Иван Иванов от Исперих изгражда нов имидж на българското овощарство на международния пазар
Таня Демирова Исперих
Иван Иванов (Крачунов) е човек, който знае не само как да произвежда качествени плодове, но и да ги продава изключително успешно. И то на международния висококонкурентен и изключително взискателен пазар.
Иванов извървява целия дълъг и труден път от овощните градини на Исперих до рафтовете на британските супермаркети. Преговорите могат да бъдат напрегнати и доста разтеглени във времето, показва опитът на младия агробизнесмен. През 2014 г. неговата фирма “Агротайм” става първата българска фирма, която изнася пресни плодове за веригите Marks&Spencer и Waitrose във Великобритания. Случва се след 18-месечни преговори, защото дотогава България не е в списъка с одобрените страни на произход.
Така Иван Иванов слага българските плодове на международната карта.
В никоя област не е лесно да се докажеш, но да проправяш нов път, като се доказваш на международния пазар на плодове, където конкуренцията е жестока и където има държави с успешни дългогодишни традиции в овощарството, си е направо героизъм.
Когато влизаме в базата за заготвяне и пакетиране на плодове в Исперих, попадаме в света на новите технологии, някои от които са рядкост дори в световен мащаб.
Иван Иванов ни показва четирипоточната електронна линия за сортиране на череши “Унитек” и обяснява, че с нея са повишили капацитета си до 2 т череши на час. Те се сортират и опаковат според спецификациите и изискванията на клиентите.
Освен това разполагат и с хладилни помещения с капацитет 1000 т плодове и две камери за съхранение с модифицирана среда. Вместо кислород вътре има азот, въглероден двуокис. Може да се регулират различни комбинации спрямо плода, който ще се съхранява, като целта е по-дълготрайно съхранение и запазване на целостта и качеството на плодовете. Например череши тук може да се съхраняват до 2, дори до 3 месеца. Такива камери в България има само за ябълки, но не и за череши, сливи и кайсии.
Иван Иванов ни обяснява, че идеята е тази база да се превърне в център за плодоизкупуване, заготвяне, пакетиране и износ на плодове от района на Североизточна България. По този начин производителите на плодове около тях ще могат да разчитат на техните контакти с пазарите и да са сигурни, че продукцията им може да стои 1 месец, без да се развали. И може да се предлагат висококачествени плодове през целия сезон.
Но според агробизнесмена най-интересното на тази база не е, че са инвестирали пари и че са направили всичко да изглежда добре с модерни машини. Интересното тук е трудът, който е вложен в съдържанието. А съдържанието идва от други неща - от въвеждането на стандарти за качество от организацията, от пазарите и от контактите - и с производители, и със супермаркети. Това е смисълът на всички модерни технологии и инвестиции, обяснява Иванов. Ако няма стандарти за качество, които се изискват в Западна Европа, пазарите остават в България. А вътрешният пазар не е удовлетворителен за производителите, тъй като е сравнително нискодоходен.
Но и веригите, които оперират и в България, вече искат стандарти за качество. Например от една от големите вериги у нас отскоро искат GLOBAL G.A.P., което допреди 2-3 години беше нещо нечувано в България.
А този стандарт е базов и трябва да е абсолютно задължителен за всеки производител.
Иван Иванов обяснява, че те са сертифицирани по още няколко стандарта, които са още по-високи и са изисквания за вътрешни стандарти на супермаркетите. Например стандарт BRC е толкова задълбочен, че когато им правят одит, му поискват процедурата срещу...повръщане в пакетажното. Защото според стандарта, ако някой служител повърне по някаква причина, той трябва да бъде изпратен вкъщи и не трябва да се връща на работа, преди да са минали 48 часа от последния инцидент, без да е вземал хапчета против повръщане. Също така трябва да има специален шкаф, в който да се съхраняват инструментите за почистване и препаратите, като са описани какви препарати трябва да има при такъв случай. И в това има много голям смисъл, смята Иванов, защото ако работникът пренася някаква зараза и тя отиде по плодовете, ще се разпространи по клиентите на веригата.
А никоя верига не може да допусне да има проблем с тяхна марка. Според веригите няма маловажни подробности, защото това пази техния имидж. Ние пък градим имидж, като отговаряме на техните изисквания, заключава Иван Иванов и обяснява, че целият процес им е отнел няколко години, защото са сертифицирани и по стандартите BRC и F2F.
