То е особено актуално в зимния период

Ася Василева

Правилното съхраняване на земеделските машини е условие да получите добра цена за тях при продажбата им на вторичния пазар. Съхраняването на земеделските машини е цял комплекс от организационно-технологични мерки, осигуряващи защитата на машините, техните агрегати, възли и детайли от корозия, стареене, деформиране и други разрушителни въздействия.

В тази статия ще дадем няколко съвета за правилното съхраняване на селскостопанската техника. Защото само ако техниката е добре запазена и правилно съхранявана, ще може да й вземете добри пари на вторичния пазар.

Прибираща техника

След жътвата комбайнът се почиства от растителни остатъци и пръст. За по-доброто им почистване, механизмите на машината се превъртат при средни обороти на двигателя в продължение на 10-15 минути. При прегледа се отстраняват установените неизправности. Триещите се повърхности на комбайна се смазват по схема.

Преди поставянето за съхраняване, всички външни повърхности на съставните части на прибиращите машини се измиват и се продухват с въздух под налягане до пълното отстраняване на всякаква влага. Контролните и регулировъчните отвори във вътрешността на машината се затварят със специални капаци. Вършачният апарат на зърноприбиращите комбайни от страната на сламотръса се затваря с решетка или щора от влагонепроницаем материал.

Ножовете на режещите апарари се свалят, почистват се от растителни остатъци и корозия, покриват се със защитна смазка, поставят се в специалните калъфи и се доставят в склада.

Допуска се съхраняване на ножовете на режещите апарати в специални вани, потопени в преработено моторно или трансмисионно масло.

Транспортерът на хедера, хоризонталният и наклоненият транспортер се свалят, почистват се от замърсявания и растителни остатъци, промиват се и се обдухват с въздух под налягане. Дървените планки се боядисват, веригите и планките се покриват със защитна смазка.

Разтоварващият прозорец на кожуха на наклонения транспортер и образувалите се пролуки на рамата и кожуха се затварят с брезентов или полиетиленов калъф. Втулките на цилиндрите се избутват във вътрешността на цилиндъра, а излизащата навън част се покрива със защитна смазка.

Мотовилките на хедерите на машините се свалят и се поставят върху специални стелажи-поставки. Под мотовилките на хедерите на прибиращите машини с дължина над 3 метра трябва да се поставят опори за разтоварване през всеки 2 метра.

При силажоприбиращите комбайни, ремаркето с раздробителя се сваля и се поставя на копиращи опори. Хедерите с количките се постяват на поставки.

Картофоприбиращите комбайни, след приключването на работа, трябва да се съхраняват в затворени помещения, или под навес. Преди това те трябва да се почистят от мърсотия и растителни остатъци, да се измият. След това се проверява техническото им състояние и се определя възможността за по-нататъшна работа без ремонт. Да се поставят на поставките в мястото на съхраняването, да се свалят и консервират и дадат за съхраняване всички задвижващи вериги, да се намали налягането в гумите, да се отслабят пружините на предохранителните муфи, да се възстанови повредената боя на металните повърхности, да се смаже комбайна, да се покрият повърхностите на гъвкавите маркучи и колела със светоотразяваща смазка.

Двигатели

Консервирането на двигателите се извършва непосредствено на тракторите или комбайните, където те се почистват и продухват с въздух под налягане. За целта се използват работно-консервиращи масла, които представляват моторно масло за конкретния двигател с добавки.зервоари за горивото, филтър, тръби, помпи за гориво, свещи) се консервират с работно-консервиращо гориво, което е смес от дизел и добавки.

За консервирането на горивната система и целия двигател е необходимо да се налее в резервоара за горивото такова количество от работно-консервиращия разтвор, което би било достатъчно за работата на двигателя в продължение на 5-8 минути. Запълват се и картера на двигателя и корпуса на помпата за горивото до експлотационното ниво с предварително приготвено работно-консервационно масло. След това се пуска двигателя за 5-8 минути, спира се, и без подаване на гориво се превърта със стартера коляновия вал в течение на 30-60 секунди.

