Предвижда се нов ред за разпределяне на държавните и общински пасища, мери и ливади
Диана Ванчева
Министерство на земеделието, храните и горите стъпи смело на съвсем нова почва, написвайки наредба за методологията за оценка на въздействието с цел изготвяне на законопроект за нормативна регулация на обществените отношения в земеползването.
Може да се каже, че за пръв път от десетилетия се тръгва с амбицията да бъдат генерално обхванати собствеността, ползването, опазването и управлението на земеделските земи.
Всички заинтересовани страни бяха поканени да прочетат внимателно заложените нови нормативи и да дадат своите предложения и коментари за новия общ модел правна рамка. Някои от тях споделиха, че дори не са имали време за прочит по време на тежката лятна кампания.
Така или иначе планирана е доста цялостна уредба на поземлените отношения за която се обещава, че ще преодолее недостатъците на настоящата регламентация.
От МЗХГ твърдят, че новите текстове ще премахнат противоречията в отделните актове, ще дадат цялостна, достатъчна и оптимална регулация, съобразена с актуалните нужди на отношенията за ползване на земята.
Там смятат, че съществена част от разпоредбите на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи-ЗСПЗЗ, са изчерпали действието си. Някои от тях дори напълно са изгубили приложимост.
Реституцията - също, но защото материята ѝ не може да бъде изключена от предмета на регулация, затова “наследството ѝ” ще бъде обособено в самостоятелен нормативен акт, който може да продължи да бъде ЗСПЗЗ.
Законът за опазване на земеделските земи урежда и процедурите за промяна на предназначението им за неземеделски нужди, както и рекултивацията на нарушени терени. Но регламентацията е разпокъсана в множество закони и подзаконови актове.
Факт е, че двата закона се натъкват на противоречия помежду си и се налага материята им да бъде синхронизирана и обединена един път завинаги.
Каква уредба всъщност ще се пише питат фермерите. Дали ще успее да създаде по-ефективен и ефикасен режим от правила за притежаване, управление, разпореждане и опазване на земите със земеделско предназначение.
Всъщност отношенията, които новият закон ще регламентира, ще обхващат:
Делби на земеделски земи - ще бъдат обобщени действащите в различни закони норми, регулиращи доброволната делба.
Промяна на начина на трайно ползване на имоти, включени в обхвата на специализирания слой на постоянно затревените площи - тя ще може да се извършва само след изключването им от слоя със заповед на министъра на земеделието, храните и горите.
Предстои създаване и поддържане на специализирана карта и регистри за текстови и графични данни за ползването на земи по предназначение, които не са включени в кадастрална карта.
Създаването и разпределението на масивите за ползване ще става по нов начин - чрез подобряване на действащата процедура.
Ще се въвежда единна, общовалидна дефиниция за явна фактическа грешка, което досега имаше различни тълкувания.
Предвижда се да се въведе нов ред за разпределение на държавните и общински пасища, мери и ливади - обща комисия, с представители на общинската администрация и на областната дирекция "Земеделие" ще разпределя едновременно пасища, мери и ливади от ОПФ и ДПФ на правоимащите лица в землището, където е регистриран животновъдният им обект.
А при изчерпване на ресурса от държавни и общински имоти в същото землище, ще се разпределят имоти от двата фонда в съседни землища.
При ползване на земите от държавния и общинския поземлен фонд под наем или аренда се планира да се допълни режимът на ползване на земеделските земи като се въведе максимален срок на договорите за аренда за едногодишни полски култури 10 стопански години а за договорите за създаване и отглеждане на трайни насаждения - до 30 стопански години.
За последните се предвижда възможност за анексирането им до изтичане на срока на плододаване, при арендна вноска, която е определена по пазарен механизъм.
Предвижда се също да отпадне възможността за отдаване под наем или аренда на земеделски земи от ДПФ или ОПФ чрез конкурс.
Вече ще могат да се учредяват ограничени вещни права върху земи от държавния поземлен фонд. Предвижда се да се разпише подробна процедура за учредяване на различни видове ограничени вещни права.
Възможне ще бъдат замени на земеделски земи от държавния поземлен фонд с частни земеделски земи, както и замени със земеделски земи, които са собственост на общините - това ще става, когато се налага реализиране на проекти.
Относно разпореждането със земеделски земи от държавния или общинския поземлен фонд, които са заети с овощни насаждения се предвижда да се уреди специална процедура за продажбата им, която да запълни констатираните нееднократно досега непълноти.
При налично строителство в земи преди влизането в сила на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи се предвижда да се създаде комисия, която да подпомага министъра на земеделието, храните и горите в правните решения и действия.
Ще има и възможност за продажба на свободни земеделски земи от държавния поземлен фонд чрез търг - на притежатели на компенсаторни инструменти - чрез заплащане на 40 на сто от цената на имота в лева, при начална тръжна цена, определена по пазарен механизъм.
Това ще отмени окончателно наредба 16/2000 г. за организиране и провеждане на търговете за продажба на такива земеделски имоти от ДПФ, което досега ставаше чрез притежатели на поименни компенсационни бонове.
Най-накрая се очаква окончателно и твърдо разпореждане със земите в стопанските дворове което години наред беше придружено от неяснота.
Става дума за вече изяснена продажба на земи в дворовете, представляващи застроени и прилежащи площи към сгради и съоръжения на прекратените организациите. Второ - за свободните, негодни за земеделско ползване земи. Трето - за свободните земеделски земи, които са останали след възстановяване на правата на бившите собственици.
А за незастроените имоти в стопанските дворове се предвижда да се провежда само един общ търг, на който да могат да участват всички заинтересовани лица - началната тръжна цена ще се определя по пазарен механизъм.
Що се отнася до собствениците на сгради и съоръжения, за тях се предвижда да се въведе срок, в който да регистрират собствеността си в действащата карта на съответното землище. Ще има и срок, в който при наличие на неразпределено недвижимо имущество на прекратените организации, то ще бъде предадено в собственост на общините.
Нов модел за опазване на земеделските земи от увреждане по-детайлно ще регламентира правата и задълженията на собствениците и ползвателите.
Като се стигне до рекултивация на нарушени терени и подобряване на слабопродуктивни земи, там ще се въведе специална процедура и ще бъдат определени документи, които да се представят.
Ще се регламентира в кои случаи може да се отнема и оползотворява хумусният пласт.
Ще бъде отменена наредба 19/2012 за строителство в земеделските земи без промяна на предназначението им. Само някои от досегашните разпоредби ще влязат в законопроекта.
Ще има забрана за строителство в пасища, мери и ливади когато са включени в слоя на постоянно затревените.
Предстои да се уеднаквят обектите, които се допускат за изграждане върху земеделски земи с начин на трайно ползване пасище, мера или ливада.
Ще стане ясна компетентността на комисиите, които ще разрешават временно ползване на земеделска земя за неземеделски нужди.
Коментари