Малък хормон, който помага на растенията да задържат водата при суша откриха японски изследователи от Института за физико-химични изследвания (CSRS). Това е пептид CLE25.

Той се движи от корените до листата, когато водата е оскъдна и помага да се предотврати загубата й чрез затваряне на порите по листата.

При животните пептидните хормони се движат в кръвта и спомагат за поддържане баланса на тялото, когато се променя средата.

Например, когато кръвното ви налягане е ниско, тялото произвежда хормон, наречен вазопресин, който стеснява артериите, и това връща кръвното налягане до нормално ниво.

Откритието

Растенията също имат фитохормони, но учените знаят много по-малко за тях. Изследователите от RIKEN CSRS искат да разберат кои хормони на растенията отговарят на стреса.

"Досега никой не е определил регулаторите на реакцията срещу физически стрес, например дехидратация", казва Фуминири Такахаши.

Откриването на функционални пептидни хормони в живите клетки е много трудно. Учените решават този проблем с помощта на високо чувствителна система за масова спектрометрия и скрининг, който може да идентифицира пептидите.

С помощта на тези технологии изследователите успяха да идентифицират молекулите CLE25 и да видят тяхното движение от корените до листата.

Проучването показва, че това наистина е подвижен хормон и вероятно взаимодейства с други молекули в листата.

Намирането на правилния хормон и определянето как той помага на растенията да запазят водата е само началото.

Приложението в практиката

Както отбелязва Tкахаши, изследванията им са приложими в реалния свят и трябва да допринесат за развитието на устойчиви на стрес култури.

"Първо работим върху модифицирани пептиди, които са по-ефективни за устойчивост на натоварвания, отколкото природните.

Второ, изследваме как да смесим функционалните пептиди с торове, за да увеличим устойчивостта на сушата на културите в областта."

По материали от Sciencedaily