Ася Василева по материали на чуждестранния печат

Крайъгълни камъни в развитието на земеделската техника наричат изключителните изобретения и новости. Появявайки се, те намират своето място в конструкцията на съвременните селскостопански машини и стават стандарт. Относно унифицирането на електронния пълнеж на машините най-популярната новост стана ISOBUS. Този стандарт за съвместимост на навесните и прикачните машини действително се оказа много полезен на практика. Но заедно с това много производители на земеделска техника и до днес смятат, че използването на електроника в машините е прекомерно.

Къде е причината за това скептично отношение? Има, разбира се, претенции към надеждността на електрониката, но най-вече я винят за липсата на съвместимост между различните машини.

За какво ...

Наричат стандарта "език за общуване" между електрониката на трактора и агрегатираните с него машини. Разработването на този протокол започна през 1991 г. Но до неговото внедряване минаха още 10 години. През 2001 г. между редица производители на трактори и на навесни и прикачни машини бе сключено съглашение за внедряването на този стандарт за взаимодействие между електрониката на трактора и машините. По-късно се появи възможност за извличане на данните в програмни комплекси за селското стопанство. Благодарение на това стана възможна оперативната обмяна на данни с последващата им обработка.

Обикновено управлението на електрическото задвижване и хидравликата става посредством различни ръкохватки и превключватели. Но не бива да се забравя, че когато възникне необходимост бързо да се превключват режимите и функциите, на механизатора му се налага да прояви чудеса от сръчност.

Първо, при традиционната схема не е възможно да се разположат органите за управление компактно. При наличието на ISOBUS от машината върви само един кабел. Именно той се включва към терминала на управлението. "Електронният мозък" получава информация от сензора на машината и при нужда издава управляващи команди на електрозадвижването и хидравликата.

По този начин количеството на комуникационните траси, необходими за работа, е сведено до минимум - захранващ шланг, обратна магистрала и кабел на ISOBUS. С негова помощ се осъществява управлението и захранването с енергия на прикачната машина.

... И защо?

Сигурно сте забелязали, че десният ъгъл на кабината често напомня стая с новогодишна елха - няколко терминала на различни производители, пултове за управление, кабели. Всичко това не само задръства кабината, но съществено ограничава видимостта. А без допълнителни терминали няма как да се мине - терминалът на трактора на един производител не може да "общува" с навесни и прикачни машини на друг производител. Те са просто несъвместими на ниво електроника. Така че за всяка машина, с която тракторът ще работи, се налага в кабината да се поставя отделен терминал за управление.

Използваните в новото поколение системи за управление кросплатформени решения са призвани да повишат функционалността и да направят работата по-прегледна.

Благодарение на технологията Plug and Play - универсален тип на подключване и управление или в свободен превод "Включи и работи", се появи възможност да се създаде стандартизиран тип на съединяване на трактора и машината. Няколко терминала са заменени от един. При това отделно приложение в терминала отговаря за управлението на самия трактор.

Какво е необходимо

Най-известният символ на ISOBUS е деветконтактният му щекер. Този щекер се включва към съединението за ISOBUS на трактора, което обикновено се разполага отзад. Така се осъществява съвместяването на трактора и машината. В кабината е разположен още един блок с подключватели. Той се нарича In-Cab-Connection. Към него се подключват други компоненти. В повечето случаи към него се включва универсален терминал, който служи за своеобразен посредник между оператора и системата. В неизползваните съединения на блока трябва да бъдат поставени специални гумени прекъсвачи CAN-Terminator. Без тях мрежата ще се окаже прекъсната и системата няма да работи.

Компоненти

Към основните елементи на ISOBUS на трактора и машините се отнасят: терминал за управление от кабината на трактора, блокове за управление (ECU) на трактора и машината, блок за контрол на задачите (Task Controller), както и джойстик.

Данните, получавани от ECU, постъпват на терминала на управлението в кабината на трактора. Там те след обработка се преобразуват в управляващи команди.

Универсалност

Оперативността на разработването и внедряването на стандарта от различните производители на земеделска техника се осигурява от създадената през 2008 г. асоциация AEF (Agricultural Industry Electronics Foundation). Днес нейни членове са около 90 компании, произвеждащи земеделска техника. Решението за стандарта за електронното унифициране на трактора и машината беше съгласувано доста бързо. Но по редица от определенията на стандарта все още се работи.

Въпреки това универсалният терминал ISOBUS вече е способен да замени специализираните терминали на различни машини или дори да се премества за използване на трактор на друг производител. Всеки към всеки. Важно е да е заявена поддръжка на протокола ISOBUS. От началото на 2014 година са достъпни всички резултати от тестирането на съвместимостта на оборудването на асоциацията AEF. С тези резултати всеки може да се запознае на сайта www.aef.isobus -database.org и не само самостоятелно да провери кои машини от парка му могат да взаимодействат по ISOBUS, но и да получи данни преди покупката на нови.

