Господин министър, читателите на "Български фермер" с интерес следят какво става в МЗХ. Но повечето твърдят, че бюрокрацията в земеделието е огромна и питат как ще накарате регионалните служби да ги обслужват по-добре и по-ефективно?

Възнамеряваме да се справим с бюрократичните пречки пред фермерите и да облекчим процеса им на комуникация със служителите на МЗХ. Това бе и една от причините още от 24 август т. г. да стартираме проверки на областните и общинските земеделски служби във връзка с цялостното обслужване. Проверки има и по сключените разпоредителни сделки със земи от Държавния поземлен фонд, по директните плащания, по регистрацията на земеделските парцели в СИЗП, по поземлените отношения. Ревизии ще има относно спазването на финансовата дисциплина и осъществяването на взаимодействие и координация с другите регионални звена на МЗХ.
КОГАТО ИМА НАРУШЕНИЯ, ЩЕ СЕ НОСИ ПЕРСОНАЛНА ОТГОВОРНОСТ.

Арендатори твърдят, че има хора, получили субсидии за обработка на земя, без да имат нищо общо със земеделието, ще бъдат ли проверени?

По сигнали на структури на МЗХ и Разплащателна агенция проверки правят и органите на МВР, и прокуратурата. А в този контекст всички земеделски стопани имат задължение да притежават документи и при поискване от областните разплащателни агенции да ги представят, с което да докажат правото на ползване на заявените за подпомагане площи.

Ще се вслушате ли в съвета фермерите да бъдат вписани в регистър и да се знае веднъж завинаги кой кой е?

В момента МЗХ поддържа 2 регистъра - на земеделските производители и на земеделските стопани, регистрирали площи в СИЗП. В плановете на МЗХ е залегнало обединяване на двата, но реализацията на това намерение ще зависи от наличния финансов ресурс в бюджета на МЗХ.

Нали знаете, че всички очакват от Вас обещаното - да ускорите разглеждането на проектите по Програмата за развитие на селските райони в Разплащателната агенция и съответно на плащанията! Как ще го направите?

Знаете, че фонд "Земеделие" има нов изпълнителен директор и нови графици. Една от общите ни амбиции е ускоряване и оптимизиране на дейностите. В Разплащателната агенция по Програмата за селските райони са приети над 10 000 заявления за подпомагане.
Въпреки голямото струпване на документи и очевидната невъзможност да извършат тяхната обработка, нашите предшественици не са взели правилното управленско решение да удължат интервалите между спирането и пускането на приема. Така се е стигнало до този омагьосан кръг и невъзможността за обработка на вече приети проекти в срок, и същевременно приемане на нови. Сега една от основните задачи, която поставих, е решаване на този проблем.

Извършеният анализ показа, че без удължаване на времето за обработка на приети проекти и изтеглянето на момента за нов прием по най-натоварените мерки, въпросът няма как да бъде решен. Приемът по мярка 121 обаче, която подпомага най-тясно специфичните земеделски дейности по модернизация на земеделските стопанства, няма да бъде спиран. Това се прави с цел земеделските стопани да се възползват от по-високия размер на субсидията, която се полага по тази мярка само до края на годината. Защото
ОТ 2010 Г. ЕВРОПЕЙСКОТО ФИНАНСИРАНЕ ПО МЯРКА 121 СЕ НАМАЛЯВА С 10%
Добра новина е, че наскоро бяха подписани  и 1 415 договора за подпомагане на младите фермери. Налага се обаче до края на годината да спрем приемът на проекти по четири други мерки, за да могат експертите на фонда да обработят чакащите над 7 440 проекта общо.
ОТ НАЧАЛОТО НА 2010 Г. БЪЛГАРИЯ ИМА ПРАВО ДА ВНАСЯ ПРОМЕНИ В МЕРКИТЕ,
защото изтича 3-годишният начален период от прилагането на Програмата за селските райони. След анализ ще можем да пренасочваме финансов ресурс от по-малко предпочитани мерки към по-атрактивни.

 Обещахте гаранционен фонд на земеделците, започнахте ли работа по него? Възможно ли е финансовото ведомство да се "опъне" на идеята?

Въпросът е изключително важен. Гаранционният фонд ще улесни фермерите да теглят кредити по проекти, за които предстои да получат евросубсидии и ще гарантира доходите им по време на евентуално възникнали бедствия и в ситуация на криза. МЗХ прави всичко възможно за бързото му създаване. Мисля, че бих могъл да получа необходимото разбиране от страна на министъра на финансите.