При липса на добавки за работните разтвори, консервацията може да се извърши и със серийно произвеждани масла, които съдържат до 12-14 % различни добавки, в това число и противокорозионни.

За консервирането на охладителната система на двигателите във вода, нагрята до 80-90 С се разтваря 3% антикорозионна добавка. Приготвената еднородна емулсия се влива в системата за охлаждане на двигателя и след 10-15 минути се излива. Кранът за изливането се оставя отворен.

Работните повърхности на задвижването на генератора и вентилатора се почистват от следи на корозия и се подлагат на консервация.

Тази технология осигурява сигурно съхраняване и защита от корозия на външните и вътрешните повърхности на двигателя в продължение на 12 месеца.

Акумулатори

Преди поставянето на акумулаторите за съхраняване се провеждат следните работи:

външен преглед и проверка на окомплектовката;

премахване на окисления слой от клемите, при нужда, почистване на вентилационните отвори в тапите;

проверка на нивото на електролита с помощта на ареометър;

проверка на напрежението в клемите.

Акумулаторите, които са работили кратко време, се поставят за съхранение след тяхното дозареждане до довеждането на плътността на електролита до нормата, характерна за конкретната климатична зона. Акумулаторите, свалени от машините след продължително време на работа, след пълното им зареждане и изравняване на плътността на електролита трябва да се поставят за разреждане с ток на 10-часов режим, за да се установи тяхната изправност.

Продължителността на разряда за акумулатори с плътност на електролита 1,29, 1,27 и 1,25 гр/куб.см е не по-малко от 7,5, 6,5 и 5,5 часа съответно. Ако се разредят за по-кратко време, не се препоръчва поставянето им за съхраняване.

Ако акумулаторите са се разреждали по-дълго от посоченото време, необходимо е те напълно да се заредят и след почистване да се поставят за съхраняване. При съхраняването на такива акумулатори в помещения с положителна температура, при която по-активно протича саморазреждането, те веднъж месечно трябва да бъдат дозареждани.

Ако акумулаторите се съхраняват при температура 0 С и по-ниска, те трябва да се дозареждат само в случай, че плътността на електролите е по-малка от първоначалната с 0,05 гр/куб. см (на около всеки 3-4 месеца).

Гуми и гумени маркучи

Пневматичните гуми на селскостопанските машини е разрешено да се съхраняват на открито само на разтоварени машини, поставени на стойки. Повърхностите на гумите трябва да се измият и след изсъхването им да се покрият със защитна смазка.

Налягането в гумите при съхраняване на закрито и открито се намалява до 70 % от номиналното. Ако гумите се свалят от машината, то те се измиват с вода и се продухват с въздух под налягане до пълното им изсъхване. Местата, замърсени с нефтени продукти, се измиват с топла сапунена вода, подсушават се, посипват се с талк. Съхраняват се във вертикално положение на разстояние 15-22 мм, през всеки 2-3 месеца се обръщат, променяйки опорната им точка.

Разбира се в практиката тези условия не винаги се спазват, като правило гумите в най-добрия случай се струпват една върху друга. Това е приемливо само в случай, че се поставени върху палети и не са повече от две бройки една върху друга.

В стопанствата с достатъчно на брой складови помещения гумите се съхраняват в отопляеми помещения като се поддържа постоянна температура. Помещенията се оборудват с дървени стелажи. Категорично е забранено съхраняването на гуми в едно помещение с горивно-смазочни материали, киселини, основи, бои и други подобни вещества.

Външните повърхности на гъвкавите маркучи на хидравличните системи се почистват от замърсявания и масло. Работната течност от маркучите се излива, а отворите се затварят с тапи. Допуска се съхраняването на маркучите в машината. При това те се покриват със защитна смазка ил се завиват с изолиращ материал (парафинова хартия или полиетилен).

За защита на пневматичните гуми, ръкавите и маркучите на хидравличните системи от въздействието на слънчеви лъчи при открито съхраняване се използва смес от алуминиева пудра със светла смазка в съотношение 1:4 или 1:5.