Това предупреждават с наближаването на празниците от Инициативния комитет за защита на потребителите.
Много листовки предлагат заеми, но хората да внимават какво подписват, за да не се окажат след това в ръцете на рекетьорските колекторски фирми.
Опасността идва от това, че заемодатели гарантират бързо одобрение, дори и при лоша кредитна история, за малки суми от 300 до 1000 лв.
Предложенията за коледен кредит, разлепени по стълбовете, се появяват и за по-високи суми. В някои случаи офертата стига до 5000 лв.
Небанковите институции, предлагащи това кредитиране, обещават бързо одобрение срещу лична карта.
Те примамват и с томболи, от които могат да се спечелят мобилни апарати, лаптопи и телевизори.
Коледа на бърз кредит обаче не е добър
и предвещава връщане на много по-високи суми и тормоз от колекторските фирми.
Гражданите да се запознаят подробно с условията и лихвите при тегленето на бързи кредити и да не взимат заеми от нефинансови институции.
За Нова година предстои експертите на Комитета за защита на потребителите да подготвят за гражданите
малка книжка със финансови съвети
права и задължения при сключването на договори за услуги.
Само за два месеца от старта на кампанията за събиране на сигнали срещу колекторските фирми са събрани вече над 40 сигнала на граждани.
В голямата част става въпрос за погасени по давност сметки към мобилни оператори и именно малки потребителски и бързи кредити. Сериозните нарушения на правата на потребителите са свързани с претенции за неплатени задължения, които обаче те не дължат.
Има редица сигнали и за физически заплахи
Също така за многократно увеличени суми над главницата, за които колекторските фирми не дават разчет как са натрупани.
Кампанията за сигнали и нарушения на колекторските фирми на Инициативния комитет за защита на потребителите ще продължи до средата на януари 2018 г.
Основната причина за сформиране на комитета е настояването му
да бъде направен закон, регулиращ дейността на колекторските фирми
чиито годишен оборот надхвърля милиарди левове. Проблемът започва да се изостря и от факта, че кредитни институции като банките и доставчиците на комунални услуги също започнаха да се обръщат към тези фирми вместо към съда.
Внимание:
- Всеки гражданин може да се обърне към Комитета за защита на потребителите за съвет или да подаде сигнал на имейл [email protected], казва Пейо Майорски, председател на Инициативния комитет за защита на потребителите.
Коментари