Чрез в."Български фермер" стотици арендатори настояват да се премахне една неравнопоставеност между тях и земеделските кооперации. Защото кооперациите по смисъла на едноименния закон не плащат нотариални заверки и такса вписване, а арендаторите по Закона за арендата плащат и това е приблизително 50 лева на договор, а договорите им са много.

Текстът на договора за аренда на земеделска земя е регламентиран в Закона за арендата - съгласно него се изискват нотариални заверки. Със Закона за изменение и допълнение на Закона за кооперациите пък се допускат много възможни форми за предоставяне на земя за обработване - под аренда или под наем на кооперация или на физически и юридически лица; обработка самостоятелно от член-кооператор или съвместно обработване с писмен договор, който не подлежи на нотариална заверка и вписване. 
Новата форма за сключване на договори за аренда - чрез заверяване от кмета на общината, която до момента съществува само като заместваща нотариалната заверка в ограничен брой случаи, бе предложена в законопроект за изменение на Закона за арендата в земеделието.
Но при обсъждането на законопроекта в Комисията по земеделие в Народното събрание бе изразено становище, че премахването на гаранциите, свързани с нотариалната заверка и вписването на договорите за аренда, би довело до засягане на правната сигурност на пазара при сделки със земеделски земи. За да се стигне до работещо решение, облечено в законова форма, ще проведем диалог с представителни организации, изразяващи позициите на собствениците и ползвателите.

Мнозина фермери твърдят, че Разплащателната агенция "плаче за експерти по места", които качествено да ги обслужват. И при нас се оплакват от областните разплащателни звена. Какви мерки планирате?

 Въпросът за административния капацитет е изключително важен. Анализираме действащата административна структура, търсим най-добрите начини за оптимизиране, както и за децентрализация на част от съществуващите дейности. Там, където е необходим по-голям брой експерти, ще ги осигурим чрез прехвърляне на бройки от по-малко натоварени областни разплащателни звена. Предстои и обявяване на конкурси за всички незаети бройки.
И въпросът за стимулиране на служителите е изключително важен, но тежката финансова криза се отразява негативно върху приходите в бюджета.

Съществува ли още опасност закъснялата ортофотокарта да поднесе неприятни изненади с орязване на директните плащания?

Знаете, че германската компания "Юропиън спейс имиджинг" бе избрана да достави сателитните снимки за изработка на цифровата ортофотокарта. Водещ критерий за избор бе да се спрем на икономически най-изгодното предложение, свързано с удостоверени и доказани технически възможности за своевременно и качествено изпълнение. Изискванията са съобразени с тези на Главна дирекция "Съвместен развоен център" и Главна дирекция "Земеделие" на ЕК. С избора на фирма
РЕАЛНО ПРЕОДОЛЯХМЕ ОПАСНОСТТА ОТ ЗАГУБА НА 700 МЛН. ЛВ. СУБСИДИИ НА ПЛОЩ
Към 30 ноември ще се осигури покритие на поне 40% от страната. Предвижда се процедурата да приключи в края на тази година или в самото начало на следващата, за да се гарантира, че заснемането ще започне рано - още през май 2010 г. Освен това е одобрено ново стартиране на процедурата за ново самолетно заснемане на цялата територия до 2011 г. и изготвяне на нова ортофотокарта.

 Кога ще бъде свързан регистърът на животните с Разплащателната агенция, кога ще тръгнат плащанията на животновъдите?

Интерфейс връзката между НВМС и Разплащателната агенция явно не е правена досега заради голямата далавера с обществените поръчки за ушни марки. Знаете, че е невъзможно при 200 хил. млечни крави в страната годишно да има обществени поръчки за покупка на няколко милиона ушни марки.
А с интерфейс връзката бързаме и заради субсидиите, и заради здравния статус на животните, от който зависи качеството на продуктите. Според директора на НВМС от тяхна страна системата е пред финализиране.
ПОСЛЕДНАТА ГОДИНА, В КОЯТО МОЖЕМ ДА ПЛАЩАМЕ ЗА ГЛАВА ДОБИТЪК, Е 2011
А не бива да изпуснем 2010 г., защото усилията ни ще се обезсилят.
Преди няколко седмици стартираха и проверките за установяване на случаи, при които фермери са получавали субсидии за качествено мляко, без да отглеждат животни. Извършват се по сигнали на животновъдни асоциации. Където се установят злоупотреби
НЕПРАВОМЕРНО ПОЛУЧЕНИТЕ СУБСИДИИ ЗА МЛЯКО ЩЕ СТАНАТ ИЗИСКУЕМИ

Ще има ли търсене на отговорност за далаверата с ушните марки?
- За всяко нарушение си има и възмездие. Надявам се многото сигнали към ДАНС и МВР, които не са придвижвани заради политическия чадър, налаган от предишното управление, сега да се задвижат. Често ме питат как ще се справим с корупцията - чрез наказанието, иначе няма как.
В "Български фермер" се задаваха много въпроси каква ще е съдбата на животновъдните ферми от втора и трета категория? Но нещата се промениха и издействахте отсрочка.

