Това сочат сметките на експерта по ОСП Алън Матюс
Европейската комисия твърди, че предложението й включва намаления от около 5% както в програмите на ОСП, така и в политиката на сближаване.
Друг поглед към тези цифри обаче предполага, че намалението ще е повече от 15% в реално изражение през периода на следващата многогодишна финансова рамка, с много по-голямо съкращаване на разходите за развитие на селските райони по втори стълб - до около 26%.
Според Алън Матюс съществува различно дефиниране, което трябва да бъде взето предвид при сравняването на разходите за ОСП в този програмен период и следващия.
И тъй като годишните суми, разпределени за ОСП, варират в рамките на всеки от двата програмни периода в реално изражение, сравнението им дава друг отговор.
Например преките плащания в по-новите държави-членки, които се присъединиха през 2007 и 2013 г., бяха въведени постепенно в продължение на няколко години, така че общият бюджет, необходим за периода 2021-2027 г. трябва да бъде малко по-голям, отколкото през 2014-2020 г. и да е константа за земеделските производители от останалите държави-членки.
Това, което има значение за земеделските стопани е "реалната" стойност на помощта т.е. номиналните суми, коригирани с инфлацията, казва експертът. Според него ЕК използва предполагаемата 2% годишна инфлация, за да коригира текущите цени до постоянни, но този предположен темп на инфлация не съответства задължително на действителната.
Матюс дава за пример, че около 72% от бюджета на ОСП се изразходва за директни плащания, но никога не е имало ангажимент да се запази стойността им в реално изражение. Те винаги са били установявани в номинално, затова се очаква, че тяхната стойност реално ще падне.
Така, според очакваните промени от дела на ОСП в общия бюджет на ЕС, средствата за сближаване и директните плащания ще намалеят до 30% от общата сума до края на програмния период, ако предложението на ЕK се приеме, твърди Алън Матюс.
Коментари