Управление

Съществува мнение, че работата с колелото на настройките на терминала за управление невинаги е удобна и практична. В този случай може да помогнат специални разширители на органите за управление. Какво се разбира под това?

Превключватели, бутони, джойстици и различни регулатори с датчици. Всички тези периферийни устройства за въвеждане се съединяват към деветконтактното съединение на терминала и значително улесняват процеса на управление. При това всички бутони на периферийните устройства са програмируеми. Тоест, при необходимост те могат да бъдат "натоварени" с активирането или деактивирането на определена команда, изключвайки нейното търсене на екрана на терминала чрез преминаването от едно меню към друго. Благодарение на това се икономисва значително време и операторът не се отвлича от процеса на управлението на самия трактор.

Управление на данни

Преимущество на ISOBUS е възможността за документиране на всички земеделски работи с последващ обмен на данните с електронната система за автоматизиране на управлението на производството на стационарен компютър. Освен това данните могат да се въведат в самия терминал, например посредством USB. Тези данни могат да бъдат използвани за внедряването на технологията на прецизното земеделие. Например, за диференцирано внасяне на минерални торове. Необходимо е само точно позициониране по GPS-сигнал и въведена в терминала карта на площите, разделена на участъци според предвидените норми на торене. Разбира се, и тракторът, и торовнасящата машина трябва да бъдат ISOBUS съвместими.

Друга любопитна особеност на ISOBUS: благодарение на електронното управление на прикачната машина нейните настройки могат да се правят, без да се излиза от кабината на трактора. За това дори не трябва да се спира. На терминала се изобразяват текущите стойности на настройките и те могат да се променят и дори да се запаметяват за бъдещо ползване. Всичко това дава възможност машината да се адаптира по-гъвкаво към текущите условия, а значи и да се подобри крайният резултат от работата.

Не трябва да се забравя и за възможността за двустранна обмяна на данни при планирането на работите и пресмятане на изработеното. В системата за управление на задачите на терминала може да се въведе план за предстоящите задачи, а след тяхното изпълнение да се изтеглят резултатите на стационарен компютър в електронната система за управление на производството.

Преимущества и недостатъци

+ Оптимално съотношение/възможности: може да се използва един терминал с всички ISOBUS-съвместими трактори и машини и да се намали необходимостта от използването на различни терминали.

+ Лесно усвояване: достатъчно е да се научат функциите на един терминал, а не на няколко.

+ Лесно монтиране: Технологията Plug and Play, стандартизирани контакти, кабели и програмно осигуряване.

+ Документиране: възможност за обобщаване и централизиран достъп до данните от едно устройство.

+ Инвестиционна привлекателност: компонентите не остаряват бързо в системно отношение.

- ISOBUS -съвместимите машини, разбира се, могат да се използват в трактор без ISOBUS, но това няма да донесе особена полза.

- Необходимост за дооборудване на старите трактори за получаване на пълноценна поддръжка на стандарта ISOBUS.

ДООБОРУДВАНЕ НА ТРАКТОРИ С ISOBUS

Старите модели трактори могат да се дооборудват с електроника, за да поддържат тази технология. Контактите на ISOBUS и другите компоненти без проблеми се вграждат в конструкцията на трактора.

Съществуват различни комплекти на оборудване за надграждане на трактора. Но всички те могат да се разделят на две групи: комплекти за дооборудване на трактора с предварителна подготовка за ISOBUS и без нея.

Дори при липса на съвременна конзола за управление в старите трактори може да се работи ефективно. При грамотно дооборудване с електронни компоненти за ISOBUS универсалният терминал ще си намери място и в кабината на стария трактор. Но при неговото поставяне трябва да се има предвид, той да е разположен ергономично и да не пречи на работата с останалите органи на управлението.

В повечето модели нови трактори поддръжката за включване на ISOBUS вече влиза в базовата окомплектовка. Удобно е разположението на мястото за включване. Единственото, което може да е необходимо за работата с допълнителния терминал в кабината, е кабел за включване към съединението вътре в кабината.

При поставяне в кабината на допълнителен терминал е възможно показването на данните и настройването на машината и на двата терминала. При това специализираните ISOBUS-съвместими терминали за машините, се предлагат не само от техните производители, но и от други фирми. Ако се постави такъв терминал, повече няма да се наложи да се търси място за друг.

Ако самият трактор вече е оборудван с терминал за управление ISOBUS, то настройките и управлението на машината могат да се правят директно от него. Това е най-доброто решение за механизатора - терминалът е разположен така, че с него не само да е удобно да се работи, но и да не се ограничава видимостта от кабината. Трябва да се обърне внимание на размера на екрана на терминала в трактора. Той не бива да бъде твърде малък, менюто и надписите трябва да се четат лесно.