Да, вече договорихме с ЕК отсрочка от 2 г. за въвеждане на европейските ветеринарно-санитарни норми във фермите, така че да не бъдат затворени.
НО ЩЕ ПОИСКАМЕ И ТЕХНИЧЕСКА ПОМОЩ ОТ ЕС ЗА ОБУЧЕНИЕТО НА ФЕРМЕРИТЕ

и за разясняване на хигиенните изисквания, които трябва да прилагат в млечните ферми.
Допълнителен фактор, усложняващ ситуацията у нас, е фактът, че голяма част от животновъдите не разполагат със собствена земя или имат малко и ефектът от директните плащания на единица площ е почти нищожен.
С прилагане на промените в закона за собствеността и ползването на земеделските земи от общинските съвети и кметовете проблемите с общинските мери и пасища ще се изчистят.
По отношение на млечния пазар в ЕС България има позиции - ще настояваме за увеличаване  на размерите на възстановяванията при износ, като се разшири обхватът на продуктите по отношение на сирената, които са от значение за експортната ни листа. Смятаме, че предложеният от ЕК таван от 15 000 евро за държавни помощи "de minimis" за период от 3 г., съпоставен с тавана за преработвателните предприятия (500 000 евро), няма да повлияе съществено за повишаване конкурентоспособността на сектора.

По отношение на системата от квоти за краве мляко подкрепяме становището на ЕК за "меко кацане". Подходяща мярка би била изкупуването на млечни квоти с финансов ресурс на Общността.

Ще запазите ли Научно-консултативния съвет по земеделие и Агробизнессъвета към МЗХ? Или ще създавате други?

Консултативните съвети, които работят успешно и са доказали своята ефективност, като този по зърното, който има близо 10 г. история, ще продължат да работят.
Що се отнася до Научно-консултативния съвет и Агробизнессъвета, създадени от моя предшественник, там нещата стоят по-различно. Сама по себе си идеята за събиране на научния капацитет и бизнеса за съвместно обсъждане на проекти и проблеми на сектора обаче е добра. Затова ще потърсим начин това взаимодействие да продължи, но не в досегашния формат, при който са били използвани за облагодетелстване на членовете им, както стана ясно от техните възнаграждения.

Фермерите и фирмите настояват Националната служба за растителна защита да работи в по-тесен контакт с българските фирми, знаете ли това?

И тук има ново ръководство и разчитаме то да я промени положително. Службата ще започне да работи изцяло в посока на осигуряване на достъпна информация за всички заинтересовани лица по отношение на разрешените за употреба на  продукти и правилното им прилагане, както и за безопасността за здравето на фермерите, потребителите и околната среда. Ще се ръководи изцяло от принципите на законност, обективност, равнопоставеност, безпристрастност, достъпност и прозрачност. Сред задачите й са на пазара да се предлагат оригинални, официално разрешени продукти, както и да се изпълняват европейските норми при изпитването и разрешаването.
Използвам случая да информирам вашите читатели, че
НА 28 ОКТОМВРИ ЩЕ СЕ ПРОВЕДЕ КОНФЕРЕНЦИЯ ПО ВНОСА И РАЗПРОСТРАНЕНИЕТО НА НЕЛЕГАЛНИ ПРОДУКТИ ЗА РАСТИТЕЛНА ЗАЩИТА

Тя ще бъде с участието на български земеделски фирми и производители на растителна продукция.

Каква ще е съдбата на службите за съвети в земеделието?

Ще има съществени промени. Службата вече има нов директор. От него се очаква да предприеме преструктуриране, така че да се подпомага реално бизнесът. Той е работил в централното управление, в звено координация, познава проблемите. Смятам за наложително националната служба да бъде бързо преструктурирана и това ще стане.

Благодаря Ви и от името на нашите читатели и Ви желая успех!
текст на сн. Ще има съществени промени в областните и общински земеделски служби, така че експертите в тях да отговорят на нуждата на фермерите от любезно, качествено, професонално обслужване...