Тайните на умната работа с тази машина споделят специалистите от компаниите производителки Manitou, MERLO, JCB, Faresin и Claas

Според наблюденията първото, което пада жертва в търсене на ниска цена за товарача, са чистачките (задните и на тавана). В този случай, когато операторът работи в мръсни и запрашени условия (товарене на зърно в склада, слама на полето и т.н.), той, не виждайки товара нито на стрелата отгоре, нито отзад, е принуден да се справя на сляпо.

Икономисва се и от допълнителното осветление. Но товарачът може да работи само при добра видимост, а това често е трудно да се постигне както на полето, така и в запрашения склад, не споменавайки дори, че при заготовката на фуражи се налага да се работи денонощно. Светлината от стандартните фарове в тези ситуации невинаги е достатъчна.

Неприемлив е и отказът от климатична система (а това често е разпространено в практиката). Покупката на телескопичен товарач без климатик за полски работи, където тази машина е задействана почти постоянно, е равносилна на убийство на оператора, предупреждават специалистите.

Не намалявайте хидравличните възможности

Основният компонент на хидравличната система е помпата. От нейната производителност зависи бързината на работа и функционалните възможности на товарача. Затова е много важно тук да не се правят никакви икономии и внимателно да се избира.

При това е важен и потокът на маслото, който пряко се отразява върху производителността на машините - колкото по-силен е потокът, толкова по-бързо ще се изпълняват основните операции в работата на товарача - повдигане, изваждане на стрелата, обръщане на кофата и работата на машината. В същия контекст специалистите обръщат внимание, че за бързата работа на навесното оборудване в движение производителността на хидравличната помпа трябва да бъде не по-малка от 150 л/мин.

За работи като рязане и изваждане на силаж производителността на хидравличната помпа не бива да е под 140 л/мин. При други работи такава висока производителност осигурява висока скорост на комбинираните операции.

Не по-малко важен е типът на хидравличния разпределител. Особено когато са задействани няколко функции на хидравликата едновременно. Например в цикъла на товарене на зърно или фуражи - повдига се товарът, изважда се стрелата, работи хидравликата при отрязването на силажа. Както обясняват специалистите, често в по-базова окомплектовка, производителите поставят т. нар. строителни хидравлични разпределители, при които е възможно задействането само на една функция на хидравликата. В този случай всяка операция ще се изпълнява последователно. Такива товарачи са по-пригодни за работа с палетни вилици.

При многоцелево натоварване на товарача в земеделието (товарене на слама, приготвяне на фуражни смески, кастрене на дърва и т. н.), един монофункционален разпределител ще забавя процеса на работа, ще удължи значително производствените цикли, предупреждават производителите.

Те също така обръщат внимание, че за някои работи, при които е задействано навесно оборудване с хидромотори, например силозна кофа с фреза или четка, е необходима допълнителна хидравлична линия - опция за свободно изливане в хидравличен резервоар.

Практични гуми

Експертите препоръчват да се обърне особено внимание на избора на гуми и рисунката на грайфера, които трябва да се подберат, изхождайки от типа на повърхностите, на които ще се използва товарачът, и продължителността на предполагаемото движение между различните обекти, на които ще работи.

При избора на гуми трябва да се прибегне до разумна икономия. Разбира се, може да се използват и диагонални гуми, те са по-евтини, но при това ще се влоши проходимостта и ще се намали срокът им на живот. В стандартната окомплектовка земеделските товарачи обикновено се оборудват с радиални гуми с грайфер тип "елха", които са предназначени за работа и движение по неасфалтирани пътища и осигуряват добра проходимост, имат увеличен ресурс и придават по-мек ход на товарача в сравнение с диагоналните, които по-често се поставят на строителните машини. Ако товарачът се закупува само за работа на твърди покрития, трябва да се поръчват радиални гуми с индустриален грайфер.

