Прилагането на новите методи ще позволи с по-голяма точност да се диагностицират причините на заболяването и по-ефективна борба с причинителите на вирусни заболявания по птиците, информира Worldpoultry

Американски учени са открили неизвестен досега вирус по домашните птици. Откритието става възможно чрез прилагането на методите на младата наука метагеномика. Това е раздел от молекулярната генетика, в който се анализират материалите, получени от некултивирани образци в резултат на изучаване на гени и генома на живи организми. Метагеномиката изучава метагеномите - генетичния материал, получаван направо от околната среда. Младата наука открива нови перспективи в борбата с вирусните чревни заболявания на птиците, позволявайки използването на молекулярни инструменти.

Традиционната последователност на аминокиселините служи за отличителен признак на гените в отделния организъм. Метагеномиката открива нуклеиновата киселина на хиляди организми в биологичната общност.

Учените са изследвали нуклеиновата киселина, отделяна от чревния тракт на няколко домашни пуйки, страдащи от чревни заболявания, и с учудване са открили вируси, досега непознати като възбудители на болести по пуйките:

пикорнавирус и калцивирус

Пикорнавирусът е причинител на полиомиелита, ринита, шапа, на хепатит А и на чревни заболявания по селскостопанските животни. А калцивирусът преди е бил познат като патогенен за свине и телета, но е бил откриван и във фекалии на болни от гастроентерит хора. Калцивирусът по фундаментални свойства прилича на пикорнавирусите и едва наскоро е отделен в самостоятелно семейство.

Ежегодно птицевъдството се сблъсква с намаляване на теглото на отглежданите птици, с увеличаване на производствените разходи и с повишена смъртност на птичето поголовие.

Смъртността на пилетата вследствие на ентерит и синдромът на задържане на нарастването водят до големи разходи. Тези заболявания се свързват с различни ентеритни заболявания при пилетата. Те са предизвикани от съчетание от фактори, а не от един причинител.

Използването на методите на метагеномиката ще позволи с висока точност да се диагностицират причините на заболяванията, което означава по-ефективна борба с причинителите им и предотвратяване на загубите на птицевъдите.