.

Ето защо преценката на пчелната майка е задача номер едно, напомня Рик Фел, преподавател по биология и пчеларство във Вирджинския техническият институт в Блексбърг, САЩ, информира nbps.press.bg.

Коментари

Отговор:Зърната се напукват по две основни причини - от оидиум, и от преовлажняване. Докато в първия случай става дума за заболяване, което Вие твърдите, че няма, то във втория - при преовлажняването, трябва...

Мистериозният българин в екипа на новата председателка на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен е Живка Петкова, една от сънародничките ни най-тясно свързани с пътя на България към и в Европейския съюз. Последната ѝ длъжност в Европейската комисия, преди да се присъедини към преходния екип на Фон дер Лайен,

Двоен стъклен съд за питие и лед - атракция в изложбата “Алкохол и амбалаж” “В неприсъствен ден кръчмите в градовете и селата не бива да се отварят и да приемат посетители по-рано от десет часа преди пладне. В празнични и делнични дни не бива да остават отворени по-късно от един час след захождане на слънцето.

Бил Гейтс никога не е падал по-ниско от второ място в седемгодишната история на индекса Bloomberg Billionaires. Това обаче приключи вчера, когато съоснователят на Microsoft Corp. падна до номер 3 след Бернар Арно, съобщава economic.bg. Компанията за луксозни стоки на Арно - LVMH, достигна рекорд на борсата в Париж и изпрати нетното състояние на