Това  убеждава учените, че TRSV (тютюневият вирус) може да се предава вертикално от майката на нейното потомство.

Как патогенният растителен вирус "скочи" до медоносните пчели, е въпросът, който вълнува учените. Тайнственото масово измиране на пчелите в САЩ от 2006 година насам може да бъде свързано с бързо мутиращи вируси от тютюневи растения, които са прескочили на соеви растения и оттам на пчели, според ново проучване, пише beetime.euq цитирайки  The New York Times. Изследването, публикувано в онлайн версията на научното списание mBio, установява, че увеличаването на смъртните случаи, което започва през есента и достига пик през зимата, съвпада с увеличаване на инфекции с вариант на вируса TRSV (Tobacco ringspot virus).

ВАЖНО! Вирусът се разпрострянава чрез полена, който пчелите използват за производството на "пчелен хляб", с който се хранят ларвите.

Учените все пак предполагат, че и други фактори, като вируси, паразити и вредни ефекти от пестициди, допринасят значително за заболяването и смъртните случаи в пчелните колонии.

Инфекцията на пчелите от тютюневия вирус е първият случай, в който вирус прескача от цветен прашец на пчели. Около един на всеки 20 растителни вируси може да бъде намерен в цветен прашец.

Вирусът е РНК вирус - обикновено една нишка на генетични материали - който мутира по-бързо от други патогени, и така е особено добър в преодоляването на имунната система. При хората, заболявания, причинени от РНК вируси включват СПИН, грип и някои щамове на хепатит.

Бързата степен на мутиране на РНК вирусите им позволява да прескачат от вид на вид по-бързо от конвенционалните патогени, като тютюневият вирус се е предал от полена на пчелите, също както грипът се е предал на хората от прасета и пилета.

TRSV атакува нервната система на пчелите. А изследването на десет различни колонии в лаборатории на Департамента по земеделието на САЩ е установило, че броят на заразените пчели стига до 22.5% през зимата от едва 7% през пролетта.

Рутинният скрининг на пчелите за чести и редки вируси "доведе до серийно откриване на вируса на тютюневия ринг-пьос или TRSV и предизвика разследване дали този, заразен от растенията, вирус може също да причини системна инфекция в пчелите", казва Ян Пинг Чен от американската лаборатория за селскостопански проучвания на аграрната служба на САЩ (АРС) в Белтсвил, Мериленд, автор на изследването.

"Резултатите от нашето проучване показват първите доказателства, че пчелите, изложени на полен, замърсени с вируси, също могат да бъдат заразени и че инфекцията става широко разпространена в телата им", казва водещият автор Джи Лиан Ли в Китайската академия по селскостопански науки в Пекин.

"Вече знаем, че пчелните пчели, Apis melllifera , могат да предават TRSV, когато се движат от цвете на цвете, вероятно разпространявайки вируса от едно растение в друго", добавя Чен.

По-специално, около 5% от известните растителни вируси са предадени на цветен прашец и по този начин са потенциални източници на хост-скокове вируси. РНК вирусите са особено опасни, тъй като им липсва функцията за корекция на 3'-5 ', която редактира грешки в репликираните геноми. В резултат на това вируси като TRSV генерират поток от вариантни копия с различни инфекциозни свойства.

Едно от последствията от такива високи честоти на репликация са популациите на вируси на РНК, за които се смята, че съществуват като "облаци от генетично свързани варианти", които изглежда работят заедно, за да определят патологията на техните гостоприемници. Тези източници на генетично разнообразие, съчетани с големи размери на популациите, допълнително улесняват приемането на РНК вируси в нови селективни условия. "По този начин РНК вирусите са вероятно източник на възникващи и възобновяеми инфекциозни болести", обясняват тези изследователи.

Токсичните вирусни коктейли изглежда имат силна връзка със синдрома на празния кошер (CCD) - мистериозна "болест", която рязко унищожи цели кошери в Съединените щати и за първи път бе съобщена през 2006 г.

Има, разбира се, и много други вируси, опасни за пчелите: Вирусът на птичия вирус (DWV), вирусът на чернодробните клетки (BQCV) и вирусът Sacbrood (SBV) са други известни причини за вирусното заболяване на медоносните пчели, вирусът на хроничната парализа (CPV), вирусът на кашмирските пчели (KBV) др.

Когато изследователи изследват пчелните колонии, те ги класифицират като "силни" или "слаби". Най-често TRSV и други вируси са по-чести в по-слабите колонии, отколкото в силните. Пчелните популации с високи нива на множество вирусни инфекции са загинали преди февруари, съобщават изследователите. За разлика от тях, тези в колонии с по-малко вирусни атаки оцеляват през целия студен зимен месец.

TRSV е открит и в телата на акарите Varroa, паразит "вампир", който предава вируси между пчелите, докато се хранят с кръвта си. За разлика от пчелите, обаче, TRSV, свързан с акари, е ограничен до стомаха, което показва, че акарите вероятно улесняват хоризонталното разпространение на TRSV в кошера, без да се заразяват сами. Фактът, че заразените пчелни майки снасят заразени яйца, убеждава учените, че TRSV може да се предава вертикално от майката на на нейното потомство.

"Нарастващото разпространение на TRSV във връзка с други пчелни вируси е свързано с постепенно намаляване на популациите на гостоприемници и подкрепя възгледа, че вирусните инфекции имат значително отрицателно въздействие върху оцеляването на колонията", са изводите на изследователите.

Източник: www.eurekalert.org и freepik.com