Иван Иванов от Исперих изгражда нов имидж на българското овощарство на международния пазар

Таня Демирова Исперих

Иван Иванов (Крачунов) е човек, който знае не само как да произвежда качествени плодове, но и да ги продава изключително успешно. И то на международния висококонкурентен и изключително взискателен пазар.

Иванов извървява целия дълъг и труден път от овощните градини на Исперих до рафтовете на британските супермаркети. Преговорите могат да бъдат напрегнати и доста разтеглени във времето, показва опитът на младия агробизнесмен. През 2014 г. неговата фирма “Агротайм” става първата българска фирма, която изнася пресни плодове за веригите Marks&Spencer и Waitrose във Великобритания. Случва се след 18-месечни преговори, защото дотогава България не е в списъка с одобрените страни на произход.

Така Иван Иванов слага българските плодове на международната карта.

В никоя област не е лесно да се докажеш, но да проправяш нов път, като се доказваш на международния пазар на плодове, където конкуренцията е жестока и където има държави с успешни дългогодишни традиции в овощарството, си е направо героизъм.

Когато влизаме в базата за заготвяне и пакетиране на плодове в Исперих, попадаме в света на новите технологии, някои от които са рядкост дори в световен мащаб.

Иван Иванов ни показва четирипоточната електронна линия за сортиране на череши “Унитек” и обяснява, че с нея са повишили капацитета си до 2 т череши на час. Те се сортират и опаковат според спецификациите и изискванията на клиентите.

Освен това разполагат и с хладилни помещения с капацитет 1000 т плодове и две камери за съхранение с модифицирана среда. Вместо кислород вътре има азот, въглероден двуокис. Може да се регулират различни комбинации спрямо плода, който ще се съхранява, като целта е по-дълготрайно съхранение и запазване на целостта и качеството на плодовете. Например череши тук може да се съхраняват до 2, дори до 3 месеца. Такива камери в България има само за ябълки, но не и за череши, сливи и кайсии.

Иван Иванов ни обяснява, че идеята е тази база да се превърне в център за плодоизкупуване, заготвяне, пакетиране и износ на плодове от района на Североизточна България. По този начин производителите на плодове около тях ще могат да разчитат на техните контакти с пазарите и да са сигурни, че продукцията им може да стои 1 месец, без да се развали. И може да се предлагат висококачествени плодове през целия сезон.

Но според агробизнесмена най-интересното на тази база не е, че са инвестирали пари и че са направили всичко да изглежда добре с модерни машини. Интересното тук е трудът, който е вложен в съдържанието. А съдържанието идва от други неща - от въвеждането на стандарти за качество от организацията, от пазарите и от контактите - и с производители, и със супермаркети. Това е смисълът на всички модерни технологии и инвестиции, обяснява Иванов. Ако няма стандарти за качество, които се изискват в Западна Европа, пазарите остават в България. А вътрешният пазар не е удовлетворителен за производителите, тъй като е сравнително нискодоходен.

Но и веригите, които оперират и в България, вече искат стандарти за качество. Например от една от големите вериги у нас отскоро искат GLOBAL G.A.P., което допреди 2-3 години беше нещо нечувано в България.

А този стандарт е базов и трябва да е абсолютно задължителен за всеки производител.

Иван Иванов обяснява, че те са сертифицирани по още няколко стандарта, които са още по-високи и са изисквания за вътрешни стандарти на супермаркетите. Например стандарт BRC е толкова задълбочен, че когато им правят одит, му поискват процедурата срещу...повръщане в пакетажното. Защото според стандарта, ако някой служител повърне по някаква причина, той трябва да бъде изпратен вкъщи и не трябва да се връща на работа, преди да са минали 48 часа от последния инцидент, без да е вземал хапчета против повръщане. Също така трябва да има специален шкаф, в който да се съхраняват инструментите за почистване и препаратите, като са описани какви препарати трябва да има при такъв случай. И в това има много голям смисъл, смята Иванов, защото ако работникът пренася някаква зараза и тя отиде по плодовете, ще се разпространи по клиентите на веригата.

А никоя верига не може да допусне да има проблем с тяхна марка. Според веригите няма маловажни подробности, защото това пази техния имидж. Ние пък градим имидж, като отговаряме на техните изисквания, заключава Иван Иванов и обяснява, че целият процес им е отнел няколко години, защото са сертифицирани и по стандартите BRC и F2F.

Но като най-голямо предизвикателство за тази база Иванов определя това, че имат нещо, напълно сертифицирано, обаче няма продукция, която да се подава със същото ниво на категоризиране по техните стандарти за качество. И от “Агротайм” решават проблема, като работят с производителите, събират ги в Исперих на семинари за обучение, говорят си всеки път колко е важно да се вкарат стандартите. А производителите казват, че нямат пари, питат има ли смисъл да го правят.

Първо те трябва да повярват в смисъла на това, после е въпрос дали ще имат средства да инвестират и чак след това идва началото на работата, в която, казва Иван Иванов, ние трябва да се докажем освен че сме сертифицирани, че можем да осигурим постоянни доставки, да сме коректни по отношение поръчано - доставено и като показатели, и като количества.