Но като най-голямо предизвикателство за тази база Иванов определя това, че имат нещо, напълно сертифицирано, обаче няма продукция, която да се подава със същото ниво на категоризиране по техните стандарти за качество. И от “Агротайм” решават проблема, като работят с производителите, събират ги в Исперих на семинари за обучение, говорят си всеки път колко е важно да се вкарат стандартите. А производителите казват, че нямат пари, питат има ли смисъл да го правят.
Първо те трябва да повярват в смисъла на това, после е въпрос дали ще имат средства да инвестират и чак след това идва началото на работата, в която, казва Иван Иванов, ние трябва да се докажем освен че сме сертифицирани, че можем да осигурим постоянни доставки, да сме коректни по отношение поръчано - доставено и като показатели, и като количества.
Но тъй като много производители нямат череши, а други плодове, от фирмата решават да разширят сезона - от пролетта чак до октомври. Как? Като вече разполагат с нова линия за сортиране на сливи, кайсии, праскови и нектарини. При тази машина са приложени няколко иновации. Тя тегли плодовете по същия начин, но не само ги сортира по размер, цвят и дефекти. Новото тук е, че определя и захарността на всеки един отделен плод с инфрачервени лъчи (в Европа има само 4 такива: 2 - във Франция, и 2 - в Испания). По този начин отделя по-киселите плодове, които минават по линията, което от своя страна гарантира на супермаркетите едно безупречно качество на рафта. Ако в една тарелка има 12 кайсии, има гаранция, че всички те са толкова сладки, колкото е по спецификация. Процентът се задава от супермаркета предварително - например минимум 16% захарност. Това е много важно за производителя, защото в една неблагоприятна година това е животоспасяващо. Такава една инсталация може да отдели по-нискозахарните плодове и да не се налага да се изхвърля цялата продукция.
“Агротайм” имат две черешови градини - край Исперих и в с. Подайва, с обща площ 800 дка. Тази година добавят още 200 дка със сливи, нектарини и праскови, плюс опитно поле с най-различни сортове - съвсем иновативни.
И докато разглеждаме сливите, които плавно вървят по линията за опаковане, Иван Иванов ни обяснява, че на международния пазар се търсят уникални плодове
В Западна Европа има мода и при плодовете. Например при прасковите и нектарините първо било модерно жълтото месо, после станало бялото. Сега бялото постепенно излиза от мода и идва червеното. Като отхапеш, и плодът е кървавочервен.
В отговор на търсенето на нетрадиционни плодове фирма “Агротайм” си сътрудничи с един частен израелски институт, където създават много интересни сортове за кайсии, праскови, нектарини, ябълки. Като например слива, която отгоре е тъмнозелена, а отвътре - яркочервена като диня. Или пък нектарини с розово месо. Това са най-модерните разработки, които дори още са експериментални и не са излезли на пазара.
Плод на това сътрудничество е опитното поле, в което сме засадили тези израелски линии интересни плодове - сливи, праскови и нектарини, да видим в нашите условия как се развиват. Ще направим свои градини и може би до 2-3 години ще ги изкараме вече на пазара, споделя Иван Иванов.
Иновативните плодове са нещо много ценно за една верига супермаркети, защото е средство за отличаване от другите вериги. Търси се новото и различното и който предложи такива плодове - печели. Който разполага с нещо ново, веднага се сдобива с конкурентно предимство.
Освен това някои вериги искат да работят само с пакетирани стоки и затова от “Агротайм” използват модерни опаковъчни машини. А като част от зелената стратегия на фирмата планират да преминат изцяло на биоразградими опаковки които се произвеждат от царевица. Защото опаковането с устойчиви опаковки, които не замърсяват, е най-добрият гарант за запазване на храните на щанда на магазина, убеден е Иван Иванов. Така със сигурност ще се намалят огромните количества изхвърляна храна, тъй като опаковането е най-добрият начин за запазване свежестта и качествата на продукцията.
Трябва да се залага на различното, на уникалното. Защото производителите на плодове са много - и са все по-добри, добавя Иван Иванов. Като аспектите на конкурентност са няколко: да се произвежда ефективно и интересни продукти, да се спестяват усилия и труд, да се съхранява храната да не се разваля. Само по този начин се прави ефективно производство на плодове.
Коментари