- В момента с добавката литър бензин и дизел на едро е 2-2,20 лв. Ако се махне, ще падне на дребно с 9-10 стотинки

- От петролния бизнес искат право да публикуват цени, за да има прозрачност

През зимата горивата да нямат биодобавка, за да може цените им да бъдат намалени. Това е едно от предложенията на Българската петролна и газова асоциация (БПГА), представени в четвъртък на вицепремиера Томислав Дончев.

На срещата били обсъдени

мерки, които да

повлияели на

цената на горивата,

както и за по-голяма прозрачност в бранша. Подобни практики с биодобавката имало в европейски държави като Австрия и Германия.

От асоциацията обясняват, че биокомпонентата е двойно по-скъпа спрямо цената на самото гориво. Според изчисления на експерти от петролния бранш биодобавката оскъпява горивата на едро с близо 7 ст. на литър. Ако се пресметне намалението без нея при производството, то крайната цена може да се понижи с 9-10 ст.

Премахването през зимата можело да стане, без да се нарушава общото задължение на България по европейското законодателство, твърдят от БПГА.

Според евроизискванията при дизела трябва да има 6% биодобавка, а при бензина - 8 на сто. Основният материал за производство на биодизел са растителните масла, най-вече рапицата. Могат да се използват и слънчоглед, соя, както и животински мазнини. От един хектар може да се произведе около 1500 литра растително масло.

За биоетанол, който се добавя в бензина, се използват основно царевица, картофи, ръж и пшеница, цвекло и захарна тръстика.

На срещата с вицепремиера Дончев от компаниите в петролната асоциация заявили още, че

ще продължат

да работят с

минимална

печалба,

тъй като осъзнавали сложността на момента. Бизнесът е готов и да обсъжда промяна на корпоративните си стандарти с цел намаляването на разходите за издръжка.

От петролната асоциация били категорични, че са съпричастни към тревогите и недоволството на хората, защото това са техни клиенти. А като едни от едни от най-големите инвеститори в България петролните компании напълно разбирали отговорността си пред потребителите.

Една от вече обявените идеи на държавата предвижда

детайлна разбивка

в касовите

бележки за дела

на ДДС, акцизи

и търговска

надценка

в цената за всеки литър гориво. Според Андрей Делчев - изпълнителен директор на асоциацията, предложението за касовите бележки има и плюсове, има и минуси. Ще ги коментираме и ще излезем със становище, каза той. И добави, че поевтиняването на горивата през последните дни се дължи на спада на петрола, а не на протестите.

Асоциацията потърсила съдействие от правителството за разговори с Комисията за защита на конкуренцията,

за да могат

фирмите да

публикуват

себестойността

на продуктите

и да се видят съществуващите маржове. Тази мярка трябва да важи за всички участници на пазара, в това число и за т. нар. ведомствени бензиностанции.

БПГА предлага също така при извършване на проверки от страна на държавни органи да се обявяват конкретно проверените обекти, както и нарушенията, които те са извършили. От браншовата организация настояват и за мерки срещу сивата икономика и за влизането в действие в срок на закона за горивата.

Компаниите, членуващи в БПГА, искат да изразят категоричното си мнение, че решаването на политически и обществени проблеми не може да става за сметка на дискредитирането на цели браншове от българската икономика, допълват от организацията. От там допълват, че просперитетът на държавата и обществото се гради в условията на политическа стабилност и икономическа предвидимост.