Фермерите подобряват уменията си да преговарят за търговските условия

Швейцария е известна с пасторалното пасищно животновъдство, живописните селски райони и разнообразието от деликатесни сирена, но в красивата рекламна картина съвсем не липсват проблеми за животновъдите. От години фермерите в млечното направление се оплакват, че не получават справедлива цена за продукцията си и че става все по-трудно да издържат животните си. Към това се прибавят колебанията от страна на големите търговски вериги да подкрепят по-силно малките селски стопани, които пък не спират да търсят начини за по-достойно заплащане за своя интензивен труд. Един добре работещ инструмент за подобряване позицията на малките фермери в страната е обединението в търговски кооперативи. Навсякъде в Европа, където има такива обединения, се създават предпоставки фермерите да получават по-добра цена за своята продукция и да защитават по-уверено своите пазарни позиции. В Швейцария също е така и следващите два успешни примера за търговски кооперативи показват как става това.

Първият пример, който описва специализираният сайт за земеделие и животновъдство schweizerbauer.ch, е от област Зойлиамт в кантон Цюрих, където през 2017 г. 43-ма животновъда продават продукцията си под търговската марка „Справедлива цена за млякото от Зойлиамт“ („Di fair Milch Säuliamt“). Името на марката подсказва на потребителите, че продуктът, който купуват, е произведен от мляко, изкупено на справедлива за фермерите цена. Именно липсата на достойно заплащане в продължение на дълги години е проблемът, който става причина за обединението на стопаните. По онова време фермерското мляко се изкупува на 80 сантима за килограм, което не е достатъчно, за да покрие производствените разходи. Основната цел на кооператива е, за една година да продадат общо 100 000 литра регионално мляко на цена, която да покрие разходите на фермерите. Пет години след навлизането на млечните продукти на местния пазар днес те вече са добре познати на потребителите в тази немскоговоряща част на страната. Предстои също пускането на пазари и в други кантони.

Участието е свързано с ангажименти

за хуманно отношение

Инициатори на обединението са депутатът от Националния съвет (долната камара на швейцарския парламент) Мартин Хааб и Вернер Лохер от Сдружението на фермерите за справедлив пазар на млякото BIG-M. На интернет страницата си стопаните от BIG-M представят философията на своята дейност: „За да продължи да съществува една компания, основно изискване е тя да може да работи по икономически устойчив начин. За съжаление, този аспект е поставен на дъното в списъка с приоритети за купувачите на мляко, мандрите и търговците на дребно. В момента те са заети главно със създаването на нови програми за устойчивост, за да повишат своя обществен имидж. Фактът, че разходите за производство на мляко трябва да бъдат покрити, играе второстепенна роля за тях. Ние се борим срещу това. Принципно не сме против ограниченията върху производството на мляко, които произтичат от завишените екологични изисквания. Това обаче винаги трябва да се прави по такъв начин, че да се покрият допълнителните разходи, намаления добив и допълнителната тежест върху фермерите - или чрез допълнителни приходи от търговия, или чрез генериращо доход увеличение на директните плащания. Продължаването на производството на мляко е от основно значение за опазването на културния ландшафт, особено в полупланинските и планински райони. За да могат млекопроизводителите да живеят от труда си, те имат нужда от цени, които да покриват разходите им. Това изисква справедливи правила на играта на пазара на мляко и по-специално прозрачност. За съжаление днес това до голяма степен отсъства.“

Вече пет години млекопроизводителите предлагат на пазара своето собствено, регионално произведено и преработено мляко под марката „Справедлива цена за млякото от Зойлиамт“. За да могат да използват този канал за пазарна реализация, стопаните поемат ангажимент да спазват принципите за хуманно отношение към животните, които се състоят основно в прилагане на високи стандарти за отглеждане в обора и редовен достъп на животните до открито пасище. Инициативата за справедлива цена на млякото в кантон Цюрих се основава на международната концепция за „справедлива цена на млякото“, която работи успешно в други европейски държави, сред които Белгия и Люксембург.

Пътят за осъществяването на проекта

През август 2018 г. Мартин Хааб за първи път прави равносметка: „На прав път сме. В най-добрия месец досега сме продали 13 000 литра мляко. Ако нещата продължат така, ще достигнем 150 000 литра до края на годината“, казва той. Интерес да приложат концепцията са проявили и други заинтересовани страни, които се свързват с депутата. През януари 2019 г. екипът на кооператива отново прави равносметка: „В нашия бизнес план предвидихме 100 000 литра чисто пълномаслено мляко, което да продаваме годишно“, посочва швейцарецът. Всъщност от началото на декември 2017 г. обемът на изкупеното мляко се е увеличил до 180 000 литра. „Това включва и млякото за пиене, което по искане на потребителите включихме в нашата продуктова гама от септември“, казва Хааб.

Делът на млякото в общите продажби на продукта в 13-те магазина на веригата Volg в Швейцария достига 70% през януари 2019 г. „Надминахме и най-смелите си очаквания. Също толкова радостно е, че мениджърите на магазините Volg вече са ентусиазирани след първоначалния скептицизъм, който имаха“, казва Мартин Хааб. С оглед на общото количество мляко, произведено от 43-мата члена на кооперацията, делът все още е много малък. Но Мартин Хааб е убеден, че има потенциал за разширяване. „Противно на всички очаквания да се провалим, ние доказахме, че потребителят е готов да плати повече за устойчив продукт от региона“, допълва той.