Телескопичните товарачи в земеделието обикновено работят както на твърди покрития, така и на неасфалтирани площи. Поради това специалистите препоръчват за телескопичните товарачи да се избират радиални гуми с протектор тип "елха". На лошо покритие по-меките еластични гуми с радиална конструкция забележимо увеличават проходимостта, а при разбити и неравни пътища увеличават скоростта на движение, докато по-твърдите индустриални гуми с диагонална конструкция, напротив, затрудняват придвижването и причиняват дискомфорт на оператора.

Но и меките гумени "елхички" си имат недостатък - повишена склонност към изтъркване. Средно комплект гуми, ако се използва освен върху почва и върху асфалт и бетон, живее 1-2 сезона. А що се отнася до ширината, от гледна точка на намаляване на налягането върху почвата, то гумите трябва да бъдат възможно най-широки, убедени са специалистите.

Например за машини с товароподемност 3-4 тона оптималният диаметър на колесния диск е не по-малък от 24 дюйма. С тези гуми машина с такава товароподемност ще може да работи не само на твърда повърхност, но също и на полето, на компостохранилището на много рохка почва и т. н.

Освен това, имайки предвид разностранното използване на телескопичните товарачи, се препоръчва да се избере машина с висок клирънс - не по-малък от 35 см. При особено сложни условия на работа като опция може да се постави комплект пневматични гуми с дискове с размер R24, клирънсът в този случай се увеличава до 42 см. За опции като "рачешки ход" и "колея в колея" специалистите препоръчват да се помисли, ако товарачът ще работи в тесни помещения. Такива опции са незаменими, ако например е необходимо да се почисти тесен проход в обора - движението тип "рачешки ход" позволява на товарача да се справя с работата от двете страни на сградата без излизане, за да обърне.

Пресметнете височината

При някои производители телескопичните товарачи нямат фронтално разгъване на стрелата. В този случай работната височина на повдигането ще бъде по-малка от максималната и при избор на машина това трябва да се вземе предвид. Както съветват специалистите, стрелата трябва да се взема с резерви. Например, при височина на силажната траншея от само 3 метра, 7-метровата стрела ще бъде полезна, за да се почистят снегът, баластът, покривният материал, тоест да се проведат подготвителните работи за изваждането на силажа без привличането на допълнителна техника. Ако товарачът ще работи в растениевъдството, то отправна точка ще бъде височината на ремаркето на зърновоза - тоест максимум 4 метра, и тук напълно ще е подходящ модел с височина на повдигане 5-6 метра.

При това специалистите напомнят, че товарачи с голямо разгъване на стрелата (8-10 м) са по-малко маневрени и компактни, и фермерът трябва да вземе под внимание максималната височина на входовете и помещенията, където те трябва да влизат.

При изминаване на големи разстояния

Също при сравняването на собствените задачи с характеристиките на товарача трябва да се изхожда от честотата на преместването на машината и продължителността на шофирането.

Специалистите обръщат внимание, че възможността за изключване на пълното задвижване се отразява значително върху изразходваното гориво и износването на гумите. Като правило, товарачи с хидростатична трансмисия нямат такава възможност, докато някои хидротрансформаторни модели позволяват да се изключи пълното задвижване.

Освен това, ако предварително се знае, че телескопичният товарач ще трябва да преодолява големи разстояния, то трябва да се избират машини, способни да се движат с максимална скорост 40 км/час. Иначе те няма да успяват да изпълняват целия обем възложени им задачи, а и ще станат причина за трудности по обществените пътища.

За земеделските телескопични товарачи е важна ефективната охладителна система (което е полезно за работа в силно запрашени хангари и в горещо време при товарене на зърно), както и блокировка на диференциала за повишаване на теглителните характеристики.

При избор на машина за работа в запрашени условия се препоръчва да се обърне внимание дали вентилаторът за охлаждане има реверсивен ход. В противен случай решетката на радиатора ще се задръства, което може да доведе до прегряването на двигателя.

Инвентар според конкретните нужди

Като стандартно навесно оборудване за телескопичните товарачи специалистите посочват кофа за зърно и палетни вилици. Те препоръчват навесното оборудване да се подбира в съответствие с максималната товароподемност на товарача. Важно е да се подбере оптималната кофа за зърно, а не да се гони голям обем.

