През годините на съществуването си германската компания винаги първа е представяла на пазара технологиите, които преобръщат бъдещето на тракторите

Ася Василева

Fendt е германската компания, която по традиция първа създава и внедрява всички нови технологии в своите трактори и така променя облика на земеделската техника по света за години напред. И това ще продължава да бъде така и за в бъдеще, защото компанията винаги е твърдяла, че нейното ДНК е прогресът.

Днес Fendt влиза в състава на концерна AGCO и произвежда пълната гама земеделска техника - трактори, комбайни, пръскачки, балировачки и т.н. Но историята ѝ започва през 1937 г., когато е основана от братята Фендт, които произвеждат няколко трактора в ковачницата на своя баща Йохан Георг. Тези трактори били с мощност 6 к.с. и работели с плуг. Това били първите толкова мощни европейски машини. Освен навесен плуг, те имали и независима от движението косачка. Наричали се Dieselross и поставили началото на грандиозния успех на германската компания. Но през 1930 г. братя Фендт все още не подозирали каква роля им предстои да изиграят в световното машиностроене.

Вземайки за основа на своята работа две златни правила - надеждност и достъпна цена, те продължават производството на трактори и постигат огромен успех. Все повече фермери купуват техните машини. Предприемачите Фендт правят малка революция - успяват да създадат техника, която се радва на високо качество, но е достъпна и за небогатите земеделски стопанства, които дотогава орели с коне.

Времето течало и производството на Fendt се разширявало и допълвало от модели, значително изпреварващи своето време.

Още през 1938 г., само 8 години след основаването на компанията, на пазара излиза 1000-я трактор Dieselross F18 с мощност 16 к.с., а след него и Dieselross F 22, отварящ нова глава в историята на световното тракторостроене с използването в трактора на двуцилиндров двигател, радиатор, гуми на колелата и скоростна кутия с 4 скорости. Той получава невероятна популярност.

През 1942 г., когато започва Втората световна война, Fendt спира да произвежда трактори на дизелово гориво, поради неговата липса и забраната на тракторите като цяло. Но трудностите не спират компанията и в скоро време Fendt започва производството на революционните трактори с газов генератор с мощност от 25 к.с., работещи с горене на дървен материал.

В следвоенните години управлението на компанията преминава в ръцете на тримата братя Херман, Ксавер и Пол Фендт, под ръководоството на които брандът придобива още по-голяма популярност. Година след година разработките на компанията буквално преобръщат пазара, допринасяйки за развитието и движението му напред.

През 1953 г. компанията произвежда самоходно шаси с мощност 12 к.с. с възможност за монтирането на инвентар на четири места.

Шест години по-късно това изобретение получава най-високата награда на DLG (German Agricultural Society) за уникалната система Einmann (в превод от немски - един човек ), с която само един работник може да контролира всички процеси самостоятелно. През 1958 г. Fendt изпреварва конкурентите си благодарение на успеха на трактора Favorit 1 с мощност 40 к.с. с многоскоростна степенна кутия с предавки за плавно движение. А през 1961 г. е произведен 100 000-ят трактор Farmer 2 с мощност 30 к.с. Така Fendt става абсолютен лидер на пазара на трактори в Германия.

През следващите няколко десетилетия Fendt представя на пазара още няколко успешни новости: през 1980 г. тракорът Farmer от серия 300 с усъвършенствани технически характеристики (скорост до 40 км/час и уплътнена с гума кабина), през 1984 г. - тракторът 380 GTA с двигател, разположен под пода на кабината, а през 1996 г. - трактор Vario 926, първият в света вискомощен трактор с безстепенна скоростна кутия и мощност от 260 к.с.

На всеки около 10 години моделите на компанията стават още по-мощни, като през 1979 г. тракторът FENDT получава 8-корпусен плуг. През 1980 г. серията Favorit започва да се окомплектова с двигатели MAN, но едновременно с това продължава и 50-годишната традиция за използването на двигатели Deutz на другите модели.

През 1997 г. Fendt влиза в концерна AGCO, а през 1998 г. на пазара излиза първият зърноприбиращ комбайн с марката Fendt.

През 2007 г. е представен мегатракторът с мощност 540 к.с. Fendt Trisix, който работи на рапично масло с двигател MAN и челен товарач Fendt CARGO. През 2008 г. Fendt представя 11 нови модела зърноприбиращи комбайна, сред който и най-големият роторен в света за онова време.

Историята на легендарният бранд Fendt включва повече от 200 модела трактори, всеки от които връх за своето време. Трансмисията Vario вече от десетилетия отличава тракторите с бранда FENDT от останалите. Fendt има 65 на сто пазарен дял в Европа при тракторите с мощност над 300 к.с. и 45 на сто пазарен дял при машините с мощност над 200 к.с. Повече от 18 000 трактора годишно слизат от конвейра в завода в Марктобердорф всяка година.

За 100 години заводът не е променил своето местоположение, цвят, лого и не е изменил на лидерската си роля в новаторството и мащабността. Светът се е променял и ще се променя, а Fendt е бил и остава зелен с червени джанти!

Както запалените фермери са обичали Fendt Dieselross преди 100 години, така го обичат и до ден днешен. Много производства се преместиха в Китай или Турция, а “ковачницата” на Fendt си остава в Марктобердорф, Западна Бавария.

Корпорация AGCO (Allis-Gleaner Corporation)

Световен производител на техника, оборудване и резервни части за селското стопанство, основана през 1990 г. на базата на Deutz Allis, дотогава влизаща в германската компания Deutz KHD. AGCO включва 15 марки техника, сред които Fendt, Challenger, GSI, Valtra и Massey Ferguson.