Използването на цифрови технологии за подобряване на земеделските процеси намалява разходите, подобрява точността и повишава ефективността

През следващите години автоматизацията и безпилотната технология се очертават като основни области на развитие при тежките превозни средства и пътническия транспорт. Но има една сфера от автомобилната индустрия, която изпреварва с години основната търговска индустрия и вече улеснява живота на операторите и шофьорите.

Всъщност не става дума за Google, с добре документирания автомобил без шофьор (автономните коли на Google са част от пътното движение в Калифорния от миналата година), нито за някой от производителите на автономни совалки, които са водачи на революцията, ако става въпрос за безпилотна технология.

Похвалата трябва да отиде при американския производител на трактори John Deere, чиито известни зелено-жълти селскостопански машини използват изкуствен интелект, GPS, камера и радарна технология за работа с известна степен на автономност в продължение на повече от две десетилетия.

В началото на тази година производителят на селскостопанско оборудване имаше щанд на Consumer Electronics Show (CES) в Лас Вегас. Това е водеща световна изложба за технологии, където очите на медиите често са фокусирани върху най-новите иновации за телефони, компютъри или домашно забавление.

Гигантски зелен комбайн едва ли е това, което очаквате да бъде под светлината на прожекторите на подобно събитие. Но той представя технологии като автономно шофиране и точни GPS данни, поставяйки тяхната роля в днешния живот на фермата в светлината на прожекторите.

“Намирането на квалифицирана работна ръка в селските райони става все по-трудно и фермерите виждат автономното шофиране като инструмент, който им помага да наемат по-малко квалифицирани оператори за да работят в кабината”, каза Диана Ковар, директор на John Deere за производство и прецизност на селскостопанските машини. “Разбирането как да се използват цифрови технологии за подобряване на земеделските процеси намалява разходите, подобрява точността и повишава ефективността.”

Докато сегашното законодателство предвижда цялата селскостопанска техника да работи с човешко участие, пълна или частична автоматизация прави живота на оператора много по-лесен.

Всеки нов трактор John Deere сега има някаква форма на вградена автономия чрез системата AutoTrac, която използва GPS, за да начертава маршрути през полетата и гарантира, че машината покрива цялата площ.

Най-новото творение на компанията, което още повече тества границите на електрификацията и автоматизацията, е трактор, предназначен за използване само на полето, но който се захранва от конвенционален щепсел вместо от батерия. Кабелът с дължина 1 километър му позволява да работи на поле, което обаче не е далеч от източник на енергия.

Първият в света електрически трактор няма никакви батерии, а само електрически мотор с мощност от 200 kWh, който задвижва оста. Автономната технология на John Deere е това, което гарантира, че тракторът няма да има никакви инциденти, като стъпкване на собствения си кабел.

Очевидно, превозните средства с кабели няма да имат бъдеще при автомобилния транспорт, но за приложения в предварително определена област (като работа на летището или складови операции) това е жизнеспособна опция без емисии, която ще бъде по-евтина и изисква много по-малка инфраструктурна инвестиция от батерийно-електрическите превозни средства.

Не само John Deere води еволюцията на безпилотни трактори. От своя страна, Case IH разработва по-тежкотоварни автомобили, предназначени за мащабни селскостопански операции.

“В днешната агрономична икономика производителите знаят, че трябва да се съсредоточат върху постигането на най-високо ниво на ефективност, ако искат да растат и да успеят,” каза маркетинг директорът на Case IH Том Дийн. “Затова засилваме фокуса си върху съчетаването на модерни технологии и агрономически дизайн в стремежа към високоефективно земеделие.”

Case IH представи своята автономна концепция за трактор на шоуто Farm Progress в Бун, Айова, разработена заедно със собственика на IVECO и New Holland - CNH Industrial.

“Като част от нашия иновационен процес, сме си партнирали със CNH Industrial, за да разработим този високоефективен селскостопански трактор, да покажем какво може да направи и да видим реакцията на производителите”, казва Лео Босе, маркетинг мениджър на Case IH. “Просто искаме да знаем колко интерес имат производителите в автоматизацията и какво друго биха искали да видят от нас. Това не е стартиране на продукт по никакъв начин. Но със сигурност може да доведе до едно или няколко такива.”

Чрез използването на радар, LiDAR (светлинни изображения, откриване и определяне на обхвата) и на видеокамери, превозното средство може да усети неподвижни или движещи се препятствия по пътя си и да спре самостоятелно, докато операторът, уведомен чрез аудио и визуални сигнали, възложи нов път. Автомобилът също ще спре незабавно, ако GPS сигналът или данните за местоположението се загубят или ако ръчният стоп бутон е натиснат. Задачите на машината могат също да бъдат модифицирани в реално време с дистанционен интерфейс или автоматично предупреждение за времето.

“Автономен трактор като този би могъл безпроблемно да се интегрира в съществуващ парк от селскостопански машини, с минимални оперативни промени”, каза Бозе. “Много автономни превозни средства биха могли да работят в една област или в отделни области, по една и съща или поредни задачи. Това позволява на човек, работещ без служители, да управлява множество трактори или да допълва много големи операции, при които е предизвикателство намирането на достатъчно квалифицирани работници.”

В много по-малък мащаб, през октомври миналата година, японският производител Yanmar представи два нови модела, Auto Tractor и Robot Tractor.

Първият е превозно средство с оператор и самостоятелно работещи функции, а второто е първият напълно автономен безпилотен трактор, който се продава в търговската мрежа.

Оборудвана с мрежата за информация и комуникации на Yanmar, която използва прецизни данни за позициониране и роботна технология, съчетана с автономната си технология “SMARTPILOT”, тракторите-роботи са предназначени да подобрят ефективността на управлението на фермата, да спестят разходи за труд и да работят напълно независимо от човека. Тракторите на Yanmar са най-малкото и най-евтиното внедряване на безпилотна технология, но сегашното законодателство на други пазари им пречи да се продават извън Япония.

“Yanmar е готова да достави земеделието на 21-ви век, да подобри начина на живот и да осигури добавена стойност за земеделските производители от Югоизточна Азия”, каза президентът на Yanmar Agribusiness Corporation Хироаки Китаока.

Най-новото творение на John Deere, което още повече тества границите на електрификацията и автоматизацията, е трактор, захранван от конвенционален щепсел вместо от батерия
Най-новото творение на John Deere, което още повече тества границите на електрификацията и автоматизацията, е трактор, захранван от конвенционален щепсел вместо от батерия
Case IH представи своята автономна концепция за трактор на шоуто Farm Progress в Бун, Айова, разработена заедно със собственика на IVECO и New Holland - CNH Industrial
Case IH представи своята автономна концепция за трактор на шоуто Farm Progress в Бун, Айова, разработена заедно със собственика на IVECO и New Holland - CNH Industrial
Японският производител Yanmar представи Auto Tractor - превозно средство с оператор и самостоятелно работещи функции, и Robot Tractor - първият напълно автономен безпилотен трактор, който се продава в търговската мрежа
Японският производител Yanmar представи Auto Tractor - превозно средство с оператор и самостоятелно работещи функции, и Robot Tractor - първият напълно автономен безпилотен трактор, който се продава в търговската мрежа