Ключът на системата е пълната съвместимост на трактора с агрегатираните към него машини, независимо от производителя им
Крайъгълни камъни в развитието на земеделската техника наричат изключителните изобретения и новости. Появявайки се, те намират своето място в конструкцията на съвременните селскостопански машини и стават стандарт. Относно унифицирането на електронния пълнеж на машините най-популярната новост стана ISOBUS. Този стандарт за съвместимост на навесните и прикачните машини действително се оказа много полезен на практика. Но заедно с това много производители на земеделска техника и до днес смятат, че използването на електроника в машините е прекомерно. Къде е причината за това скептично отношение? Има, разбира се, претенции към надеждността на електрониката, но най-вече я винят за липсата на съвместимост между различните машини.
За какво...
Наричат стандарта комуникационните траси, "език за общуване" между електрониката на трактора и агрегатираните с него машини. Разработването на този протокол започна през 1991 г. Но до неговото внедряване минаха още 10 години.
През 2001 г. между редица производители на трактори и на навесни и прикачни машини бе сключено съглашение за внедряването на този стандарт за взаимодействие между електрониката на трактора и машините. По-късно се появи възможност за извличане на данните в програмни комплекси за селското стопанство. Благодарение на това стана възможна оперативната обмяна на данни с последващата им обработка.
Обикновено управлението на електрическото задвижване и хидравликата става посредством различни ръкохватки и превключватели. Но не бива да се забравя, че когато възникне необходимост бързо да се превключват режимите и функциите, на механизатора му се налага да прояви чудеса от сръчност. Първо, при традиционната схема не е възможно да се разположат органите за управление компактно.
При наличието на ISOBUS от машината върви само един кабел. Именно той се включва към терминала на управлението. "Електронният мозък" получава информация от сензора на машината и при нужда издава управляващи команди на електрозадвижването и хидравликата.
По този начин количеството на комуникационните траси, необходими за работа, е сведено до минимум - захранващ шланг, обратна магистрала и кабел на ISOBUS. С негова помощ се осъществява управлението и захранването с енергия на прикачната машина.
...И защо?
Сигурно сте забелязали, че десният ъгъл на кабината често напомня стая с новогодишна елха - няколко терминала на различни производители, пултове за управление, кабели. Всичко това не само задръства кабината, но съществено ограничава видимостта. А без допълнителни терминали няма как да се мине - терминалът на трактора на един производител не може да "общува" с навесни и прикачни машини на друг производител. Те са просто несъвместими на ниво електроника. Така че за всяка машина, с която тракторът ще работи, се налага в кабината да се поставя отделен терминал за управление.
Използваните в новото поколение системи за управление кросплатформени решения са призвани да повишат функционалността и да направят работата по-прегледна. Благодарение на технологията Plug and Play - универсален тип на подключване и управление или в свободен превод "Включи и работи", се появи възможност да се създаде стандартизиран тип на съединяване на трактора и машината. Няколко терминала са заменени от един. При това отделно приложение в терминала отговаря за управлението на самия трактор.
Какво е необходимо
Най-известният символ на ISOBUS е деветконтактният му щекер. Този щекер се включва към съединението за ISOBUS на трактора, което обикновено се разполага отзад. Така се осъществява съвместяването на трактора и машината. В кабината е разположен още един блок с подключватели. Той се нарича In-Cab-Connection. Към него се подключват други компоненти. В повечето случаи към него се включва универсален терминал, който служи за своеобразен посредник между оператора и системата.
В неизползваните съединения на блока трябва да бъдат поставени специални гумени прекъсвачи CAN-Terminator. Без тях мрежата ще се окаже прекъсната и системата няма да работи.
Компоненти
Към основните елементи на ISOBUS на трактора и машините се отнасят: терминал за управление от кабината на трактора, блокове за управление (ECU) на трактора и машината, блок за контрол на задачите (Task Controller), както и джойстик.
Данните, получавани от ECU, постъпват на терминала на управлението в кабината на трактора. Там те след обработка се преобразуват в управляващи команди.
Универсалност
Оперативността на разработването и внедряването на стандарта от различните производители на земеделска техника се осигурява от създадената през 2008 г. асоциация AEF (Agricultural Industry Electronics Foundation). Днес нейни членове са около 90 компании, произвеждащи земеделска техника. Решението за стандарта за електронното унифициране на трактора и машината беше съгласувано доста бързо. Но по редица от определенията на стандарта все още се работи.
Въпреки това универсалният терминал ISOBUS вече е способен да замени специализираните терминали на различни машини или дори да се премества за използване на трактор на друг производител.
Всеки към всеки. Важно е да е заявена поддръжка на протокола ISOBUS. От началото на 2014 година са достъпни всички резултати от тестирането на съвместимостта на оборудването на асоциацията AEF. С тези резултати всеки може да се запознае на сайта www.aef.isobus- database.org и не само самостоятелно да провери кои машини от парка му могат да взаимодействат по ISOBUS, но и да получи данни преди покупката на нови.
Управление
Съществува мнение, че работата с колелото на настройките на терминала за управление невинаги е удобна и практична.
В този случай може да помогнат специални разширители на органите за управление. Какво се разбира под това? Превключватели, бутони, джойстици и различни регулатори с датчици.
Всички тези периферийни устройства за въвеждане се съединяват към деветконтактното съединение на терминала и значително улесняват процеса на управление.
При това всички бутони на периферийните устройства са програмируеми. Тоест, при необходимост те могат да бъдат "натоварени" с активирането или деактивирането на определена команда, изключвайки нейното търсене на екрана на терминала чрез преминаването от едно меню към друго. Благодарение на това се икономисва значително време и операторът не се отвлича от процеса на управлението на самия трактор.
(Следва)
Коментари