Екстрактът от моркови помага за болестта на Алцхаймер

16 май 2019
Новини

Учени изпитват лечебните свойства на повечето привидно обикновени зеленчуци при мишки.

Оказва се, че в нашата градина растат суперпродукти за профилактика на опасни заболявания. Например, морковите...

Според учените екстрактите от моркови и зелен чай са помагат да се спре развитието на болестта на Алцхаймер и възстановяват паметта при мишките, пише Journal of Biological Chemistry.

Само за три месеца експерименти, успяхме да възстановим напълно паметта на тези мишки. Освен това, не е нужно да чакате 10-12 години, за да се появят първите лекарства на базата на тези вещества - можете да постигнете определен положителен ефект, като просто промените диетата си днес, казва Теренс Таун от университета Сайтама (Япония).

През последните години биолозите забележимо напреднаха в разбирането на причините за това заболяване.

Въпреки това, всички лекарства, създадени през последните години, които спират или забавят натрупването на бета-амилоид в мозъка, са се провалили в клиничните изпитвания или са били счетени за опасни за хората.

В продължение на няколко години ученият и неговите колеги проучват как различните фитохормони, протеини и сигнални вещества, присъстващи в тъканите и плодовете на растенията, влияят на скоростта на образуване на АРР остатъци и тяхната трансформация в амилоидни плаки.

Както обяснява биологът, алфа секретазата доминира в здравите неврони, така че амилоидните плаки не се натрупват в тях.

Водени от тази идея, изследователите и десетки други учени се опитват да създадат или открият молекули, които стимулират производството на първия ензим и инхибират активността на другите два.

Наскоро японските учени откриха подобни свойства в две молекули - EGCG, един от основните антиоксиданти в зеления чай, и феруловата киселина, която присъства в оранжевата пулпа от моркови, портокали и в плодовете на много други растения.

Първият, както е показано от експерименти върху клетъчни култури, не само защитава ДНК от увреждане, но и увеличава активността на алфа-секретазата, а вторият - инхибира бета-секретазата.

Учените проверяват какво ще се случи, ако тези вещества бъдат въведени в достатъчно големи количества в тялото на мишки, които са предразположени към развитие на болестта на Алцхаймер.

Както показват тези експерименти, комбинацията от екстракти от моркови и чай влияе върху мозъците на мишките много повече, отколкото тези вещества поотделно. Само три месеца след преминаването към диета с голямо количество ферулова киселина и EGCG, амилоидните плаки в мозъка на мишките рязко спадат и техните познавателни способности се подобряват значително.

По-специално, тяхната епизодична памет става толкова добра, колкото при здрави мишки на същата възраст, а способността им да си припомнят събития от далечното минало и да разпознаят нови предмети се подобрява около 1,5 пъти.

Всички тези положителни промени се дължат на факта, че броят на бета-амилоидните плаки в центъра на паметта и в други области на мозъка намалява с около 2-2.5 пъти.

Всичко това, според учените, предполага, че такива молекули от растителен произход могат да бъдат използвани за борба с болестта на Алцхаймер, включително поради факта, че те са безопасни за хората и лесно проникват през бариерата между кръвоносната система и мозъчната тъкан.

По-рано учените съобщиха за друго откритие. При мишки, склонни към онкология и чернодробно заболяване, поради опасна диета, те тестваха свойствата на доматите.

Две групи опитни гризачи получиха много нездравословна храна, в резултат на което прогресира затлъстяването им и се увеличи риска от образуване на тумори.

След това, една мишка е хранена с доматен прах, а другата не. Според резултатите от експеримента учените са стигнали до заключението, че прахът от домати връща нормалния метаболизъм на гризачите и неутрализира развитието на ракови тумори, както и значително подобрява чернодробната функция.

Още от Новини

Комисията по бюджети в ЕП гласува 2 млрд. евро повече зелени разходи през 2020 г. Това са допълнителни средства към предложените от Европейската комисия за бюджета на общността

С изложба в Държавен архив - Плевен Институтът по лозарство в града ще посвети 80-годишния юбилей на проф. д. с. н. Пенка Абрашева. Изложбата ще бъде открита утре - 18 октомври от 10:30 часа в

60 000 еднолетни укрепнали рибки шаран, 3 500 рибки толстолоб и 13 500 рибки бял амур ще зарибят служители на „Напоителни системи“, клон Мизия в язовир "Дъбника", гр. Враца

Европейския форум "Зелени градове за устойчива Европа"  е гост на столицата ни утре. „Зелени градове за устойчива Европа“ е кампания, която започна през 2018 г

Атмосферното налягане ще се задържи близко до средното за месеца. През нощта ще бъде предимно ясно и почти тихо. Минималните температури ще са предимно между 6 и 11 градуса, предава БТА

Последни новини

Форумът е от 19 до 23 февруари Български и чуждестранни компании вече подават заявки за участие в Международната селскостопанска изложба АГРА 2020, която ще се проведе от 19 до 23 февруари в

Задължително е да имат табела, становища от животновъдите могат да се подават до 15 ноември Относно планирани промени в наредба № 44 от 2006 г. за ветеринарномедицинските изисквания към животновъдни

Днес стана ясно, че вече може да се кандидатства за внедряване на иновации в земеделски стопанства по дългоочакваната процедурата по подмярка 16.1 за подкрепа на оперативни групи в рамките на

Стесняването на гнездото облекчава пчелите при поддържането на оптимален температурен режим през зимата. Мястото му зависи от силата на семейството: 0 При по-силните семейства гнездото се

Листопада при при овошките вече е факт. Сега е препоръчително да направите пръскане с карбамид. Това е не само профилактична, но и оздравителна мярка.

Коментари