Но тъй като много производители нямат череши, а други плодове, от фирмата решават да разширят сезона - от пролетта чак до октомври. Как? Като вече разполагат с нова линия за сортиране на сливи, кайсии, праскови и нектарини. При тази машина са приложени няколко иновации. Тя тегли плодовете по същия начин, но не само ги сортира по размер, цвят и дефекти. Новото тук е, че определя и захарността на всеки един отделен плод с инфрачервени лъчи (в Европа има само 4 такива: 2 - във Франция, и 2 - в Испания). По този начин отделя по-киселите плодове, които минават по линията, което от своя страна гарантира на супермаркетите едно безупречно качество на рафта. Ако в една тарелка има 12 кайсии, има гаранция, че всички те са толкова сладки, колкото е по спецификация. Процентът се задава от супермаркета предварително - например минимум 16% захарност. Това е много важно за производителя, защото в една неблагоприятна година това е животоспасяващо. Такава една инсталация може да отдели по-нискозахарните плодове и да не се налага да се изхвърля цялата продукция.

“Агротайм” имат две черешови градини - край Исперих и в с. Подайва, с обща площ 800 дка. Тази година добавят още 200 дка със сливи, нектарини и праскови, плюс опитно поле с най-различни сортове - съвсем иновативни.

И докато разглеждаме сливите, които плавно вървят по линията за опаковане, Иван Иванов ни обяснява, че на международния пазар се търсят уникални плодове

В Западна Европа има мода и при плодовете. Например при прасковите и нектарините първо било модерно жълтото месо, после станало бялото. Сега бялото постепенно излиза от мода и идва червеното. Като отхапеш, и плодът е кървавочервен.

В отговор на търсенето на нетрадиционни плодове фирма “Агротайм” си сътрудничи с един частен израелски институт, където създават много интересни сортове за кайсии, праскови, нектарини, ябълки. Като например слива, която отгоре е тъмнозелена, а отвътре - яркочервена като диня. Или пък нектарини с розово месо. Това са най-модерните разработки, които дори още са експериментални и не са излезли на пазара.

Плод на това сътрудничество е опитното поле, в което сме засадили тези израелски линии интересни плодове - сливи, праскови и нектарини, да видим в нашите условия как се развиват. Ще направим свои градини и може би до 2-3 години ще ги изкараме вече на пазара, споделя Иван Иванов.

Иновативните плодове са нещо много ценно за една верига супермаркети, защото е средство за отличаване от другите вериги. Търси се новото и различното и който предложи такива плодове - печели. Който разполага с нещо ново, веднага се сдобива с конкурентно предимство.

Освен това някои вериги искат да работят само с пакетирани стоки и затова от “Агротайм” използват модерни опаковъчни машини. А като част от зелената стратегия на фирмата планират да преминат изцяло на биоразградими опаковки които се произвеждат от царевица. Защото опаковането с устойчиви опаковки, които не замърсяват, е най-добрият гарант за запазване на храните на щанда на магазина, убеден е Иван Иванов. Така със сигурност ще се намалят огромните количества изхвърляна храна, тъй като опаковането е най-добрият начин за запазване свежестта и качествата на продукцията.

Трябва да се залага на различното, на уникалното. Защото производителите на плодове са много - и са все по-добри, добавя Иван Иванов. Като аспектите на конкурентност са няколко: да се произвежда ефективно и интересни продукти, да се спестяват усилия и труд, да се съхранява храната да не се разваля. Само по този начин се прави ефективно производство на плодове.

С четирипоточната електронна линия за сортиране на череши "Унитек" в базата за заготвяне и пакетиране на плодове в Исперих са повишили капацитета до 2 т череши на час Снимка: "Агротайм"
С четирипоточната електронна линия за сортиране на череши "Унитек" в базата за заготвяне и пакетиране на плодове в Исперих са повишили капацитета до 2 т череши на час Снимка: "Агротайм"
В новата линия за сортиране на сливи, кайсии, праскови и нектарини в базата в Исперих са приложени няколко иновации: тя тегли плодовете по същия начин, но не само ги сортира по размер, цвят и дефекти . Новото тук е, обяснява Иван Иванов, че определя захарността на всеки отделен плод с инфрачервени лъчи.
В новата линия за сортиране на сливи, кайсии, праскови и нектарини в базата в Исперих са приложени няколко иновации: тя тегли плодовете по същия начин, но не само ги сортира по размер, цвят и дефекти . Новото тук е, обяснява Иван Иванов, че определя захарността на всеки отделен плод с инфрачервени лъчи.
От "Агротайм" отговарят на търсенето на пакетирани стоки от веригите, като използват съвременни опаковъчни машини
От "Агротайм" отговарят на търсенето на пакетирани стоки от веригите, като използват съвременни опаковъчни машини
Иван Иванов изгражда нов имидж на българските производители на плодове, като отговаря на всички съвременни изисквания на международния пазар
Иван Иванов изгражда нов имидж на българските производители на плодове, като отговаря на всички съвременни изисквания на международния пазар
Иван Иванов ни показва една от камерите за съхранение, която е с модифицирана среда Снимки: Андрей Белоконски
Иван Иванов ни показва една от камерите за съхранение, която е с модифицирана среда Снимки: Андрей Белоконски