Всяка машина е инвестиция, която след време може да бъде реализирана на вторичния пазар

Ася Василева

Подготовката за продажбата на употребявана машина трябва да започне още в момента, в който тази машина е закупена от фермера.

Тук не става дума за купувачите на автомобили втора ръка, за които сервизната история на машината би била просто приятен бонус. За тракторите, които стават все по-скъпи и определено все по-сложни, документацията от сервиза и техническата подръжка осигурява ценна информация за това колко добре, или напротив - зле, са се грижили за машината. Добрата документация определено помага за получаването на по-добра цена за машината.

Важно е редовното обслужване и надграждане, а всички операции надлежно да се документират. Сервизната история на машината е много важна днес, когато тракторите работят много повече часове отколкото в миналото.

Става все по-обичайно да видиш 6 или 7-годишен трактор, отработил повече от 10 000 моточаса. Но ако той е бил коректно и правилно поддържан, това не би трябвало да е проблем.

Запазването на трактора в добра форма и съобразно неговите спецификации по време на работа също така спестява пари, отколкото ако всички ремонти се извършат наведнъж, когато бъде взето решение за продажба на машината.

А в самия ден впечатлението на купувача от машината има решаваща роля. Никой няма да оцени подобаващо срещата с трактор, покрит с кал и мърсотия, които могат да крият под себе си множество проблеми.

Важно е купувачът да види добре изглеждащи, оригинални трактори, които са били старателно измити.

Дребните дефекти, такива като счупено стъкло на огледалото или люпеща се боя, не са голям проблем за търговеца. Но е много вероятно да окажат негативно влияние върху частните купувачи, които често оценяват трактори, които са изрядни и готови да започнат работа.

Боядисването на части от трактора не е добра идея, особено ако това прикрива проблеми, тъй като само привлича вниманието към тези части. Опитите да се накара тракторът да изглежда по-добре може да постигнат обратен ефект, ако работата е извършена зле и ще намалят цената на машината.

От друга страна боядисване с добро качество, почистването на тапицерията в кабината и излъскването на подлакътниците, смазването на тъмните части, като резервоара, може да добавят към цената, която ще получите за машината.

Поддържаните седалки в кабината винаги правят много добро впечатление на купувача. Така че използването на калъфи за седалки от самото начало винаги е добра идея.

Гумите обикновено са най-скъпата част, която трябва да се смени, така че е от полза за всички страни в сделката, машината да бъде продадена, когато в гумите все още има 40 на сто живот.

Честността е определено най-важната част от сделката за покупко-продажба на употребявани трактори, тъй като проблемите които ще настъпят скоро след продажбата създават лошо усещане и репутация, която може да разруши бъдещето в този бизнес.