Тежката кофа с максимален обем ще забави хидравликата, а големите й габарити ще ограничават видимостта. На практика често се получава, че при товаренето на зърно с кофи с вместимост 2,5 хиляди и 2 хиляди литра на еднакви модели товарачи, кофата с па-малък размер не отстъпва по производителност на по-голямата. Причината е в това че по-малката кофа е по-малка и като габарити, което е по-удобно за оператора, а също така тежи по-малко, и хидравличните движения се случват по-бързо.

Грешки при настройките

Настройките на телескопичните товарачи са прости и разбираеми. Единственото, което според експертите има нужда от калибриране, е системата за безопасност (защита от обръщане). Нейната настройка се прави в период, препоръчан от инструкцията, и тя трябва да се проведе от специалист. Неправилно калибрираната система може да намали реалната товароподемност на машината и да увеличи опасността от нейното преобръщане. За да не възникват проблеми, такива настройки обикновено се правят съвместно с дилъра.

Експертите съветват редовно да се проверяват сглобките на стрелата за износване, както и да се контролира налягането в гумите, тъй като това не само оказва влияние върху срока на живота им, но и предпазва от прекомерно люлеене на машината по време на повдигане на товарите. Най-важното, за което експертите предупреждават да се избягва, е намесата в електрониката на машината. Отстраняването на грешки в компютъра със собствени сили, като правило винаги предизвиква маса проблеми, които се налага после да се отстраняват от сервизните служби. Всички настройки на електронната система е най-добре да се провеждат съвместно с дилъра.

Използване според предназначението

Телескопичният товарач на първо място е машина за повдигане на товари, затова трябва да се избягват придвижванията с изтеглена стрела, тъй като всеки товар, намиращ се на изтеглената стрела добавя излишен въртящ момент и машината губи устойчивост, предупреждават производителите. Не бива също да се шофира с вдигната стрела, тъй като изместването на центъра на тежестта способства за загуба на равновесие при маневриране. Друга грешка е игнорирането на сигналите на датчика за претоварване. Всички тези фактори може да доведат до преобръщане на машината, което неминуемо води до повреди на стрелата.

Специалистите напомнят, че по време на продължително шофиране е по-добре да се изключва пълното задвижване, ако машината има такава възможност. В противен случай липсата на междуосов диференциал ще доведе до прекомерно износване на гумите, без да споменаваме значителното увеличаване на разхода на гориво. Една от често срещаните грешки при управлението на телескопичните товарачи е неправилната техника на напълването на кофата. Неопитният оператор първо максимално задълбава кофата в хоризонталната плоскост, след което се опитва да я повдигне с помощта на хидравликата. Това е възможно най-тежката задача за товарача, тъй като в този момент той повдига не само съдържанието на самата кофа, но и целия пласт на материала, намиращ се отгоре. При правилната техника на напълване е необходимо кофата едновременно да се обръща, приповдигайки стрелата, и без да се изключва предаването.

Като друга разпространена грешка спецовете посочват разтеглянето на товарния цикъл поради непълноценно използване на свойствата на хидравличните функции. Много често неопитните механизатори при товарене на машината първо повдигат стрелата с товара нагоре, след това я изтеглят и едва тогава обръщат кофата. Обаче оптималното е да се повдигне товарът на минимална за преодоляване височина, едновременно изтегляйки стрелата и обръщайки кофата. В този случай товаренето ще става по-бързо.

В стремежа да се увеличи товароподемността, фермерите често претоварват прекомерно машината, а за устойчивост изкуствено правят по-тежка задната част (най-често пълнят гумите на товарача с вода). Товароподемността ще се увеличи с 50-100 кг, но това ще се отрази отрицателно върху надеждността на оборудването, в частност върху калибрирането на датчика срещу преобръщане, предупреждават инженерите. Те обръщат внимание, че основното средство за оценка на възможностите на машината е диаграмата за натоварване.

Именно сверявайки се с нея, операторът трябва да избере тактиката на работа с товара.

