Учените откриха как пчелите ваксинират малките си

05 декември 2017
Пчеларство
1 2 3

С откриването на това как пчелите естествено ваксинират децата си, учените вече могат да създадат първата ваксина за насекоми, съобщава nauka.offnews.bg Тази ваксина може да бъде използвана, за да се бори с тежките заболявания, които покосяват кошерите. Това е важно за развитие на производството на храни.

Когато става въпрос за ваксиниране на децата си, пчелите не могат да избират - те естествено имунизират потомството си срещу специфични техни заболявания. А сега за първи път, учените са открили, как го правят.

Изследователи от Държавния университет в Аризона, от Университета на Хелзинки и Норвежкия университет за науки за живота са направили откритието си, като проучвали пчелен кръвен протеин, наречен вителогенин (vitellogenin). Учените са установили, че този протеин играе критична, но досега неизвестна роля в осигуряването на защита срещу болести на пчелните бебета.

Резултатите са публикувани в списание PLOS Pathogens.

"Процесът, чрез който пчелите пренасят имунитет към бебетата си, бе голяма загадка досега. Това, което открихме, е, че това е толкова просто, колкото яденето", коментира Гро Амдам, професор по биология в Университета на Аризона и съавтор на доклада в сайта phys.org.

Как става ваксинирането

Царицата на пчелната колония рядко напуска кошера, така че пчелите работнички трябва да носят храна и за нея. Когато пчелите работнички кацат от цвят на цвят, за да събират прашец и нектар, те срещат и вземат различни бактерии и патогени и по невнимание ги връщат в кошера. Там пчелите работнички използват събрания полен, за да направят храна под формата на пчелно млечице - храна, направена специално за царицата, в която между другото се съдържат бактерии от околната среда.

След като царицата се нахрани, бактериите, патогените се усвояват в червата и се прехвърлят в "мазното тяло". Това е орган, който по метаболитната си дейност често е сравняван с черния дроб на гръбначните, тъй като той съхранява хранителни вещества и синтезира протеини, липиди и въглехидрати, които циркулират в цялото тяло. Друго сходство с черния дроб е, че мастният орган детоксикира азотните отпадъчни продукти, които се извличат от хемолимфата (кръвната субстанция) на насекомото.

В този орган фрагментите на бактериите се обвързват с протеина вителогенин, който след това влиза отново в кръвта на царицата и в края на краищата стига в развиващите се яйца. Това означава, че когато се излюпят, пчелните бебета ще са "ваксинирани" и имунната им система ще е по-добре подготвена за борба с болестите, срещащи се в тяхната среда. Този процес може да се оприличи на това как човешките майки предават някаква защита срещу патогени на своите бебета чрез прехвърляне на антитела през плацентата.

Вителогенинът е носител на тези първични имунни сигнали, нещо, което изследователите не знаеха досега.

Първи ядивни ваксини за пчели

Докато пчелите ваксинират децата си срещу някои болести, много патогени са смъртоносни и насекомите не са в състояние да се бори с тях. Но сега, когато екипът на Амдам разбраха как пчелите ваксинират децата си, това отваря вратата за създаването на първите, ядивни и естествени ваксини за насекоми.

"Ние ще патентоваме начин за създаването на безвредни ваксини, както и предоставянето им на пчелните кошери във вид на смес, която пчелите ще изядат. Тогава ще може да предотвратяваме болестите им", коментира Далиал Фрейтак, съавтор от Университета на Хелзинки.

Една опасна болест, която засяга пчелите, е американският гнилец, който се разпространява бързо и унищожава пчелните семейства. Ларвите на пчелите, които поемат храна, заразена със спорите на бактерията, умират.
Това заболяване е само един пример, казват изследователите, където ваксината ще бъде изключително полезна.

Защо това откритие е важно за хората

Широко известно е, че опрашващите насекоми, включително пчелите, са изправени пред сериозни екологични заплахи.

Как пчелите "ваксинират" бебетата си и защо разбирането на това е важно за хората

През последните шест десетилетия пчелните семейства в САЩ са намалели от 6 милиона през 1947 г. до едва 2,5 милиона днес. Изследователите не знаят какво точно е причината за това, но пестициди, неприятели, патогени и проблеми на храненето, всичко това може да са допринасящи фактори.