Търговските вериги откликват предпазливо

Пет години след стартирането на проекта Вернер Лохер посочва, че реализираното годишно количество все още е 180 000 килограма, което е само малка част от произведеното мляко в областта. „По-голямата част от млякото продължава да отива за търговия на едро. Но с млякото, което продаваме през кооператива, производителите получават справедлива цена,“ обяснява Лохер. Чрез този канал за пазарна реализация фермерът получава около 85 сантима/кг мляко. Всеки от 43-те производители получава допълнителна цена за млякото от 1000 швейцарски франка на година. „Тази безвъзмездната помощ не е голяма, но все пак е някаква мотивация“, признава швейцарецът и допълва: „Производителят знае, че това мляко е продадено на справедлива цена, а и обратната връзка от обществото постоянно е положителна.“

Ако фермерите продават млякото си на големи мандри, те получават около 65 сантима/кг. Тази цена не е достатъчна дори да покрие производствените разходи, по думите на Вернер Лохер. „Производителят на мляко трябва да може да изкарва своята прехрана от работата си. Ако това не е гарантирано, всички аспекти на устойчивостта са безполезни“, категоричен е швейцарецът. Неговите усилия сега са насочени към намиране на още търговски вериги, които желаят да откликнат на фермерската инициатива.

Членството в кооператива „Faireswiss“

гарантира изкупна цена от 1 франк

Проектът на Лохер и Хааб мотивира и други производители на мляко да се сдружат. През юни 2018 г. двамата основават кооператива „Faireswiss“ във френскоговоряща Швейцария с основна цел, на млекопроизводителите да се гарантира цена на млякото от 1 швейцарски франк. Това става по следния начин: преработвателят изкупува млякото на цена от 65 сантима/кг и след това кооперацията изплаща на своите членове допълнителни 35 сантима/кг, за да достигне целевата цена от 1 франк. „Искаме да укрепим семейния бизнес и да поддържаме производството на мляко в Швейцария. Защото една от целите ни е продоволствената сигурност“, казва президентът на кооператива Ан Шеневард.

Според младата дама е важно, фермерите да обединят усилията си и заедно да пласират млякото. „Преговаряме директно с търговците на дребно и договаряме цената. Сумата от един франк обаче не подлежи на договорки. Обработката и опаковането се извършват от трети страни“, обяснява младата фермерка. За разлика от други продукти, "Faireswiss" никога не се предлагат на промоционални цени. Първите продукти се появяват в магазините през есента на 2019 г. Освен млека за пиене, асортиментът включва още сирена, сметана и сладолед. Млекопроизводители от цяла Швейцария могат да станат членове на “Faireswiss”, като са задължени да спазват поне два от трите принципа: пасищно отглеждане, редовно изкарване на открито или прилагане на т.нар. особено благоприятна за животните система за отглеждане.

Проектът вече е добил популярност в немскоезичната част на Швейцария. Продуктите могат да бъдат закупени в международно утвърдени търговски вериги, както и в по-малки магазинчета или онлайн през специализирана платформа за фермерски продукти. Количеството мляко, което кооперативът успява да реализира на пазара всяка година е между 2 и 2,5 млн. кг. „Нашата средносрочна цел е да продаваме по един литър на жител на Швейцария, т.е. около 8,7 млн. кг“, каза Шеневард. В Швейцария всяка година се произвеждат над 3,4 млрд. кг мляко, така че “Faireswiss” е малък играч. „Не става въпрос само за количеството, но и за посланието. Това е голяма стъпка за фермерите“, обяснява тя.

Фермерите трябва да бъдат

по-твърди в преговорите

Своята визия за подобряване ролята на фермерите в търговската верига представи новият председател на Съюза на селскостопанските производители в Швейцария (SBV) Мартин Руфер, който встъпи в длъжност в началото на януари 2023 г. по време на форум в Берн. Според него швейцарското земеделие не трябва да разчита на директни плащания, които само се преразпределят, а трябва да се положат усилия за увеличаване приходите от продукцията.

„Годишните ни приходи от търговията възлизат на 11,3 млрд. франка през 2022 г., което е с около 1 млн. франка повече спрямо 2021 година, така че посоката е правилна“, посочва Мартин Руфер цитиран от schweizerbauer.ch и допълва: „Сега обаче трябва да се направи повече, за да се компенсират правилно увеличените производствени разходи.“

„Като производители трябва да станем по-добри в преговорите. Имаме много фермерски организации, които трябва да засилят ролята си в преговорите за цените. От всички останали икономически отрасли само производителите в селското стопанство остават с празни ръце и едва накрая излизат и питат, защо изкупните цени не са по-високи. Трябва да се позиционираме по-добре като селскостопански сектор и да станем по-твърди в преговорите", посочва браншовикът и подчертава, че цената на производител не е резултат от математическа функция, а по-скоро е въпрос на преговори, в които много фактори играят роля.

„Убеден съм, че ще постигнем повече, ако сме по-добри, по-твърди и професионални в преговорите. Имаме потенциал и трябва да положим усилия, тъй като това засяга членовете на нашата организация. В продължение на десетилетия се примирявахме със статуквото на цените, бяхме принудени да оцеляваме. Това не може да продължава. Време е да бъдат договорени по-високи цени. Отправната ни позиция е благоприятна, тъй като преработвателите и търговците на дребно търсят суровини“, посочва Мартин Руфер.

Проблемите с ниските изкупни цени на млякото са навсякъде.
Проблемите с ниските изкупни цени на млякото са навсякъде.
Все по-малко са пълните гюмове с мляко и в Швейцария.
Все по-малко са пълните гюмове с мляко и в Швейцария.
Сега е времето за договаряне на по-добри изкупни цени за млякото, смятат швейцарските животновъди.
Сега е времето за договаряне на по-добри изкупни цени за млякото, смятат швейцарските животновъди.