Нерядко фермерите се опитват с помощта на телескопичните товарачи да преместят нещо тежко, прилагайки динамична сила. Такива въздействия са губителни за техниката. Често се чупят стрелите и се късат маркучите. Специалистите казват още, че намаляването на налягането в допълнителната хидравлична линия понякога става с варварски методи - операторът започва да чука с подръчни инструменти по съединителните муфи с цел да намали налягането, като по този начин ги деформира и поврежда. А съществува последователност от действия за намаляване на налягането и за това дори не трябва да се излиза от кабината.

Обучение

Имайки предвид, че телескопичните товарачи са едни от най-натоварените машини в земеделието, работата на които в сезона понякога се извършва на три смени, специалистите напомнят за необходимостта от редовно и прилежно извършване на техническото обслужване според изискванията на производителя. Според наблюденията на производителите, в следгаранционния период фермерите често икономисват от качеството на моторното масло, а понякога и просто забравят да го сменят.

За такава скъпа машина като телескопичния товарач подобна небрежност е пагубна. Според експертите за свеждането до минимум на подобни неприятни ситуации ще помогне съвместната работа на дилърите и земеделските производители - редовното обучение на правилния процес по експлоатация на техниката, което да се провежда във времето, когато няма активна работа. Фермерите имат право да изискват такива обучения от дилъра.

Експертите акцентират върху факта, че земеделските машини имат нужда от качествено дизелово гориво. И отбелязват, че зареждането на машините често става в полски условия по неправилен начин. Необходимо е да се провежда и навременно техническо обслужване с използването на смазочни материали и филтри с надлежното качество, желателно в сервиза на официалния дилър.

Особено внимание изискват високонатоварените шарнирни съединения на рамата и стрелата. Много е важно при обслужването им да бъде използвана правилната смазка. Практиката показва, че проблеми с разбити втулки и палци на шарнирите възникват при използването на смазочни материали, несъответстващи на изискванията за експлоатация на машините.

Погрижете се за маслата

Експертите предупреждават, че един от най-взискателните към смазочните материали възли са направляващите на телескопичните стрели. Причината е, че конструкцията на този възел през последните години претърпя редица усъвършенствания. Внедряването на по-съвременни технологии и използването на композитни материали е едно от приоритетните направления. Съответно е необходим и различен подход в прилагането на смазочните материали.

В практиката операторът може да се сблъска с намаляване на ресурса на направляващите на стрелите, с високо ниво на шум при изтеглянето на телескопа или с придърпвания вместо равномерно изтегляне. Тогава може да се направи извод, че възелът изпитва прекомерно натоварване, не е конструиран правилно или е повреден. А проблемът най-често се крие в това, че за смазването на този участък се използват продукти, които не съответстват напълно на изискванията.

Често в изискванията към смазките на направляващите е написана само консистенцията на продукта. Но да се избира пластична смазка само по консистенцията, дори в рамките на един и същи клас, е грешка. Разликите в експлоатационните свойства на продуктите могат да бъдат твърде големи. Затова, когато говорим за ефективна работа на стрелата, изборът на смазката трябва да започне с определянето на материала, от който са произведени направляващите, съветват производителите.

Например, ако триещите се части са метал-метал, се препоръчва използването на пластични смазки, съдържащи твърди напълнители. Най-често това са графит или молибденов дисулфит. Като правило тези продукти са тъмносиви или почти черни на цвят.

Но тези класически смазки са неприемливи за по-съвременния вариант на производство на направляващите на стрелата - полимера. При триене метал-полимер, твърдите частици ще действат като абразив и тяхното присъствие в смазката е нежелателно. Затова, за да се осигурят необходимите противоизносващи качества, като при това се запази плъзгането, трябва да се използват базови масла и иновативни сгъстители.

Телехендлерите като приоритет

Eкспертите и аналитиците на пазара са единодушни, че в условията на стабилна икономика пазарът на телескопични товарачи за земеделието ще се развива дори по-бързо от пазара на традиционната земеделска техника (трактори, комбайни и т. н.) Според тях ще се увеличава броят на високопроизводителните модели с товароподемност над 4 тона. Също така ясно ще се проявява разделянето на модели и окомплектовки според вида на използването им (растениевъдство, животновъдство, птицевъдство и т.н.).