Професионални съвети, препоръки и тънкости за тяхното ефективно и рационално използване

Не смесвайте безразборно масла от различен тип и марки, без да сте проучили дали са взаимозаменяеми

Сп. Profi

Характеристика на двигателните масла

В стопанствата се използват двигателни масла с разнообразен произход. Вносните масла имат различни наименования, които не дават достатъчно информация за тях, а представляват само названието и фирмата производител.

Ако маслото по своите експлоатационни показатели съответства на международните норми, то в неговата маркировка задължително ще бъде посочена класификацията SAE, API (американски) или CCMC-ACEA (Европейски съюз), или двете заедно.

По вискозитет (класификация SAE - Общество на автомобилните инженери) моторните масла се делят на зимни (обозначават се с буквата W) и летни (нямат специално обозначение). Произвеждат се и всесезонни масла за двигатели, които осигуряват сигурна работа на двигателя и през зимата, и през лятото.

Експлоатационните качества на тези масла са индикирани в обозначението SAE 15W-30 или 15W/30 (отначало се посочва класът на зимното масло, а след него - на лятното).

Според класификацията API (Американски нефтен институт) качеството на двигателните масла и препоръките за тяхното използване са разделени по категории и групи, които се обозначават с две букви. Първата характеризира типа на двигателя (S-бензинов, С-дизелов), а другата буква (A, B, C, D, E, F, G, J) - групата на маслото в съответствие с експлоатационните му свойства.

Произвеждат се и универсални моторни масла, които се използват както при бензиновите, така и при дизеловите двигатели. Те имат двойно обозначение, например: API CE/SF, API CF/CC (или API CE-SF, API CF- CC). Необходимо е винаги да се предпочита използването на маслото на онзи двигател, който в обозначението е поставен на първо място.

Някои производители дават двойно обозначение на маслото, при това допълнително посочват неговото предназначение. Например SAE 15W-30 API CE/SF DIESEL, тоест маслото, макар да е универсално, е предназначено за дизелови двигатели.

В последно време се появяват все повече полусинтетични и синтетични масла за двигатели. Тези масла имат по-добри визкозитетно-температурни свойства и се характеризират с незначителни образувания на нагар и лакови отлагания. Животът на тези масла е няколко пъти по-дълъг, отколкото на минералните.

Маркировката на полусинтетичните и синтетичните масла се отличава от тази на минералните с наличието в наименованието си на думата semi-synthetic (полусинтетично) и synthetic (синтетично).

Полезно е да знаете

Двигателните масла трябва да се използват само по прякото им предназначение. Не се препоръчва използването на моторно масло за дизелови двигатели на бензинови такива и обратното. Това произтича от факта, че вследствие на различните режими на работа на двигателите, маслата имат различен набор от добавки. При наливането на масло през зимата понякога е нужно то предварително да се подгрее. Но не бива металните съдове с маслото да се нагряват на открит огън. От съприкосновението със силно нагретите стени на съда маслото губи своите качества. Маслото трябва да се нагрява на водна баня или да се остави за известно време в топло помещение.

По време на транспортирането, съхраняването и смяната на маслото, трябва да се обърне особено внимание на опазването на неговата чистота, да не се допуска попадането на механични примеси и вода. Това рязко снижава експлоатационните му качества. В частност водата, попадайки в маслото, измива прибавките и съдейства за възникването на отлагания в двигателя и корозиране на детайлите.

Сезонност при изпозването на гориво и масла

Сроковете за преминаване на летни и зимни видове гориво са в зависимост от сроковете за подготовка на машинно-тракторния парк за лятна или зимна експлоатация, съобразно местните климатични условия. При преминаването на тракторите и автомобилите с дизелови двигатели на лятна или зимна експлоатация, горивото, което се намира в резервоарите на машините, не се излива, а се използва с дозареждане на съответното сезонно гориво. Аналогично се използват и смазочните материали. Всесезонните смазочни материали в трансмисията и другите възли се заменят в съответствие със сроковете, посочени в инструкцията по експлоатация и техническо обслужване на машините.

Транспортиране и съхраняване на нефтените продукти

Количествените загуби на нефтените продукти при тяхното транспортиране, съхраняване и зареждане на машините възникват вследствие на разливането им, изтичането на гориво и неправилното зареждане.

Всяка процедура при транспортирането и пресипването на горивата и маслата е съпроводена с количествени загуби и влошаване на качеството. Те зависят преди всичко от техническата култура на персонала, който се занимава с доставката на горивото от завода до резервоара на машината. Също така голямо значение има техническото ниво и състоянието на онова оборудване, което се използва при транспортирането, .....

Целия текст търсете в новия брой на в. "Български фермер" от 4 -10 ноември