Насекомите опрашители са важни за продоволствената сигурност, като допринасят за 35% от световното производство на храни. Насекомите опрашват 87 от 115-те най-важни хранителни култури, а медоносните пчели са жизненоважни.

Хората зависят от пчелите и други опрашващи насекоми. Ваксините за насекоми могат да играят важна роля в подпомагане на борбата срещу унищожаването на пчелните семейства.

Всички снасящи яйца видове имат вителогенин

Това откритие може да има трайни ползи и за други видове, както и значително положително въздействие върху производството на храни. Всички, снасящи яйца, видове - включително риби, птици, влечуги, земноводни и насекоми, имат вителогенин в телата си.

Естествените ваксини може да приложат в хранителната промишленост, да се подпомогне защитата на застрашените видове или в селското стопанство с ваксиниране на домашните птици. Те са евтини за производство и ще могат лесно да се използват в развиващите се страни.

Илюстрация на протеина вителогенин, "локомотивът" на ваксината. Heli Havukainen

Схема: Sabine Deviche

Снимка: Christofer Bang

Още от Пчеларство

Предлагаме ви отговор от Mateev във форума на pchelari.com: Слага се цялата каша в един съд, като предварително се налива вода на дъното на съда - някъде около 10 сантиметра.

От центрофугата медът изтича през специално кранче и преминавайки през цедка се събира в някакъв съд - кофа, тенджера или направо в съда за съхранение.

Изваждането на меда е тежък, но приятен момент от работата на пчеларя. Това е наградата за добре свършената работа, казва доц. д-р Боян Първулов в книгата си "Уроци по пчеларство".

Когато няма беритба, никога не трябва да се дава на пчелите храна през деня, а само вечер, всякога вътре в кошера и отгоре на рамките, напомнят от pchelar.net.

Щом пчеларят забележи, че един кошер е нападнат от крадци, трябва да намали входа му, а ако нападателите не престанат да проникват вътре, въобще да го затвори, пише pchelar.net.

Сътрудници от Американската асоциация на диетолозите заявиха, че хората със слаби кръвоносни съдове и висок холестерол трябва да ядат боб. При повишено артериално налягане, бобът е просто незаменим.

Да се опазят плодовете от болести и неприятели е една от най-важната грижа в овощната градина сега. Променливото време през изминалите месеци, а и обилните валежи в много райони на страната,

Това констатира онлайн изданието зерно онлайн. Според него страните от ЕС за седмицата от 9 юли до 15 юли са изнесли за трети страни 86 096 тона мека пшеница , което е 2,

1917

Съвместен открит ден под мотото „Заедно в земеделието“ проведоха Еуралис Семена, БАСФ и КВС България. Форумът се организира за трета поредна година и традиционно събира водещи производители от

Световно производство на рапица през 2018/19 MГ, според прогнозите на експерти от Oil World, може да достигне максималната стойност за последните четири сезона - 66,6 милиона тона, което е с 0,

- Муцка, да си боядисам косата червена за лятото? - Защо? - Иска ми се да направя нещо необичайно с главата си. - Прочети книга. *** Двама приятели си говорят и единият се оплаква: - Егати лятото, вчера съм запалил печката, ям диня и пия греяна ракия. *** Летен вопъл от Северна Македония: - Дайте друго име! Измрзнавме!

Болестта дошла от нелегален внос “Още около 115 животни трябва да бъдат евтаназирани в с. Шарково”, заяви във вторник шефът на Областната дирекция по безопасност на храните в Ямбол Николай Георгиев. “Екипите от Шарково и Крайново са били изтеглени. В Шарково е останал един обект, който не е довършен заради протести и барикади.

Руският президент обявен за победител в Хелзинки Западни политици и пресата нападнаха ожесточено Доналд Тръмп за срещата му с Путин и го обвиниха в предателство. Според бившия директор на ЦРУ Джон Бренън американският президент е извършил държавна измяна. “Ню Йорк дейли нюз” обвини Тръмп в предателство и публикува на първа страница илюстрация,